Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Profil för gråskala, gray gamma eller dot gain?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-02-09 08:18

Jag tror jag har begripit det här med färgprofiler hyfsat bra. Men det återstår ett frågetecken; gråskala. Om man väljer färginställningen Prepress (Europa) 2, vilket jag gör så är det 15 % dot gain-profilen som används. Men när man gör bilder till gråskala i CameraRAW så finns det bara Gray Gamma 2.2 att välja på, vilket leder till att jag får en profilvarning varje gång öppnar gråskalebilden i PS från Bridge. Jag vet, jag måste inte ha profilvarningar, men jag gillar det.

Vad är skillnaden mellan profilerna? När ska jag använda mig av vilken? Kan jag köra på Gray Gamma 2.2 genom hela arbetsflödet? När använder man dot gain med någon annan procentsats än 15%?

Många frågor, hoppas någon kan svara lite i alla fall.

Ursprungligen av enkel:

Vad är skillnaden mellan profilerna? När ska jag använda mig av vilken? Kan jag köra på Gray Gamma 2.2 genom hela arbetsflödet? När använder man dot gain med någon annan procentsats än 15%?

Dot gain är samma sak som punktförstoring och vilken punktförstoring du ska använda beror på vilket papper du trycker på. Ett högbestruket papper har en punktförstoring på 12-15%, ett dagstidningspapper kräver en punktförstoring på 25-30%. Så länge du inte vet hur du ska trycka din bild är Gamma 2,2 en bättre inställning. Sedan får du konvertera till rätt punktförstoring när du vet hur du ska trycka bilden. Likaså är det oftast bättre att skriva ut bilden med en inställning på gamma 2,2 på en bläckstråleskrivare.

Stefan

1
Bevaka tråden