En hyllning till Prisjakt

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste hylla Prisjakt alltså. Den sajten är guld värd om man likt mig är en sådan person som alltid gör research på nätet inför ett köp.

Jag ville ha tag i ett hårddiskchassi med firwire för SATA 2,5-tumsdiskar. Nöjer man sig med USB2 kan man hitta ett chassi på ICA, nästan. Men vill man ha firewire är det lite knepigare.

Först gick jag in på de vanliga ställena som Dustin, Microshop (för att dom finns i stan) osv. Men det tog tid att hitta rätt och ögna igenom listorna och i slutändan hittade jag inget. Så kom jag på att jag förstås skulle börjat hos Prisjakt istället.

Hos Prisjakt sökte jag snabbt fram kategorin Externa lagringschassin som hade 453 produkter i sig. Rätt mycket att ta sig igen, men då finns det fantastiska filtret, alltid specialanpassat för den kategori man för tillfället tittar på.

Jag klickade på 2,5 tum som format, Firewire 400 som extern anslutning, SATA som intern anslutning och vips hade jag filtrerat ut 6 produkter som passade mina önskemål.

Av dessa 6 fanns ett riktigt billigt chassi (för att ha firewire), speciellt gjort för Mac faktiskt, som jag aldrig hört talas om förut. Kanske för att det inte fanns hos de webbutiker jag vanligtvis handlar från. Så nu får det bli en beställning från Webbhallen tror jag. (Det fanns även ett med FW800, men det känns lite ovärt ekonomiskt.)

Det fina i kråksången är att Prisjakts produktregister är så omfattande att jag kan vara rätt lugn i förvissningen om att det antagligen inte finns några andra produkter i Sverige som uppfyller mina krav, utöver de jag hittade på Prisjakt.

Prisjakt är inte den enda sajten för prisjämförelser i Sverige, men den är så välgjord och full av bra funktioner och smarta finesser utan att vara svåranvänd att den är helt outstanding. Att Prisjakt även finns som program i App Store gör inte saken sämre.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-15 07:24

Instämmer till fullo, förutom att iPhone-programmet är rätt handikappat. Saknar tex kategorier och produktlistor.

1000 ggr bättre än pricerunner (använder någon det nuförtiden?)

Använt prisjakt till nästan allt jag köpt. Från äggvisp till diskmaskin.
Sparade nog en lusentapp när jag köpte tvättmaskin.

Ursprungligen av Goflorp:

1000 ggr bättre än pricerunner (använder någon det nuförtiden?)

Tja, själv använder jag Prisjakt 9 gånger av 10, och går in på Pricerunner de få gånger Prisjakt inte ger bra svar. (Det händer!) Inget ont om Pricerunner men Prisjakt är bra mycket snabbare.

Prisjakt är en av mina absoluta favoritsajter. Även om jag 99% av gångerna handlar av Dustin, trots att de inte alltid är billigast, så är det enklare att filtrera ut produkter i Dustins sortiment på Prisjakt än att göra det i Dustins webbshop.

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-15 15:14
Ursprungligen av Adrian B:

Så nu får det bli en beställning från Webbhallen tror jag.

Offtopic:
Jag är ledsen att behöva meddela att jag har dåliga erfarenheter av produkten du intresserar dig för.
Den ser intressant ut på pappret men väl i hand är den inte alls lika intressant.

Dels kräver det exemplar jag har två USB-kablar för att starta. En för datasignalen och en separat för strömförsörjningen. Inget skämt alltså.

Dessutom tar chassit inte strömförsörjning från firewire. Vill du använda firewire-porten får du allt koppla in även den medföljande specialtillverkade USB-kabeln för att få snurr på disken.

Chassit som du monterar hårddisken i skall enl. ett av de lockande säljargumenten ha en fjädrande/dämpande effekt för lite extra stöttålighet. Denna fjädrande mekanik finns där men är klart undermålig. Se det som ett lättförtjänt säljargument, inte som verklig funktion.

Chassit är lätt att öppna, behövs ingen skruvmejsel och disken "behövs" inte skruvas fast. Men! Chassit är också rangligt (kan falla isär) och känns nästintill plastigt även om det är i metall.

En liten varning alltså.
Jag letar fortfarande efter det perfekta firewire-chassit om någon vill komma med ett tips ...

mvh // Marcel

Ursprungligen av Marcel R:

Jag är ledsen att behöva meddela att jag har dåliga erfarenheter av produkten du intresserar dig för.
Den ser intressant ut på pappret men väl i hand är den inte alls lika intressant.

Aj då, och jag som var het på gröten och beställde två stycken.

Dels kräver det exemplar jag har två USB-kablar för att starta. En för datasignalen och en separat för strömförsörjningen. Inget skämt alltså.

Det tror jag gäller alla chassin som får ström över USB, jag har två hemma, ett för IDE och ett för SATA och båda behöver dubbla USB-portar. Det var därför jag ville ha FW istället.

Dessutom tar chassit inte strömförsörjning från firewire. Vill du använda firewire-porten får du allt koppla in även den medföljande specialtillverkade USB-kabeln för att få snurr på disken.

Åh nej, det var ju precis det jag ville slippa. Firewire har högre strömstyrka och ska klara av att köras enbart på kabeln så jag utgick ifrån att denna skulle klara det också (mitt IDE-chassi har FW och det går utmärkt).

Suck. Dags att kontakta Webbhallen. Tack för informationen. Prisjakt är bra, men på 99mac får man bäst info

• Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-01-16 08:55

Aj då, och jag som var het på gröten och beställde två stycken.

Det är inte precis samma modell vi köpt även om det är från samma tillverkare. Du kanske skulle chansa. Du har ju möjlighet att skicka tillbaka dem om de inte håller måttet. Jag behöll min eftersom jag behövde den i ett projekt jag var mitt uppe i. Sedan det projektet är avslutat har den bara legat och samlat damm. Jag kunde ge bort den om någon ville ha den?

Det tror jag gäller alla chassin som får ström över USB, jag har två hemma, ett för IDE och ett för SATA och båda behöver dubbla USB-portar. Det var därför jag ville ha FW istället.

Det här chassit MAP-KC21 (från MaPower) köpte jag på Webhallen för ett tag sen. Körs med bara en USB-kabel och håller i stort en gedigen kvalité. En gissning är att även firewire-modellen körs med bara firewire ström, en gissning baserad på en känsla av att företaget bakom tänkt till lite, att chassit håller hög byggkvalié och att USBn faktiskt körs med bara en kabel.

Jag tror MaPower säljs under namnet Deltaco i sverige.

Tråkigt att Webhallen slutat sälja dessa fina chassin istället för att ta in resterande sortiment som ser lovande ut (kolla deras hemsida).

Åh nej, det var ju precis det jag ville slippa. Firewire har högre strömstyrka och ska klara av att köras enbart på kabeln så jag utgick ifrån att denna skulle klara det också (mitt IDE-chassi har FW och det går utmärkt).

Suck. Dags att kontakta Webbhallen. Tack för informationen. Prisjakt är bra, men på 99mac får man bäst info

Jag hoppas jag var till hjälp mer än jag ställde till det för dig ...

mvh // Marcel

Det här chassit MAP-KC21 (från MaPower) köpte jag på Webhallen för ett tag sen. Körs med bara en USB-kabel och håller i stort en gedigen kvalité. En gissning är att även firewire-modellen körs med bara firewire ström, en gissning baserad på en känsla av att företaget bakom tänkt till lite, att chassit håller hög byggkvalié och att USBn faktiskt körs med bara en kabel.

Det är precis ett sådant MaPower-chassi jag har med firewire, men tyvärr är det bara för IDE-diskar. Microshop som jag tror sålde det har inte heller kvar det i sortimentet.

Jag hoppas jag var till hjälp mer än jag ställde till det för dig ...

Jodå, det var du. Jag skrev till Webbhallen och bad dom avbeställa min order ifall det stämde att chassit inte kunde drivas över firewire. Dom bekräftade det och avbeställde min order (som aldrig hann gå iväg) och jag får pengarna tillbaka.

Så nu gäller det bara att hitta ett nytt chassi. Det från Cupertino som Kullander säljer vore förstås trevligt (antar det kan driva på firewire), men kostar alldeles för mycket.

• Oregistrerad
  • 2009-01-15 18:04

Prisjakt är bra men försök att leta efter någon skum egenskap på en videokamera eller platttv, ajax i all ära men det är otroligt lååångtsamt med alla dessa 2 miljoner egenskaper. Och det är inte heller speciellt lätt att hitta

Vet man precis vad man vill ha, och är ute efter EXAKT två HDMI ingångar på höger sida av platt-tvn så är är prisjakt helt oslagbar.

Dom båda har ung. lika många besökare, men aftonbladet har ju hjälpt till lite, om man säger så...

1
Bevaka tråden