Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork 09 hittar inte mina "gamla" mallar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Prövar på nya iWork 09, men har ett problem: Jag har skapat en del egna mallar i iWork 08 och dessa uppträder naturligtvis i denna under "My Templates" när mallväljarfönstret kommer fram. Men inte syns dessa i 09'aren. Enligt hjälpfunktionen ska dom ligga precis där dom ligger (samma ställe som 08'aren lägger dem). Men 09'aren hittar dem ändå inte - här visas bara de fördefinerade.

Någon som vet hur man får 09'aren att förstå, att det faktisk finns mallar i denna mapp och att den som det minsta bör göra sig besväret att kolla detta?

Det beror på språket.
Tidigare mallar för Pages, exempelvis, ligger i Application Support - iWork - Pages - Templates - My Templates.

Om du har Pages på svenska så letar den efter mallar i Pages - Mallar - Mina mallar.

Om du byter språk på Pages till engelska, om du markerar programmet Pages och högerklickar, trycker Visa Info - Språk - English (och avmarkerar allt annat) och startar om Pages, så kommer Pages hitta dina mallar igen.

Så visst ligger mallarna kvar på samma ställe - tidigare iWork fanns ju inte på svenska, så du har kört en engelsk Pages och sparat mallarna på engelska. Kör du engelsk Pages igen så hittar den dina mallar.

Lösningen är att flytta dina mallar från Templates - My Templates till Mallar - Mina mallar. (Eller kopiera dem om du vill ha mallarna tillgängliga oavsett språkinstans).

Mallarna är alltså språkberoende, olika språkinstanser av iWork sparar dem i olika mappar.

Nja... det är nog inte helt riktigt...

Enligt hjälpfunktionen i 09'aren, då står det så här: "Som förval sparas den i din hemmapp i Bibliotek/Application Support/iWork/Pages/Templates/My Templates/ och visas på panelen Mina mallar i Mallväljare." Det är ju helt klart et fel - för så är ju inte fallet i svenska versionen. (I mappen Pages fanns ingen mapp "Mallar" till att börja med).

Men ändå har du också rätt: Jag försökte att spara en "testmall" och i den processen skapades plötsligt två nya mappar (under Pages): "Mallar" och inuti den "Mina mallar". Jag drog nu mina mallar över dit och så finns dom givetvis alla där i Mallväljaren, under ny underrubrik: Mina mallar. Och jag behövde inte ens starta om Pages.

Så tack för hjälpen! Problemet är löst!

Ja, det står fel i hjälpen i iWork. Informationen är för den engelska versionen.
Enklast hade varit om de hade låtit bli att översätta den biten och låtit det vara kvar på Templates / My templates även i den svenska. Blir ju förvirrande när de översätter och sen inte talar om det..

1
Bevaka tråden