Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut med färger utanför CMYKs färgrymd.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick en fråga idag jag inte riktigt kunde svara på fullt ut.

Finns det vanliga skrivare som kan skriva ut färger som inte ryms innanför CMYKs färgrymd? (Bevisligen finns det ju det, men hur funkar det då i praktiken med t.ex. icke postscript skrivare som inte är gjorda för att tolka CMYK-data utan RGB-data?), för vanliga skrivare är väll oftast gjorda för att skriva ut RGB-bilder, även om de använder CMYK/CcMmyK-färger i själva utskriften?
Och var går gränsen? Finns det skrivare som kan skriva ut färgrymd upp mot Adobe RGBs färgrymd eller mer (även dyrare skrivare inräknade)? Och ska man då skippa CMYK-helt med dessa eller hur funkar det i praktiken? ColorMode? ICC-profil? Skrivarprofiler, Inställningar, osv?

Bifogar en bild. Om någon vill kunna skriva ut den bilden med lika klara färger på papperet som vi ser den på skärmen hur ska då arbetsgången och hårdvaran vara?

Senast redigerat 2008-11-26 22:53

Ex. PMS har ju större färgrymd än CMYK med sina nio färger och många skrivare idag har ju betydligt fler färger än fyra så....

Senast redigerat 2008-11-26 22:26

Man kan ju skriva ut foton på en lambda-skrivare men då är det ju en kemisk process..

Sen kan man väll slänga in en färg till i skrivaren, iallafall när man trycker.. Har varit med om att man lagt in en stark neonfärg eller silver på svatvitabilder... Väldigt snyggt resultat..

Inledning
För några dagar sen var vi några stycken som tjafsade en del, i all välmening, angående kalibrering, färgrymder och tryck. Efter en del längre förklarande/debatterande inlägg är jag nästan för trött för att ge mig in i diskussionen igen.

Kalibrering är mycket viktigt. Jag tror dock att det första man skall kalibrera sina förväntningar.

Man kan inte räkna med att kunna återskapa det du ser på skärmen på ett papper. Det är helt olika medium och teknologier. Detta är jag helt säker på att vi är överrens om, men jag vill ändå rama in mitt resonemang.

Inte bara det att skärmen är "upplyst från insidan", vilket ju kanske är den stora och självklara skillnaden, men färgrymderna är ju också fundamentalt olika:

  • RGBär en additiv färgrymd där grundfärgerna rött, grönt och blått blandas till vitt. Avsaknad av färg är alltså svart.

  • CMYK är en substraktiv färgrymd där man inverterat RGB och låter två av grundfärgerna återskapa R (Magenta och Gul) G (Cyan och Gul) B(Cyan och Magenta). Avsaknad av färg i det här fallet är vitt, eller papper. Tanken är ju att man skall lägga en blandning av färgerna på ett tryckmaterial.

Fundera lite på den här fundamentala skillnaden- hur de olika färgrymderna skapar svart och vitt och deras olika ändamål.

Skillnader mellan RGB och CMYK
Betänk också att en skärm kan mixa fram ett stort antal färger och nyanser genom att blanda RGB i olika mängder i realtid. Det är som om skärmen hade SÅ många färgpatroner!
En skrivare har bara tre(!) nyanser/patroner, CMY och enK (key, som är svart). That's it! Skrivaren kan också blanda fägerna och till viss del skapa nya nyanser genom optiska illusioner och screening (man sprider magentapunkterna över en större yta, så ser det t ex ut som rosa, eftersom det blandas upp med papprets vita färg), men det blir ju inte med den mättnad som om du hade en färgpatron med just den rosa färgen.

Mot bakgrund av detta så kanske det är lättare att förstå att RGB-färgrymden är så mycket större än CMYK.

Sen har ju tryckprocessen moderniserats. Som du säger har de flesta skrivare idag extrafärger som fotocyan och fotomagenta. Traditionellt har CMYK haft svårt att skapa mättade ljusa fäger (det kan man ju härleda från det jag skrev ovan-vitt är avsaknad av färg). För att kringgå det ger man skrivaren tillgång till ljusare nyanser av cyan och magenta, så att mindre screening behövs och mer färg kan läggas på pappret.

Proffstryck arbetar även med spot colors. Då är det färdigmixade färger som motsvarar en exakt nyans så att man kan lägga den färgen i 100% på pappret. Om du har ett företag med vissa nyanser i logotyper och sådant, kan man använda spot colors som då återskapar dessa nyanser exakt, även om de normalt skulle ligga utanför färgrymden. Man kan även ha effekter som metallic och liknande som spot colors.

Utskrifter hemma
Hemma jobbar med sRGB i mina Adobeprogram.(TILLÄGG: Jag JOBBAR i Adobe RGB >90% eller ProPhoto RGB, men konverterar till sRGB som min SKRIVARPROFIL, eftersom den inte är profilerad). Jag är noga med att alla bilder och så är taggade med rätt ICC-profil och sen sparar jag det som .pdf. Detta är för att jag nästan allt jag gör är för flera ändamål: webb, video, egna utskrifter.

När jag sen skriver ut det låter jag programmet sköta färghanteringen och stänger av färghantering i skrivaren. Min skrivare, likt alla (?) hemmaskrivare idag, förväntar sig sRGB färgprofiler- den är fabrikskalibrerad för det. Jag är medveten om att om jag sätter textfärg ifrån RGB-paletten, så kan det komma sig att det blir en skiftning vid utskrift om färgen jag valt ligger utanför den färgrymd min skrivare klarar (nånstans mellan CMYK och sRGB). Det finns ofta en soft proof inbyggd i programmen, men den är lite sisådär. Inget man kan lita på fullt ut.

Hjälp från andra
Om du nu har tur så kommer StefanProfiler hit och läser och förklar mer vad man exakt kan och inte kan göra med skrivare idag. Han arbetar kommersiellt med tryck och har koll på det.

Jag ville bara lägga en liten grund för resonemangets fortsättning.

Senast redigerat 2008-11-28 13:14

För det första finns det ju inte en CMYK-färgrymd, utan storleken på CMYK-färgrymder varierar väldigt mycket. Den första bilden visar det färgomfång som du har på dagstidningspapper eller på ett bestruket papper av bra kvalitet.

Och visst finns det skrivare som har större omfång än även ett bra tryck. Eftersom man använder bläckstråleskrivare för att gör provtryck med måste de i praktiken ha ett större omfång än vad trycket har. Den andra bilden är en jämförelse mellan samma tryckprofil som i föregående bild och sedan en skrivare med ett stort färgomfång.

Men så stort omfång som Adobe RGB har inte skrivarna nått upp i än så länge. Den tredje bilden visar skrivarprofil mot Adobe RGB.

Ska du skriva ut med maximalt färgomfång på en bläckstråleskrivare så ska du aldrig använda CMYK. Se till att du arbetar i en relativt stor färgrymd, som t ex Adobe RGB. I samband med utskriften konverterar du bilden till skrivarprofilen.

Stefan

Och bilderna kom inte med. Den översta är dagstidning mot bestruket papper, den andra är bestruket papper mot skrivarens omfång och den tredje är skrivare mot Adobe RGB

Stefan

Pantone försökte för några år sedan fixa en större färgrymd i tryck genom
att addera fler färger i tryckprocessen. Systemet kallades HEXACHROME och
bilderna separerades i PhotShop via ett verktyg, HexWrench, till 6 kanaler.
De extra färgerna var grönt och orange. Blev helt otroligt bra när man tryckte
bilder på tex appelsiner:) Var över i Danmark på ett stort tryckeri i slutet på
90-talet och kollade på just detta. Dock verkar systemet inte ha slagit igenom
riktigt.

/martin

Ursprungligen av martinator:

De extra färgerna var grönt och orange. Dock verkar systemet inte ha slagit igenom
riktigt.

För tryckeriet nej, men på skrivare blir det allt vanligare att vi har fler färger än CMYK och eventuella ljusa varianter på dessa CMYK-färger. Epson använder i sin senaste generation av skrivare just grönt och orange för att utöka omfånget. HP och Canon har använt både rött, grönt och blått vid sidan av de vanliga färgerna i sina senaste storformatsskrivare.

Stefan

Ursprungligen av Chaosstar:

Bifogar en bild. Om någon vill kunna skriva ut den bilden med lika klara färger på papperet som vi ser den på skärmen hur ska då arbetsgången och hårdvaran vara?

Missade din fråga. Men svaret är alltså att det med dagens skrivare inte går att återge färgerna med samma intensitet som du har i din skärmbild, eftersom de ligger ute på gränsen för vad du kan se på skärmen. För vissa färger är vi nära, men för andra nyanser är det fortfarande en bra bit kvar innan vi når detta mål.

1
Bevaka tråden