• Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-26 19:10

Ärade 99:are jag ska installera en projektor i ett tak. Projektorn är en Cannon XEED. Den har stöd för vga och DVI-I källor.

Då DVI-I kan leda både analoga och digitala signaler tänkte jag - klockrent, det behövs bara en kabel. VGA till DVI konverterare ( stora majoriteten av PC skräp) samt digitala konverterare för de överiga digitala formaten som finns på olika bärbara ( Apples mini-dvi,micro-dvi, HDMI (HP bla. har några med den stadarden), stora displayport) tänkte jag.

I dag som kom jag dock underfunn med att Apples dispalyports adapter bara stöder DVI-D som bara kan leda digital singal och ej har samma uppstättning stift som DVI-I kontakter (färre stift).

Vilket leder mig till funderingen hur ska jag göra ? Kommer det komma minidispalyport till DVI-I adaprar eller måste jag dra två kablar till projektorn, 1 vga och 1 DVI-D som ansluts till DVI-I porten på projektorn för att hantera digitala källor?

Alternativet med att använda dispalyport till VGA adapter ansluten till VGA till DVI adapter som sitter på en DVI kabel till projektorn känns inte som ett aktraktivt alternativ.

Är det något jag har missförstått med standarderna eller är det bara datorbranschen i ett nötskal ??

Är nybörjare på detta