Vilken MacBook (2,0/2,4) ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som sagt var: 2,0 eller 2,4-varianten av MacBook? Konfigurerar man om en 2,0:a med större hårddisk (applestores priser) så blir skillnaden i reda pengar princip 2 000:-. Samtidigt skulle jag aldrig lägga de pengarna (920:- eftersom man för samma pengar kan köpa en 320GB eller nästan en 500GB-disk och stoppa i själv. den medföljande 160GB-disken får man väl stoppa i ett kabinett eller något).

Vad mer:

backlight - känns kanske inte som så värst viktigt.

processorskillnad: 0,4 GHZ - hur mycket ger det?

Finns det något mer som jag glömmer? Å ena sidan köper man inte dator "varje dag" och då kanske man ska köpa värstingmodellen samtidigt som man snudd på kan maxa minne och hårddisk för samma pengar.

Datorn ska i nuläget inte användas för några extremgrejer annat än modest bildbehandling samt enkel filmredigering.

Tvi vale för i-landsproblem...

Synpunkter någon?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-18 21:35

Jag var i din sits för några veckor sedan. Jag valde 2,0GHz varianten av nya MB. Bättre du lägger mellanskillnaden på mer minne och hårddisk. Eller andra tillbehör. Jag tror inte man märker någon speciell skillnad i prestanda ifall man testar båda modellerna. Det enda jag saknar är tangentbelysningen, men det är bara en smaksak. Ifall man som jag skriver utan att titta på tangenterna, så behöver man egentligen inte belysningen.

Ursprungligen av Reisan:

Det enda jag saknar är tangentbelysningen, men det är bara en smaksak. Ifall man som jag skriver utan att titta på tangenterna, så behöver man egentligen inte belysningen.

Trodde jag också innan jag skaffade en MacBook Pro...

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-18 21:56
Ursprungligen av hansfilipelo:

Trodde jag också innan jag skaffade en MacBook Pro...

Smaksak som sagt. Jag har aldrig använt bakgrundsbelysningen till något vettigt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-18 22:13

Jag valde 2.4 och är väldigt nöjd... tangentbordet är dessutom en wow-faktor-höjare

Men seriöst så tror jag det är smartare att skaffa 4Gb minne än 400MHz extra... fast om plånboken inte klämmer alltför mycket så skulle jag ta 2.4 och 4Gb, jag är grymt nöjd med hastigheten på min!

Vad gäller hårddiskar så resonerar jag så här. Det tar ju lite tid att fylla 250Gb... och när man har gjort det kommer det vara mycket billigare med en 500Gb eller kanske rent av en SSD än vad det är idag... så den uppgraderingen kan man vänta med. Däremot går det ju inte att uppgradera processorn i efterhand.

Flyttade tråden till rätt forum.

Förtydligade rubriken (tidigare: "2,0/2,4 - aaargggh!")

/Mod

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-19 13:37

Det bakgrundsbelysta tangentbordet tycker jag är ett måste pga att tangenterna är svarta.

Trist att man ska behöver pynta 3000:- för det, men det var det värt!
På köpet fick jag iaf lite snabbare processor och större hårddisk!

Är det inte också en skillnad på ram minnena? 2,0:an har ddr2 medans 2,4 har ddr3 ?

Ursprungligen av hampuss-:

Är det inte också en skillnad på ram minnena? 2,0:an har ddr2 medans 2,4 har ddr3 ?

DDR3 i bägge modellerna.

Ursprungligen av hampuss-:

Ãr det inte ocksà en skillnad pà ram minnena? 2,0:an har ddr2 medans 2,4 har ddr3 ?

Du blandar nog ihop det med den "gamla" vita modellen (2,1 GHz). Den har DDR2-minnen.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 02:22

Köpte mig en 2,4 Ghz med 4 Gb ram. Är fruktansvärt nöjd.
Skulle ångrat mig om jag tog en 2,0 Ghz utan backlight, hade fått ångest varje gång jag sett den modellen jag nu valt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 03:03

Det bakgrundsbelysta tangentbordet är egentligen den enda anledningen att välja 2,4:an.

Processorns klockfrekvens har ytterst liten betydelse i min erfarenhet. Hårddisk och RAM är mycket billigt och mycket enkelt att uppgradera. Man öppnar enkelt luckan på undersidan och sätter förslagsvis in en 320 GB för ca 800 kr och två stycken 2 GB DDR3 för ca 350 kr styck.

Ursprungligen av Rajje:

2 GB DDR3 för ca 350 kr styck.

Var hittar du dessa till det priset?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 13:16
Ursprungligen av henkebarn:

Var hittar du dessa till det priset?

Oj, nej, nu förväxlade jag dem naturligtvis med DDR2.
Jösses, 2 GB DDR3 SODIMM verkar kosta över 1000 kr även på Webhallen ser jag nu :(.
Men de går ju ner så småningom.

Köpte 2,4:an jag med och brydde mig inte om backlight tidigare, men nu när jag haft det ett tag har jag svårt att tänka mig att vara utan det.

Vad gäller uppdatering av hårddisk: en säljare jag pratade med sa att 7 200-varianterna skulle vara för kraftiga vad gäller värmeutveckling så det var inget varken han eller Apple rekommenderar. Om det är någon som har några bra tips på 2,5 hårddsiskar på 500GB är de välkomna. Den 250GB som sitter i datorn nu funderar jag på att sätta in i min gamla 12" iBook som bara har en 80GB. Fungerar det eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 13:20
Ursprungligen av zkirtap:

Den 250GB som sitter i datorn nu funderar jag på att sätta in i min gamla 12" iBook som bara har en 80GB. Fungerar det eller?

Tyvärr, det är SATA-diskar i MacBookarna och IDE-diskar i iBookarna.

Inte mycket att göra då antar jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 08:48

Inte mycket att göra då antar jag.

Ptja, du kan alltid sätta disken i ett kabinett.

Antar att du menar 250:an i ett externt kabinett? För den lär väl knappast få plats internt med kabinett i iBooken - om det ens finns sådana.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 21:59

Antar att du menar 250:an i ett externt kabinett? För den lär väl knappast få plats internt med kabinett i iBooken - om det ens finns sådana.

Ja precis.

Ursprungligen av Rajje:

Ja precis.

Det är frågan om det ens är värt pengarna med tanke på hur snabbt priserna på hårddiskar sjunker...

I dagsläget har jag en intern 3,5-hårddisk (160GB) liggandes och när jag byter ut 250:an så blir det även en 2,5-hårddisk. Har sett att det finns kabinett som passar både 2,5 och 3,5 samt att det även finns "dockningsstationer som man bara kopplar in hårddiskarna tillfälligt. Det kanske vore något?

1
Bevaka tråden