Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspirationskällor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-04 22:18

Var får du inspiration till fotografering ifrån?

En av mina "hemliga" inspirationskällor är filmer. Ett exempel är Peter Jacksons King Kong. Nästan vilken filmruta som helst i den filmen skulle funka som ett fristående foto. Ofta följer de stora Hollywood-produktionerna alla de klassiska reglerna för bildkomposition och man kan lära sig mycket från att se hur filmarna placerar personer, hur de beskär bilden, perspektiv, balans och hur ljuset används.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-04 22:34

Henri-Cartier Bresson. Älskar hans bilder!

Annars det gamla vanliga; filmer (som du sa), andra fotografer, konst kring musik osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-05 13:05

Jag har ingen specifik fotograf som inspiration, men jag gillar att titta på andra fotografier och få idéer för egna motiv där jag försöker att sätta en egen liten touch på. Jag brukar kika på fotografier på Flickr.com och på Fotosidan.se.

Lite "monkey see - monkey do, but with a twist"...

För porträtt , spana in http://andrzejdragan.com/
Han har ett mkt speciellt sätt att efterbahandla sina porträtt på, och även förbehandla en del...

Ingen speciell fotograf, gillar många! Allt från Ansel Adams och John Sexton till Terje Hellesö och Brutus Östling, Cartier-Bresson till James Nachtwey... Framför den sistnämnda är just nu en mental inspiration som jag hoppas kunna utnyttja på en resa inom kort. Fast mest kompositionsmässigt, inte så att jag ska resa till ett krigsområde...

Tidningen FOTO har väldigt bra reportage om fotografer, det är alltid inspirerande.

Flickr / Zenfolio / andra forum är bra inspiration också - även om det är mycket som inte är så bra.

Fick en liten aha-upplevelse, då jag för några dagar sedan såg Soldat-Bom. Det är så jag ska ta mina bilder i framtiden (ok kanske inte alla).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-12 08:00

The Boston Globe har en sida som de kallar "The Big Picture" med bilder från nyhetsbyråer från aktuella händelser. Väldigt fint urval av bilder och det stora formatet gör bilderna rättvisa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-12 08:00

Taget från The Boston Globe:s "The Big Picture":

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-03 21:34

Kreativa sätt att använda omgivningen till att rama in sitt motiv.

http://www.reuters.com/news/pictures/rpSlideshows?articleId=USRTXCAKZ#a=1

1
Bevaka tråden