Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mer komprimering för bilder till hemsidor?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-06 15:28

Jag har bilder som är i upplösningen 1600x1200 är ca 700-800 kb stora som jag vill lägga upp på nätet. Problemet är att när jag exporterar bilderna till en hemsida och väljer att de ska bli 640x480 hamnar storleken på ca 100-120 kb. Då jag har en del vänner som fortfarande sitter med modem skulle det vara bra att kunna komprimera bilderna ännu mer. Det tar sin lilla stund att bläddra igenom 200 bilder på 100 kb om man surfar med modem

Går det att ändra komprimeringsgraden i iPhoto? Eller måste jag använda något annat program?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 11:53
Ursprungligen av Anton S:

Jag har bilder som är i upplösningen 1600x1200 är ca 700-800 kb stora som jag vill lägga upp på nätet. Problemet är att när jag exporterar bilderna till en hemsida och väljer att de ska bli 640x480 hamnar storleken på ca 100-120 kb. Då jag har en del vänner som fortfarande sitter med modem skulle det vara bra att kunna komprimera bilderna ännu mer. Det tar sin lilla stund att bläddra igenom 200 bilder på 100 kb om man surfar med modem

Går det att ändra komprimeringsgraden i iPhoto? Eller måste jag använda något annat program?

Bra fråga. Jag sitter med samma dilemma. Vill jag få ner storleken med iPhoto så måste man minska bredd och höjd, vilket inte är önskat. Jag vill bibehålla måtten, men minska filens storlek. Blir tvungen att göra detta i photoshop. Jag kan ha missat något i iPhoto, hoppas det. Annars funderar jag på att köpa Tiger och testa på automater. Dra en bild från iPhoto, öppna photoshop, ändra kvaliteten och spara bilden i en ny mapp med samma namn som tidigare. Sedan är det nog bara att dra bilder på automater, så gör den detta jobbet åt mig, om jag fattat det hela rätt.

Någon annan som vet något enklare sätt än att köpa Tiger och lära sig automater?

/Jonas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-05 16:31

Mitt tips är att ni kollar in Graphic Converter, ett av världens bästa program för konvertering, enklare bildredigering och bildvisningsfunktioner som är fan så mycket bättre än iPhotos eftersom programmet inte skapar en massa kopior och databaser och skit utan BARA visar det DU vill. Med det kan ni ändra filtyp eller format på tusentals bilder med ett par klick, plus mycket, mycket mer.

Shareware som kostar USD30 (ca 210 spänn, alltså) och är värt varenda cent.

http://www.lemkesoft.com/en/graphcon.htm

1
Bevaka tråden