Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kubuntu - Linux som påminner om Leopard

Tråden skapades och har fått 76 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2009-02-07 17:40

Gränssnittet på KDE/Gnome har alltid legat några versioner efter Windows och Mac OS. När jag första gången provade Linux runt 98-99 kändes det som en imitation av Windows 3.11. Dagens Ubuntu med Gnome känns som en kaffefärgad version av Win XP.

(Helt ovetenskapligt och ytterst subjektivt)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 17:52

så e ni där på ubuntu igen -- haha!! KRAM!
det sköna med linux är även att man kan ta med en CD \ HDD \ USBsticka \ Kort och köra på vilken dator som helst .. frihet är grejjen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 18:35

Linux och open source är bra. På så sätt kan Apple lägga tid och pengar på GUI och att utveckla saker som iPod och iPhone. Men utseende och användarvänlighet, som ett sämre Windows.
Att hävda att de olika varianter av "Linux" funkar lika bra för hemmabruk och för nybörjare är att vara blind för hur verkligheten ser ut. Inget personligt.

Det är bara entusiasterna som hävdar att Linux är redo för breda massan. Hur många år har vi inte hör att: "Nästa år, då kommer Linux att komma stort."

Ursprungligen av acke:

Linux och open source är bra. På så sätt kan Apple lägga tid och pengar på GUI och att utveckla saker som iPod och iPhone. Men utseende och användarvänlighet, som ett sämre Windows.
Att hävda att de olika varianter av "Linux" funkar lika bra för hemmabruk och för nybörjare är att vara blind för hur verkligheten ser ut. Inget personligt.

Det är bara entusiasterna som hävdar att Linux är redo för breda massan. Hur många år har vi inte hör att: "Nästa år, då kommer Linux att komma stort."

Det var lite det jag menade, att man fokuserar på specifik funktion mer
än en nyckelfärdig bling-vara. Att jämföra LINUX utgåvors utseende
och finish med Mac OS X, t.o.m. Windows är som att jämföra en Scania
lastbil med en Saab 9.5...

LCR

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-07 19:34
Ursprungligen av LCR:

Det var lite det jag menade, att man fokuserar på specifik funktion mer
än en nyckelfärdig bling-vara. Att jämföra LINUX utgåvors utseende
och finish med Mac OS X, t.o.m. Windows är som att jämföra en Scania
lastbil med en Saab 9.5...

LCR

I så fall är Kubuntu SAAB 9-5 eftersom den är lätt och snabb.
Mac OS X är en lätt lastbil och Win XP en Volvo Viking.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-07 19:50
Ursprungligen av Macus:

Win XP en Volvo Viking.

Lastterrängbil 939? Inte kan man jämföra den skönheten med Win XP. XP känns mer som en VAZ: Ful, plagiat, och använd alldeles för länge.

Ursprungligen av Doktor G:

Lastterrängbil 939? Inte kan man jämföra den skönheten med Win XP. XP känns mer som en VAZ: Ful, plagiat, och använd alldeles för länge.

Trabant får min röst!!

Ursprungligen av acke:

Det är bara entusiasterna som hävdar att Linux är redo för breda massan. Hur många år har vi inte hör att: "Nästa år, då kommer Linux att komma stort."

Jag är fullständigt övertygad om att Linux sedan länge har varit redo för den breda massan. Det som jag däremot ställer mig tvekande till är om den breda massan är redo för Linux.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag är fullständigt övertygad om att Linux sedan länge har varit redo för den breda massan. Det som jag däremot ställer mig tvekande till är om den breda massan är redo för Linux.

Jag tror att folk blir mer och mer bekväma av sej och speciellt om
man blivit van med Mac OS X (icke-poweruser) så tror jag inte man
skulle switcha till LINUX, men om man blivit trött på att meka Vista
så kanske...

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 00:18
Ursprungligen av acke:

Linux och open source är bra. På så sätt kan Apple lägga tid och pengar på GUI och att utveckla saker som iPod och iPhone. Men utseende och användarvänlighet, som ett sämre Windows.
Att hävda att de olika varianter av "Linux" funkar lika bra för hemmabruk och för nybörjare är att vara blind för hur verkligheten ser ut. Inget personligt.

Det är bara entusiasterna som hävdar att Linux är redo för breda massan. Hur många år har vi inte hör att: "Nästa år, då kommer Linux att komma stort."

ajjajaj där bet du dig i tungan!
-- känns som även du e en ubuntuLirare ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 21:26
Ursprungligen av ~~~:

ajjajaj där bet du dig i tungan!
-- känns som även du e en ubuntuLirare ..

Jag skulle svara dig om jag förstod något av vad du skriver.
Alla →”¥¢‰¶\{}≈ och andra specialtecken du kryddar dina inlägg med hjälper inte direkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 07:49

Jag kan hålla med om att det för ett stort antal användare är lättare att att köpa en färdigbyggd dator med ett operativsystem förinstallerat. Microsoft har i många år haft näst intill monopol på den marknaden. Macintosh har varit ett undantag.

Men nu finns det färdigbyggda PC med Linux förinstallerat, både netbooks och stationära datorer. Då behöver användaren inte fundera på något annat än hur man använder datorn. Och eftersom användargränsnitten (fönster, ikoner och rullgardinsmenyer) är så lika för tiden så är det inte speciellt svårt att komma igång.

Jag tycker faktiskt att användargränsnitten i både KDE och Gnome är betydligt bättre än i XP och Vista. Men givetvis beror det mycket på vad man som användare är van vid. Och hur öppet sinne man har för nya lösningar.

Sen finns det givetvis professionella användare som absolut måste ha tillgång till specifik programvara typ Photoshop eller något windows-program för ekonomi. Då blir givetvis valmöjligheterna något snävare. Men det finns även möjligheter (typ Wine) att lösa det inom Linux-miljön, men det kräver lite mer kunskap och blir kanske onödigt komplicerat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-08 21:23

Första gången jag testade Linux så var det en tidig version av Yellow Dog Linux på min blåvita G3:a. Det är nog nästan 10 år sedan. Då blev jag besviken eftersom åäö inte fungerade. Modemet fick jag inte heller att fungera, inte heller skrivaren.

Nu 10 år senare så är både Ubuntu och Kubuntu på svenska, drivrutinerna ramlar in av sig själva (förutom Geforce-drivisarna, men systemet känner av det och det är bara klicka i ett annat fönster så får man de med). Enkelt att ta hem en live-CD som ISO-fil och bränna. Det är bara att tuta och köra.

Men visst blir man lite som åsnan mellan hötapparna när man skall välja distro, och ska man köra gnome eller KDE?

Först la jag in Ubuntu 8.10 på hårddisken, sen partionerade jag hårddisken i två delar och la in Kubuntu 8.10 på den andra halvan. Det gör man busenkelt med en enkel guide. Men sen när de släppte Kubuntu 9.04 Alpha 4 så formaterade jag hårddisken på nytt och la in enbart Kubuntu. Den ser lite roligare ut och funkar nog bra tills de släpper en ny version igen, helt gratis.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 00:01

vill man ha MAC OS X heter det open box~miljön med SIMdock ..
→ den senare nämda e "program~startaren" ... zoomar in ikoner som på OS X när man drar musen över grejjerna!

→ rassel o pling!
→ addera kuben med virtuella deskTops till det hela så e ni i hamn
→ eller lösningen http://www.mandriva.com/en/linux/

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 00:08

Så jävla efter e inte linux iaf
-- som folk tror

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-11 08:51

Riktiga Adobe-typsnitt lyser med sin frånvaro.
Default-typsnittet i Kubuntu 9.04 är något de kalla för DejaVu Sans. (Sefif används nog i Gnome)
Det låter inte som något en riktig grafiker skulle gilla.
Men vi andra klarar oss rätt bra ändå.

Men någon smoothing finns nog inte, eller så har jag inte kommit på hur man får igång det.
Det gör texten lite svårläst på skärmen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-15 01:01

MacOS X och Windows har användbarhet i ordets rätta betydelse (IT-vetenskapligt-tjosan sett).

Linux har det inte.

Man kan inte jämföra OS X och Linux, det går bara inte. Inte om man vill att användaren ska vara administratör på sin egen dator, klara att installera & avinstallera osv osv.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-15 11:06

Här kan ni läsa lite nyheter om OpenSUSE 11.1:

http://news.opensuse.org/2008/12/18/opensuse-111-released/

Håll med om att det ser rätt snyggt ut. Själv föredrar jag KDE framför Gnome. Men smaken är som baken. Är man känslig för grönt så är det lätt att byta färger.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-16 00:23

akke .. det finns en FAQ sen länge

http://www.99.se/1056763-post59.html
UTF 8 dejaVu fontFace??

Ursprungligen av ~~~:

akke .. det finns en FAQ sen länge

http://www.99.se/1056763-post59.html
UTF 8 dejaVu fontFace??

Det var som fan, det fanns struktur då?
Jag som i mitt huvud gett dig rösten som han Cheech&Chong-snubben har i That 70's Show.. Så fel jag hade.

Men, om nu ALLA utom du nöjer sig med nåt sånär korrekt svenska, varför inte göra som oss andra då? Skall vi behöva en parlör för att kommunicera med dig.

Jag har avstått från att kommunicera med dig, eftersom jag inte förstår vad du menar annat än undantagsvis.

EDIT: Läste "parlören" och den är ju riktigt ordentligt "My hoovercraft is full of eels". Rösten är kvar.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-20 03:28

Jag hittade den här skärmdumpen på en linuxblogg, och när man lägger Leopard, Windows 7 och Ubuntu bredvid varandra känns verkligen Gnome som lika ålderstigen och primitiv som amatörmässig.

http://farm4.static.flickr.com/3538/3285737901_7833b36f7b_o.png

(Och på tal om amatörmässig så strök Safari under ordet och föreslog amatörmässing som stavning. Även solen har sina fläckar. )

Ursprungligen av Doktor G:

Jag hittade den här skärmdumpen på en linuxblogg, och när man lägger Leopard, Windows 7 och Ubuntu bredvid varandra känns verkligen Gnome som lika ålderstigen och primitiv som amatörmässig.

http://farm4.static.flickr.com/3538/3285737901_7833b36f7b_o.png

(Och på tal om amatörmässig så strök Safari under ordet och föreslog amatörmässing som stavning. Även solen har sina fläckar. )

På vilket sätt? Ubuntu-fönster och en typisk kladdig Windows-meny, det säger mig ingenting. Jag tycker inte Ubuntu känn speciellt primitivt, bara annorlunda. Och bra mycket trevligare än WIndows som har alldeles för mycket av allting överallt.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-24 21:46
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

På vilket sätt? Ubuntu-fönster och en typisk kladdig Windows-meny, det säger mig ingenting. Jag tycker inte Ubuntu känn speciellt primitivt, bara annorlunda. Och bra mycket trevligare än WIndows som har alldeles för mycket av allting överallt.

Som jag skrev tidigare i tråden känns det som om Gnome försöker efterapa Luna från Win XP. Win 7 känns mycket modernare, även om det inte är lika snyggt som Leopard.

Jämför t.ex. Transmissions utseende i Leopard respektive Ubuntu: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bild2.png
I Leopard är det stilrent och snyggt, men Linuxvarianten känns så där lagom hemmasnickrad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-25 19:19
Ursprungligen av Doktor G:

Som jag skrev tidigare i tråden känns det som om Gnome försöker efterapa Luna från Win XP. Win 7 känns mycket modernare, även om det inte är lika snyggt som Leopard.

Jämför t.ex. Transmissions utseende i Leopard respektive Ubuntu: http://data.fuskbugg.se/skalman01/Bild2.png
I Leopard är det stilrent och snyggt, men Linuxvarianten känns så där lagom hemmasnickrad.

Men kolla in KDE 4.2 då om du inte gillar Gnome!

Hur svårt ska det vara?

Kubuntu 9.04 och Fedora 10 använder KDE 4.2.

KDE 4.2 har användbara och justa effekter som jag gärna skulle se i Mac OS X.

Sen kan man behöva installera ett extra paket ifall man vill att Gnome-applikationer typ Transmission ska ha KDE-utseende.

  • Oregistrerad
  • 2009-02-25 21:45
Ursprungligen av Macus:

Men kolla in KDE 4.2 då om du inte gillar Gnome!

Hur svårt ska det vara?

Tagga ner lite. Vad får dig att tro att jag inte har gjort det? Eller är det förbjudet att nämna Gnome i en tråd som handlar om KDE?

Viktigast för mig i ett OS är att det har ett bra GUI. Apple har alltid varit ledande på den punkten. Andra OS har bara försökt hänga med.

Marcus K: Hujedamig, det där var ett riktigt avskräckande exempel.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-20 15:03
Ursprungligen av Doktor G:

Jag hittade den här skärmdumpen på en linuxblogg, och när man lägger Leopard, Windows 7 och Ubuntu bredvid varandra känns verkligen Gnome som lika ålderstigen och primitiv som amatörmässig.

http://farm4.static.flickr.com/3538/3285737901_7833b36f7b_o.png

(Och på tal om amatörmässig så strök Safari under ordet och föreslog amatörmässing som stavning. Även solen har sina fläckar. )

Jamen kolla in Kubuntu 9.04 eller Fedora 10 med KDE 4.2 istället!
Här ser det betydligt modernare ut. Bl a så har KDE 4.2 några effekter som Windows 7 försöker härma.

Jag har nu installerat Fedora 10. Den är bäst hittills av de olika distron jag har testat. Riktigt snabb och väldigt stabil. Den kör grafiken i kärnan och man slipper installera proprietära drivrutiner för ATI eller Radeon. Men det krävs ett lite bättre grafikkort än Geforce 5200. Det funkade med mitt ATI Radeon 9200 med 128 MB VRAM, så kraven är inte speciellt höga.

En annan sak jag gillar med Fedora 10 är att den svenska översättningen är väldigt bra gjord. Man slipper engelska ord här och där när man använder den svenska varianten.
Men ni kan givetvis välja något annat språk vid installationen om ni vill.

Motsvarigheten till Finder heter Dolphin i KDE. Den är riktigt snygg med ett skjutreglage som ändrar ikonstorleken. Sen har man något man kallar plasma som motsvarar Dashboard. Fördelen med plasma är att widgetarna syns även när man använder datorn som vanligt. Och kalendern visar veckonummer!

Fedora 10 levereras utan en massa tredjepartstillägg som man får installera själv i efterhand. Det beror på licensieringar som man helst vill slippa betala för. Men det är enkelt att installera tillägg och program i efterhand med Packagekit eller YUM.
Men det kan vara lite bökigare om man hämtar ner dem direkt från någon hemsida. men man(Fedora-folket) varnar lite för att tredjepartsinstallationer av drivrutiner kan förändra och ta bort olika paket och lib som man helst inte vill att de ska.

En sak som Fedora är bättre än Mac OS X på , är hur man ställer in brandväggen.
De har lyckats få till det så fantastiskt bra. Man väljer helt enelt om man kör Desktop eller Server så väljer den portar och tjänster åt dig. Vill man så kan man efteråt gå in och öppna upp ytterligare tjänster eller portar om det behövs.

Tidningen LinuxFormat gav Fedora 10 av 10 möjliga i betyg. Jag nöjer mig med att ge den 9,5 poäng av 10 möjliga.

Mac OS X är ju lite bättre och får 10 av mig.

Ursprungligen av Doktor G:

Jag hittade den här skärmdumpen på en linuxblogg, och när man lägger Leopard, Windows 7 och Ubuntu bredvid varandra känns verkligen Gnome som lika ålderstigen och primitiv som amatörmässig.

http://farm4.static.flickr.com/3538/3285737901_7833b36f7b_o.png

Det beror på hur du definierar amatörmässig. Gnomefolket har alltid satsat på att tillgänglighet och användarvänlighet framför flashiga effekter som mest bara ser häftiga ut. Designvalen är grundliga och väl genomtänkta. Men om du ändå inte gillar det kan du alltid ändra det så som du vill ha det.

Ubuntu har intagit en stabil plats hemma. Det enda jag eg saknar är möjlighet att köra vissa program från mac. Det är inte mycket i OS X eller Windows jag saknar, dvs de funktioner de levereras med.
Däremot saknar jag/kan inte vara utan flera av trevliga program som finns till macen. Adobe CS, CSSedit, Smultron, Cyberduck, Iphoto etc. Från windows är det endast spel jag saknar. Wine har löst detta till viss del men skulle verkligen vilja ha en wine-variant för osx.

Utseendet är helt klart viktigt men linux fördelar överväger helt klart Windows utseende/gui. När det gäller osx är det jämnare enligt mig.

Om man inte är nöjd med hur det ser ut kan man ofta ställa in fönsterhanteraren så att det passar bättre. Det mesta går att ordna och i annat fall kan man helt byta fönsterhanterare. Det finns ett par att välja mellan. Så här ser det ut när jag kör Linux. Försök att hitta några likheter med Windows/Leopard i det.

Bevaka tråden