Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man dela ut mobilt bredband via Airport?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 20:41

Hej,

vet någon ifall man koppla ett USB-modem med mobilt bredband till Airport Express eller Extreme och på så sätt "sprida" bredbandet vidare?

Läs här tex: Mobilt bredband via Airport Express eller Extreme? - MacWorld - allt om Mac & iPhone
Det verkar som om någon lyckats med det.

Ursprungligen av KaRo:

Läs här tex: Mobilt bredband via Airport Express eller Extreme? - MacWorld - allt om Mac & iPhone
Det verkar som om någon lyckats med det.

Nej, det har de inte. Om man läser den tråden så handlar det om inkoppling av USB-modemet i en Mac, och sedan internet-delning från den Macen. Visserligen delning via det trådlösa nätverket, men dongeln sitter i Macen, inte i basstationen så som efterfrågas här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 22:45

jadå. Det är inga problem. Gjorde det själv med en 3 dongle när mitt bredband dog i över en vecka.

Leta dig fram och om du har problem då guidar jag dig gärna. Men det gär iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 12:41

atomlab,

Anslöt du verkligen 3-donglen till din AirPort Express/Extreme!?

Mig veterligen går det inte att få till stånd en dylik, fungerande koppling....

Kopplar man dock 3G-dongeln till sin/en Mac, kan den sedan delas av flera datorer i nätverket. Kräver dock att Mac:en med dongeln alltid är igång…

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 20:37

Hmm.. verkar problematiskt

Söker lösning på följande problem: Har två bärbara datorer, en yttre hårddisk och en förstärkare. Skulle vilja ha trådlöst tillgång till internet samt yttre hårddisken från båda datorerna. Och som bonus även kunna skicka musik trådlöst till förstärkaren. Har en Airport express. Problemet ligger i att ha så lite olika "boxar" (modem, airport etc) som möjligt. Vill inte ha en massa grejer och sladdar liggande över allt. Vet att jag kan gömma dom i ett skåp eller dylikt, men strävar efter att ha så simpelt system som möjligt.

Månne någon har idéer/kommentare till detta?

Ursprungligen av toma:

Söker lösning på följande problem: Har två bärbara datorer, en yttre hårddisk och en förstärkare. Skulle vilja ha trådlöst tillgång till internet samt yttre hårddisken från båda datorerna. Och som bonus även kunna skicka musik trådlöst till förstärkaren.

Det känns som om detta är en ny separat fråga, som inte direkt hör ihop med den här trådens ursprungsfråga.... även om den kommer från samma person...

Känns som vi kanske borde bryta ut den här nya frågan till en egen tråd. Eller?

Så klargör gärna huruvida det fortfarande handlar om att dela mobilt bredband, eller om den nya frågan även kan gälla annan internetanslutning.

/Mod

1
Bevaka tråden