Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS9 spel som funkar till mac OSX?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 17:14

hej. jag undrar om det finns något sätt att spela gamla mac OS9 spel på min imac g5. jag är sjukt sugen på att spela det första Civilization och Syndicate. går det överhuvudtaget att spela dom på en imac? och hur gör man? för mac os9 funkar inte på min dator.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-07 19:26

iMac G5. Är det inte Power PC i den? I så fall skall det funka med OS 9.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-07 19:32

Jodå, det går. kollade upp specen på G5´an. Fick du med en OS 9 skiva när du köpte maskinen?

Det handlar alltså att köra OS 9 genom Classic-läget i Mac OS X, vilket bara fungerar med 10.4 Tiger eller tidigare. En iMac G5 bootar som bekant inte i OS 9 men ganska många program och spel från förr funkar ändå. Om du inte har uppgraderat till Leopard ska det räcka med att ha en Systemmapp på hårddisken som man sedan väljer i Classic-inställningarna i Systeminställningar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-07 20:17

Så var det ja:) Fan vad fort man glömmer.

Sen är det ju tyvärr så att en del spel inte funkar i Classic utan kräver en "ren" OS9-miljö... Man får prova sig fram. Exvis så funkar inte Caesar III i Classic.

OS9-spel i Classic är inte superkul. Vissa spel kan funka, andra sådär eller inte alls.

Bästa sättet att spela de gamla spelen är att köpa en gammal bärbar (så tar den ingen plats heller). En Wall Street har stor skärm och kostar ingenting. Har man utrymmet så är en gammal iMac kanon.

Ett alternativ är att köra Mac-emulator, BasiliskII eller SheepShaver.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-21 16:49

jag har försökt att köra OS9 på min mac men det funkar inte. nu har jag leopard men det funkade inte när jag hade tiger heller. jag tror inte det funkar på min imac G5 jag har den som kom innan dom byte till intel... tycker ändå att någon borde göra som man gjort med gamla sega och nintendo spel och göra en simulator eller vad det heter så att man kan spela dom på datorn... det är ju ändå 2008 och att ingen gjort något sådant med de gamla mac spelen förvånar mig...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-21 16:58
Ursprungligen av ceda:

jag har försökt att köra OS9 på min mac men det funkar inte. nu har jag leopard men det funkade inte när jag hade tiger heller. jag tror inte det funkar på min imac G5 jag har den som kom innan dom byte till intel... tycker ändå att någon borde göra som man gjort med gamla sega och nintendo spel och göra en simulator eller vad det heter så att man kan spela dom på datorn... det är ju ändå 2008 och att ingen gjort något sådant med de gamla mac spelen förvånar mig...

Då kan du sluta vara förvånad nu Det finns emulatorer. Läs Ingemar Ragnemalms inlägg i denna tråd. Basilisk II och SheepShaver är emulatorer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-12 01:39

oj missade den texten. ska sluta vara förvånad och pröva båda två. tack till både ingemar och rhesus..

  • Medlem
  • 2008-12-13 10:33

Jag håller med Ingemar Ragnemalm om att det bästa sättet att spela gamla OS 9-spel är att skaffa en gammal Mac och ha bara till det. Helst en med CRT-skäm som t ex imac G3 som kan visa 256 färger utan att allt blir grynigt och fult (eller grynigare och fulare snarare ). Just Civ 1 funkar bäst på en tjockskärm av den anledningen.

Classicmode kan få allt att lagga och hacka - här är Civ 1 återigen ett bra exempel på att det hackar i emulerat läge - hur Basilisk och Sheepshaver funkar jämfört med Apples egna classic-emulering vet jag inte men jag har svårt att tro att man kan få det att funka lika bra och lika lätt som i icke-emulerat läge på en gammal Mac.

1
Bevaka tråden