Hej!
Köpte ett begagnat 9800 pro 128 MB för att få lite mer kräm i grafiken på min MDD.

Allt funkade bra till att börja med. Jag tejpade rätt pins (3 och 11) och flashade med en Mac-rom (det var ett PC-kort från början). Allt var frid och fröjd! Viss förbättring av grafiken; framför allt i 3D och Exposé m.m.

Efter nån dag bytte jag ut (den rätt kassa och högljudda) originalfläkten till en passiv kylare (Arctic Cooling Accelero S2 http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=125 ).

Sen var det stopp. Hur jag än gör stannar bootnings-processen strax efter det stora gråa äpplet (10.3.9) med "roterande gråa ringen" nedanför, om ni förstår vad jag menar. En ljusblå skärm är allt jag ser. Muspekaren går faktiskt att flytta men inget mer händer. Det går att tvångs-reboota (med Commando-Control-Startknapp) men inget mer.

Jag kan boota hela vägen i säkert läge (Shift under uppstart) men då har jag ingen hårdvaruacceleration. Jag har flashat om flera gånger (med olika rom-versioner) men inget hjälper.

Undrar hur känsliga grafikkort är för statisk elektricitet? Jag var otroligt noggrann men man vet ju aldrig... Kanske nåt RAM-ship som gett upp...

Eller också är det själva GPU:n. När jag tog bort den passiva kylaren för att testa igen med originalfläkten (jag tänkte att problemet kanske var värme-relaterat) så såg jag att GPU-shipet var en liten smula skavt på ena kanten. Kort i Radeon 9xxx-serien har bara 2 monteringshål runt GPU:n så det är svårt att montera en kylare 100% rakt. Hm...

Jag har testat med originalfläkten (med bra kylpasta) men kortet uppför sig precis likadant.

Med originalkortet (Radeon 9000) funkar datorn precis som vanligt.

Är det någon som har någon idé?