Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket märke på hårddisk till macbook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Motala
  • 2008-12-07 00:47

Ska införskaffa mig en macbook och står och väljer mellan Western Digital och Seagate..
Vilken tillverkare brukar tillverka diskar som fungerar bra i macbook och är hållbara?

Funderar på följande två diskar:
Seagate Momentus 5400.5 320GB 5400RPM

och

Western Digital Scorpio Blue 320GB 5400RPM

Dåliga erfarenheter av något av märkena i laptops / macbookar?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 01:29

Laptops och hårddiskar är egentligen ingen bra kombination. Visst, vissa märken sämre eller bättre än andra, te x. Hade Seagate stora problem med 60 och 80 GB modellerna som satt i tidiga Macbook, medans Samsung är riktigt bra och förhållandevis "pålitligt", men du ska veta att en hårddisk ALDRIG är pålitlig, någonsin.
Ska du ha 320GB, och beställa på Apple Store så köp färdigt, monterat och installerat därifrån så slipper du en hel del krångel. Har du pengar och krav på pålitlighet istället för utrymme så köp SSD..

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-12-07 19:23
Ursprungligen av nllub:

Laptops och hårddiskar är egentligen ingen bra kombination. Visst, vissa märken sämre eller bättre än andra, te x. Hade Seagate stora problem med 60 och 80 GB modellerna som satt i tidiga Macbook, medans Samsung är riktigt bra och förhållandevis "pålitligt", men du ska veta att en hårddisk ALDRIG är pålitlig, någonsin.
Ska du ha 320GB, och beställa på Apple Store så köp färdigt, monterat och installerat därifrån så slipper du en hel del krångel. Har du pengar och krav på pålitlighet istället för utrymme så köp SSD..

Är medveten om att hårddiskar aldrig är pålitliga, därför tar jag regelbundna backuper.
Datorn är köpt på Applestore och är redan i min ägo, så det blir att skruva själv. Har dock skruvat mycket i datorer förut, så så värst krångligt anser jag inte att det är.
En SSD är i dagsläget på tok för dyrt för utrymmet man får, så det får vackert vänta ett tag till.

Tackar alla som svarat i tråden, det lutar faktiskt åt en WD Scorpio Blue 320 GB nu:)

Frågan är hur mycket varmare Black:en blir (7200RPM-aren) jämfört med Blue-disken (5400 RPM)? Enligt hemsidan så ska den vara lika sval och resurssnål som en 5400RPM-are??

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-07 01:30

När jag nyligen bytte hårddisk i min macbook satt det en Seagate momentus 120GB i den. Den ersattes med en Hitachi på 320GB som fungerar mycket bra och är tyst. Jag tror inte det har någon störe betydelse vad du sätter i datorn, möjligtvis om det är någon som skapar konfilkt med den inbyggda "Sudden motion sensor" som finns. Någon annan kan säkert svara bättre.

Jag har väldigt bra erfarenheter av WD. Tysta brukar de vara också.

Charts, benchmarks 2.5" Hard Drive Charts, Database I/O Benchmark Pattern

Western Digital Scorpio Blue vill du ha! Jag har satt en sån 500 GB:are i min och är mycket nöjd.

Ursprungligen av JezperSoderlund:

Western Digital Scorpio Blue vill du ha! Jag har satt en sån 500 GB:are i min och är mycket nöjd.

Samma här! Ett otroligt lyft! Hade dessförinnan en WD 250GB. Även den tyst,snabb och "pålitlig".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 12:06

Vad är skillnaden mellan Black och Blue?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vad är skillnaden mellan Black och Blue?

Black = 7200 RPM
Blue = 5400 RPM

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 12:36

Kanon, tack.

Yes!!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-07 19:37

Något varmare blir den nog men det största problemet med 7200-varvare är att det kan vibrera. Jag hade en Seagate 320 GB 7200RPM och den åkte ut efter en vecka. Kan ifs hända att det var ett måndags ex.

1
Bevaka tråden