Varför har inte Apple datorn jag vill ha? Dell kan ju...

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet att det har ältats i evighet, men varför har inte Apple en modell som denna?
DELL STUDIO XPS CORE I7 920 2.66 3GB/640 DVDRW VHP - Fullmatat prestanda-PC med Intels senaste processor

Jag (och många andra) hade köpt direkt.

Om Dell har en sån så kan väl Apple? Dell har också ”värstingburkar” i prisklass med Mac Pro så de behöver inte käka på Mac Pro's försäljning (fast det är väl det de hade gjort....).

Blir bara så ledsen att det inte verkar finnas någon Mac som passar mig. Var väldigt sugen på en iMac, men de som kom nu blev ju lite bättre, men mycket dyrare (5000:- upp för toppmodellen – vet att det beror på den svaga kronan).

Mac Pro ska vi inte snacka om: från 21500:- EXKLUSIVE MOMS!?
För ett anta år sedan hade väl Apple tornmodeller i alla fall börjarde runt 15000:- exkl. moms. Det saknar jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 17:02

Jag håller helt med och vet verkligen inte hur jag ska göra, nu när jag behöver ersätta min PowerMac G5. Windows är inget alternativ för mig, men kanske någon Linux-variant på nämnda burk? Eller vågar man sig på något hack så man kan köra Mac OS X...?

Eller så formulerar vi ett upprop, skaffar några tiotusentals undertecknare och pressar Apple till att producera något liknande!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 17:42

Du menar att Apple inte har en dator som passar din plånbok? Vill du/ni komma så billigt undan som möjligt så har Apple ingen dator för er. Inget som ett upprop kommer ändra på.

Ursprungligen av acke:

Du menar att Apple inte har en dator som passar din plånbok? Vill du/ni komma så billigt undan som möjligt så har Apple ingen dator för er. Inget som ett upprop kommer ändra på.

Mmm.... det kan man kanske säga
Men vad jag egentligen menar är att jag ibland önskar att man inte brydde sig så mycket om Mac OS X då det är förbannat dåligt utbud på datorhårdvaran hos Apple jämfört med vad det uppenbarligen finns runt omkring.

Edit:
Oj, glömde ladda om sidan på ett tag så det hann komma en del emellan... Håller helt med macas kommentar ovan.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-06 18:19

Lycka till - apple kör sitt eget race, har alltid gjort och spel burkar är inget för dom, som dom brukar säga "vi utvecklar inte produkter som användaren vill ha idag utan det dom vill ha imorgon". 10000 underskrifter kommer inte att ändra på det - enda sättet att ändra på det är att kontrolera majoriteten av aktierna.

Personligen skulle jag också villja se ett litet bredare sortiment från apple på dator modeller ( t.ex. ett miditorn med singelsocket ) men jag kommer inte att hålla andan, och jag tror att så gott som alla behov kan tillfreställas med dagens sortiment om man inte stirrar sig blind på klockfrekvenser och prislappar.

Det är inte första gången någon har yttrat en sådan önskan på detta forum - kan jag tillägga

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 19:18

I en annan tråd ställde jag följande fråga, men fick inget enda svar.

Ursprungligen av maca:

Jag har väntat ivrigt på dagens uppdateringar, men är nu väldigt kluven till om jag ska köpa en MacMini, en MacPro eller ingenting alls.

Att min fem och ett halvt år gamla PowerMac G5 (singel 1,6Ghz) behöver en ersättare är klart. Den klarar inte iMovie 09, är mycket seg med Aperture och lär inte vara någon höjdare med Final Cut (Express), som jag vill börja använda.

Jag vill ha en dator som klarar det lite mer avancerade hobbypulandet med bilder och filmer, de närmaste 4-5 åren.

Frågan är om MacMini klarar detta smärtfritt... klart är att jag med minin måste glömma de HDMI-kopplingar jag gärna skulle vilja ha. Å andra sidan känns nya MacPro väldigt dyr...

Någon bild och/eller video-fantast som har en grundad uppfattning om vad man bör satsa på i processorkraft, RAM-kapacitet osv?

Jag tycker det är en rimlig beskrivning av verkligheten att säga att det finns en lucka i Apples sortiment. Sen hur vi bedömer sannolikheten för att Apple kommer att göra något åt det är en annan sak.

Jag har uteslutande kört Mac sedan 1991, men för första gången befinner jag mig i en situation där jag inte riktigt kan hitta en modell som passar mina behov. Och som sagt, jag tycks inte vara ensam.

Men istället för att spekulera och munhuggas utmanar jag er på att rekommendera en dator till mig!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 19:36
Ursprungligen av maca:

I en annan tråd ställde jag följande fråga, men fick inget enda svar.

Jag tycker det är en rimlig beskrivning av verkligheten att säga att det finns en lucka i Apples sortiment. Sen hur vi bedömer sannolikheten för att Apple kommer att göra något åt det är en annan sak.

Jag har uteslutande kört Mac sedan 1991, men för första gången befinner jag mig i en situation där jag inte riktigt kan hitta en modell som passar mina behov. Och som sagt, jag tycks inte vara ensam.

Men istället för att spekulera och munhuggas utmanar jag er på att rekommendera en dator till mig!

Datorn för dina behov finns ju, bara du som inte vill betala det den kostar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 19:48
Ursprungligen av acke:

Jo, visst skulle en MacPro passa mina behov utmärkt. Men problemet är ju just att det tycks vara möjligt att uppnå mina minimikrav för 10.000 kr mindre och det känns tufft som premium för en familjebudget och för en, om än något mer avancerad, hobbyverksamhet som inte kommer att dra in några pengar.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-06 20:14
Ursprungligen av maca:

Jo, visst skulle en MacPro passa mina behov utmärkt. Men problemet är ju just att det tycks vara möjligt att uppnå mina minimikrav för 10.000 kr mindre och det känns tufft som premium för en familjebudget och för en, om än något mer avancerad, hobbyverksamhet som inte kommer att dra in några pengar.

Av din beskrivning så känns ju mac pro överkurs (vilket den i 95% av fallen är) - utan en imac skulle funka bra. Hur pass bra minin är som vidoe redigering törs jag inte utala mig om - men beroende på vilken slags filmredigering du håller på med.

Mac pro är ju endast för de som behöver instiks kort eller extrem processor kraft ( program som behöver minst 8 GB soppa).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 21:20
Ursprungligen av tok:

Av din beskrivning så känns ju mac pro överkurs (vilket den i 95% av fallen är) - utan en imac skulle funka bra. Hur pass bra minin är som vidoe redigering törs jag inte utala mig om - men beroende på vilken slags filmredigering du håller på med.

Ja, jag skulle kunna leva med att lägga ut pengar för en ny skärm, trots att jag att jag har en, på sin tid, svindyr 20' Apple-skärm. Att få 24' är värt den merkostnaden, men det som oroar mig är processorn och den helt astronomiska kostnaden för att få mer än 4Gb minne.

Tror ni att 2,66MHz Core 2 Duo kommer att kännas tillräckligt för ett STORT Aperture bibliotek, måttligt krävande Photoshop-arbete och (det mest krävande) redigering av HD-video, rendering i DVD-format etc? Jag vill ha något som håller åtminstone för fyra år framåt.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-06 23:57
Ursprungligen av acke:

Det är ett saftigt prispåslag att betala för att få en datorlåda som ser ut som ett rivjärn (oförändrat sen G5) samt hårdvara som garanterat fungerar med OS X...

Min G5 Dual är döende och dess ersättare är inte en Apple-maskin. Den kör inte windows om man säger så men mer får man väl inte säga här.

Ursprungligen av tok:

Lycka till - apple kör sitt eget race, har alltid gjort och spel burkar är inget för dom, som dom brukar säga "vi utvecklar inte produkter som användaren vill ha idag utan det dom vill ha imorgon". 10000 underskrifter kommer inte att ändra på det - enda sättet att ändra på det är att kontrolera majoriteten av aktierna.

Personligen skulle jag också villja se ett litet bredare sortiment från apple på dator modeller ( t.ex. ett miditorn med singelsocket ) men jag kommer inte att hålla andan, och jag tror att så gott som alla behov kan tillfreställas med dagens sortiment om man inte stirrar sig blind på klockfrekvenser och prislappar.

Det är inte första gången någon har yttrat en sådan önskan på detta forum - kan jag tillägga

Du menar väl inte att Dell-datorn jag länkade till är en spelburk, för det är knappas det den är tänkt till i huvudsak (snarare Photoshop och grafiskt arbete kanske). Sen är väl en ”spelburk” bra på annat än spel? Det verkar ju som om att man i framtiden (Mac OS X 10.6) kommer utnyttja grafikkorten mer och mer även till annat än 3D-grafik i spel.

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-06 21:25
Ursprungligen av star-affinity:

Du menar väl inte att Dell-datorn jag länkade till är en spelburk, för det är knappas det den är tänkt till i huvudsak (snarare Photoshop och grafiskt arbete kanske). Sen är väl en ”spelburk” bra på annat än spel? Det verkar ju som om att man i framtiden (Mac OS X 10.6) kommer utnyttja grafikkorten mer och mer även till annat än 3D-grafik i spel.

Jo visst kommer GPU beräkningar användas i mycket större utsträckning. GPU arkitekturer är ju extremt bra lämpade för vissa paralella sorters beräkningar - så att köpa en burk med ett kasst grafik kort är att skjuta sig i foten om 5 år. Dock så är det så att Dells XPS serie marknadsförs mot spelare, överklockare osv - och visst en spelburk kan vara bra på annat - jag tar alla flops jag kan få oavsett vad som står på etiketten

Ursprungligen av tok:

Därav början på mitt första inlägg...

maca, det är allmänt känt, tror jag, att Apple tar fruktansvärt bra betalt för minne och man kan spara en vacker slant på att uppgradera det själv. Nu vet jag iofs inte hur det ser ut med 4gig-minnes-stickorna, men priserna brukar sjunka snabbt och Apple brukar inte ens försöka hänga med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 23:34
Ursprungligen av Laseranders:

maca, det är allmänt känt, tror jag, att Apple tar fruktansvärt bra betalt för minne och man kan spara en vacker slant på att uppgradera det själv. Nu vet jag iofs inte hur det ser ut med 4gig-minnes-stickorna, men priserna brukar sjunka snabbt och Apple brukar inte ens försöka hänga med.

Innebär ditt inlägg att du skulle rekommendera den iMac jag nämner, förutsatt att jag kan hitta en billigare uppgradering av minnet?

Jag kunde inte just nu hitta några priser på 2x4GB-minne till iMac, men vill minnas att det lägsta priset jag såg häromdagen var runt 5.000 kr... visserligen 3.000 kr lägre än Apples pris, men ändå...

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-06 23:46
Ursprungligen av maca:

Innebär ditt inlägg att du skulle rekommendera den iMac jag nämner, förutsatt att jag kan hitta en billigare uppgradering av minnet?

Jag kunde inte just nu hitta några priser på 2x4GB-minne till iMac, men vill minnas att det lägsta priset jag såg häromdagen var runt 5.000 kr... visserligen 3.000 kr lägre än Apples pris, men ändå...

Per modul - vill du komma upp i 8 gb så är det två st som behövs och du kommer att stå med två överblivna i din hand. Priset på ram minns modulerna kommer ju att komma ner när tillverknings processen för 1067 GHz kretsar blir enklare. - vilket jag räknar med med min nya MBP 17"

• Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-06 23:41

Tillbehör är ju de flesta tillverkare bra på att mjölka - och apple är välkännda mjölkare, de tillbehör man kan köpa separat och sätta in själv är värt att göra det med. Dock så har apple blivit bra på att inte lämna toma ramminns platser.

Värsta jag har varit med om 3200 kr för ett skrivar-minne från HP medans den kostade 100 kr från viking compnents.

Det är ju också så att apple är notoriska på att inte hänga med i processor förändringar som andra tillverkare är mycket bättre på - jag trode att apple skulle bättere på kontunerligt förändra utbudet/justera priset när dom gick över till x86 men så har det inte blivit

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 00:09

Jag fattar inte vad är det för fel på en bra iMac, man behöver inte ta den fullsmetade för det?

byt till 4 gig ram, så har man en braa dator.

Vill man köpa nästa snäpp eller peta in 8 gig så kostar det en massa pengar, det kanske inte är så förvånande.

Eller för den skull varför inte köpa en bra beggad dator?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag fattar inte vad är det för fel på en bra iMac, man behöver inte ta den fullsmetade för det?

Det är väl ingen säger att iMac är en dålig dator, men sett till vad det finns att köpa i övrigt, nu i mars 2009 (kanske inte alt-i-ett-maskiner som konkurrerar med iMac då) så tycker jag det känns trist att man inte har mer att välja på om man vill ha en Mac.

Man kan tycka att en av fördelarna som gör iMacen smidig också är dess nackdel; att skärmen sitter ihop med datorn. Om man vill ha en Mac med ungefär samma pris/prestanda som iMac (utan skärmen då....), men känner för att koppla på en annan skärm, då är det kört.

Har också hört det klagas på att iMac-skärmen blir sämre med tiden (ojämn bakgrundsbelysning) och tyvärr är det ju samma skärm i nya iMac som i förra generationen – inte LED-bakgrundsbelysning som Apple Cinema Display 24" har.
Mycket synd och konstig att inte iMac-skärmarna uppdaterades tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 00:11

Sen var 15.000 för ett par år sedan 21.000 idag, minst - det är ett ganska svagt argument.

Att köpa en Mac Pro om man verkligen, verkligen inte behöver den är korkat.

Vi sitter i ganska tung produktion med iMac, och Mac Book Pro och det funkar ypperligt. En Mac Pro har vi för lite tyngre jobb.

Det finns helt klart en stor lucka i Apples utbud mellan Mac mini och Mac Pro, vi brukar här på forumet tala om en "Mac Midi" som många suktar efter.

En burk där man inte betalar för att få det extremt kompakt som i Mac mini, utan mera är som en bantad Mac Pro istället. Med innehåll som Mac mini men med plats för två 3,5-tumsdiskar, en optisk enhet, utbytbart grafikkort och standarduppsättningen av portar. Inte mer än så. Gärna så tyst det går.

Tyvärr verkar Apple tycka att om man är konsument så ska man ha en iMac om man vill ha en stationär dator, eller möjligen en Mac mini. Priset på Mac Pro gör det rätt tydligt att den bara är avsedd för proffsen, men det är helt ok tycker jag, om det funnits något som fyllde ut luckan.

Apple kommer aldrig att göra riktiga lågprisprodukter, men en Mac Midi behöver inte vara det för att vara attraktiv. Det handlar inte om att konkurrera med de billigaste PC-datorerna, det handlar om att fylla upp en uppenbar lucka i Mac-utbudet. En lucka tillräckligt stor för att kunna fyllas och ändå hålla på Apples princip om tydliga skillnader mellan produkterna.

Man kan utgå ifrån att Apple funderat i dessa banor, men av en eller annan anledning ansett att det inte är något att satsa på, tyvärr. Kanske finns det undersökningar som visar att helt enkelt skulle sälja i för liten skala och att de flesta konsumenter antingen vill ha en bärbar eller en iMac. (Jag skulle gissa att även Mac mini säljer rätt dåligt jämfört med de bärbara och iMacarna.) Kanske är det bara ett beslut taget av Jobs, vem vet? Men jag tror inte vi får se någon Mac Midi inom en överskådlig framtid, tyvärr.

maca, det är allmänt känt, tror jag, att Apple tar fruktansvärt bra betalt för minne och man kan spara en vacker slant på att uppgradera det själv.

Detta var i allra högsta grad sant förut, men i höst skedde det en markant ändring faktiskt till stor förvåning för de flesta som rutinmässigt köpte minnen från annat håll (som Gruber skrev: Check the temperature in hell.).

jag skulle vilja påstå att Dell kan INTE göra den dator som jag vill ha... En dator är mer än burken.

För om rubriken vore sann så skulle du ha köpt Dellen.

Och hurvida Apple eller Dell är bättre på att uppfylla de krav som marknaden ställer...titta på de ekonomiska resultaten för dessa två bolag just nu. Då förefaller svaret givet

Skit bara att dollarkursen ställer till priserna för nya Mac Mini ...

Ursprungligen av BlackSmp:

För om rubriken vore sann så skulle du ha köpt Dellen.

Men hallå... man förstår väl vad jag är ute efter?
Det är synd att Apple inte har en dator ungefär som den Dell-maskinen. Hade jag inte varit en Mac OS X-snubbe så hade jag mycket väl kunnat köpa den Dell-burken, eller antagligen byggt en maskin själv. Men betalar gärna lite mer för att få en tyst och snygg och välfungerande Apple-burk. Mac Pro är dock ”overkill”, kanske vad gäller prestanda, men framförallt priset sett till vad man får om man ser sig omkring.

Men det är väl som vissa säger – man kan inte jämföra Apple med de övriga tillverkarna då det säljer ett helhetskoncept med samma tillverkare av både hårdvara och operativsystem bla bla bla... Svårt att låta bli är det dock när man vet att det i grunden är datorer det handlar med i de flesta fall väldigt lika sätt att fungera under huven. Ännu mer så sedan Apple gick över till Intel-processorer.

Hittade det här på nätet (har dock glömt var, tyvärr – kanske var det på AppleInsider):

”The G3, G4 and G5 systems all had standard models for < $2k and some less than $1.5k. When they moved to Intel that all changed. It was the hope to me as a customer when Apple moved to Intel that would open the door for MORE options including lower priced options. Instead just the opposite has happened.”

Ursprungligen av star-affinity:

Men hallå... man förstår väl vad jag är ute efter?

Jo, nog förstod jag, jag bara spetsade till det hela en aning.

Men det kanske är så enkelt som så att Apple inte kan därför att de har valt den produktinriktning som de har valt. De kan inte göra för många modeller för de har inte organisationen och kapaciteten för att sprida sig för mycket.

De fokuserar på ett litet antal modeller och gör dessa så bra som det bara går (i teorin). Trots allt... för windowsmaskiner så finns ett stort antal tillverkare och Apple kan nog aldrig konkurrera med alla utan måste välja sina strider.

De är nichade mot ett smalt produktsortiment och växer långsamt. Det är nog bra för bolaget och en strategi som vände deras väg mot undergången, så jag har full förståelse för att de är motvilliga att lämna den.

Det är nog det som är svaret på varför de inte kan leverera den maskinen som du vill ha och som Dell plockade fram. Dell har ju valt en helt annan strategi (som de har problem med för tillfället)

Nåväl, jag själv hade varit nöjd med en Mini om det inte vore för att dollarkursen drog iväg...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, nog förstod jag, jag bara spetsade till det hela en aning.

Men det kanske är så enkelt som så att Apple inte kan därför att de har valt den produktinriktning som de har valt. De kan inte göra för många modeller för de har inte organisationen och kapaciteten för att sprida sig för mycket.

De fokuserar på ett litet antal modeller och gör dessa så bra som det bara går (i teorin). Trots allt... för windowsmaskiner så finns ett stort antal tillverkare och Apple kan nog aldrig konkurrera med alla utan måste välja sina strider.

De är nichade mot ett smalt produktsortiment och växer långsamt. Det är nog bra för bolaget och en strategi som vände deras väg mot undergången, så jag har full förståelse för att de är motvilliga att lämna den.

Det är nog det som är svaret på varför de inte kan leverera den maskinen som du vill ha och som Dell plockade fram. Dell har ju valt en helt annan strategi (som de har problem med för tillfället)

Nåväl, jag själv hade varit nöjd med en Mini om det inte vore för att dollarkursen drog iväg...

Mmm... Låter som ett rimligt antagande.
Synd på dollarkursen, det är det.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-07 07:47

Som jag skrev i annan tråd om samma sak:

Citat:

[K]onceptet frontalkrockar med Apples - och kanske fr.a. Jobs - föreställningar. Man köper en ny dator var tredje år - med AppleCare - och slänger den sedan.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 16:25

Inga fel på iMac, förutom att den har blivit dyr nu. Men Mac Pro borde verkligen kosta långt mkt mindre. För 13-14 tkr borde man absolut få en instegsmodell. Det är ändå fruktansvärt mycket pengar sett till vad man får för sådana belopp på PC-sidan. Man får en toksnabb Dell med fet skärm för sådana pengar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 16:35

Kan hålla med det citatet jag med.

Jag har för övrigt provat att installera OS X på PC-hårdvara, t ex iDeneb. Det funkar absolut icke. Visst, det funkar, men det blir ingen Mac (läs: plötsligt strular massor med saker). Så om man tänker sådana tankar är t om en Mac Mini ett långt bättre val.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-07 18:59
Ursprungligen av PF:

Kan hålla med det citatet jag med.

Jag har för övrigt provat att installera OS X på PC-hårdvara, t ex iDeneb. Det funkar absolut icke. Visst, det funkar, men det blir ingen Mac (läs: plötsligt strular massor med saker). Så om man tänker sådana tankar är t om en Mac Mini ett långt bättre val.

OS X på fel hårvara är lite att jämföra med linux. Krångligt att installera men när det väl är gjort rullar det på utan bekymmer.

En mac är väl ändå inte hårdvaran? Den är ju nästan exakt densamma som i en "PC". Det är OS X som är skillnaden.

Bevaka tråden