Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikproblem på PowerBook G4

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 12:30

Jag tror att min Powerbook G4 börjar hata mig. Jag har ingen aning om vad felet är. Jag kan inte beskriva det heller utan postar en bild på problemet.

Är det någon som känner igen detta?/

Jag har ändrat trådens rubrik.

Försök alltid sätta en rubrik som tydligt visar vad tråden handlar om.

(ursprunglig rubrik: "Tror min dator får fnatt. Hjälp?")

/Mod

Men tänk om det är just fnatt den har fått?:)

Är det så hela tiden eller kommer det när datorn blivit varm?

För att testa om det är mjukvarurelaterat kan du logga in som en annan användare (skapa ett nytt konto under Systeminställningar/Konton). Om du inte ser samma störning där har någon av din programinställningsfiler (~/Bibliotek/Preferences) gått sönder och du kan börja felsöka genom att kasta lämpliga preferences. Det hjälpte mig en gång när jag hade ett konstigt grafikfel på en PB G4.

Annars kan det vara ett tecken på att grafikkortet håller på att gå sönder.

Du kan också försöka att återställa pram, även om det sannolikt inte hjälper i detta fallet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-13 14:56

Jag är helt säker på att det är ett fnatt eftersom den har bestämt sig för att uppföra sig så här hela tiden.
Dvs. det är hela tiden och det har bara accelererat. Innan var det bara runt muspekaren och då i ljusgrått. Nu ser allt skuggat ut.

Jag vet faktiskt inte vad pram är och kan därför inte återställa det Men jag ska prova det där med ett annat konto.

Ursprungligen av tima:

Jag vet faktiskt inte vad pram är och kan därför inte återställa det...

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-13 15:02

Jag hade ngt liknande problem för några år sedan kolla denna tråd http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/49583-problem-med-svarta-omraden-pa-tibook-skaerm.html

Efter detta fanns det här felet kvar på min dator under en period, men på senare år verkar det försvunnit, så kanske kan det var ett glapp i grafikkortet. Dock körs på väldigt låg belasting numera och det kanske påverkar problematiken

1
Bevaka tråden