Rimlig kompensation

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag lämnade in min trasiga iPhone för 7 veckor sedan för ett fel jag orsakat och fick den utbytt. Den jag fick tillbaka hade då ett annat fel (touchfunktionen funkade inte ibland) jag lämnade då in den igen men de hittade inte felet. Men felet var kvar så jag fick lämna in den ytterligare en gång och nu skall jag få den utbytt.

Jag fick alltså vänta 7 veckor på att få den lagad.

Vad tycker ni att jag skall kräva som kompensation för att jag har fått vänta så länge?

Du kan kräva 0:- för det.

Det där kompensationstänkandet som är väldigt vanligt är ur reparatörens och butikens synvinkel störtlöjligt. Tänk om du kunde få kompensation i något annat fall när du lämnade in något på reparation, dammsugaren, TV'n, bilen osv. Av något skäl har man i allmänhet fått för sig att just dina dataprylars långsamma lagning skall vara skäl för kompensation vilket inte stämmer. Varför man i allmänhet tror att någon orätt har begåtts av reparatören som tar tid på sig att laga prytteln förstår jag inte. Men jag gissar att det är ungefär på samma sätt som tänkandet att man nuförtiden anser sig förorättad av allt möjligt som händer en.

Alternativt kan du verka politiskt för att det skall införs en lag med denna mening, så att alla reparatörer måste ge dig kompensation för vadhelst du uppfattar som fel och dröjsmål. Gissa vad som händer med reparations- och undersökningsavgifterna då, om de var tvingade att lämna kompensation i tid och otid för allting?

/I all välmening.

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-05 20:17
Ursprungligen av Taz_1999:

Du kan kräva 0:- för det.

Det där kompensationstänkandet som är väldigt vanligt är ur reparatörens och butikens synvinkel störtlöjligt. Tänk om du kunde få kompensation i något annat fall när du lämnade in något på reparation, dammsugaren, TV'n, bilen osv. Av något skäl har man i allmänhet fått för sig att just dina dataprylars långsamma lagning skall vara skäl för kompensation vilket inte stämmer. Varför man i allmänhet tror att någon orätt har begåtts av reparatören som tar tid på sig att laga prytteln förstår jag inte. Men jag gissar att det är ungefär på samma sätt som tänkandet att man nuförtiden anser sig förorättad av allt möjligt som händer en.

Alternativt kan du verka politiskt för att det skall införs en lag med denna mening, så att alla reparatörer måste ge dig kompensation för vadhelst du uppfattar som fel och dröjsmål. Gissa vad som händer med reparations- och undersökningsavgifterna då, om de var tvingade att lämna kompensation i tid och otid för allting?

/I all välmening.

Instämmer, har man otur så går saker i sönder ibland. Det man kan begära kompensation är väl mer om någon har gjort ett uppenbart misstag typ du har fått fel abonnemang eller så.

Har också svårt för det där kompensationstänkandet. Förstår inte logiken i det. Kan jag få kompensation för att jag inte superlycklig just nu ? Vem ska kompensera mig och hur ska det se ut ? Känns som en generationsfråga. Verkar vara de yngre som av någon anledning tycker att de alltid har rätt att ha det som bäst. I min generation använder vi inte ordet kompensation utan mer solidaritet och hjälpsamhet. I Sverige lever vi i Paradiset och folk bråkar om pyttesmåminiskitsaker.

Sedan är ju bara att gå till sig själv och det egna arbetet. Hur skulle det kännas att folk ofta och kanske t o m flera ggr/dag var tveksamma/irriterade för att reparationer tar för lång tid ? Fy attan !

Jag tycker det var fint att de bytte din första efter att du själv orsakat felet?
Eller misstolkar jag "för ett fel jag orsakat"? Det kan ju vara en bra kompensation i sig?
Fick du betala något?

Edit:
Såg nu att du fick betala en slant för det där i en annan tråd.

Väntetiden på 7 veckor känns rätt saftig, men samtidigt är kompensation något man får när något inte gått som det varit tänkt i serviceärenden, inte i ärenden där allt är i sin ordning men dryga.

Ni kan inte ha mer fel (och att vissa av er därtill är otrevliga!):

Från konsumentverket:
"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara
utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.
Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden samt firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten."

Jag har tillexempel varit tvungen att åka till butiken 4 ggr för att lämna in och hämta ut den när felet är deras!

• Medlem
  • 2008-10-06 08:24
Ursprungligen av albin.andersson:

Från konsumentverket:
"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans.

Men då behöver du ju inte fråga här vad du ska ha för kompensation utan bara ta med dig kvitton etc och visa reparatören vad du haft för utgifter/inkomstbortfall pga din strulande mobil.

....

Jag har tillexempel varit tvungen att åka till butiken 4 ggr för att lämna in och hämta ut den när felet är deras!

Hoppas att du inte tyckt att jag varit otrevlig. Det har i så fall inte varit min mening. Jag har endast uttryckt min åsikt gällandes kompensation (och min åsikt kan verka bitter, men jag jobbar i hotellbranschen och där försöker folk få kompensation för att en galge hängt åt fel håll...).

Jag hoppas också att du inte tycker att jag är otrevlig när jag säger att du aldrig är tvungen att ÅKA till servicestället. För att märka ord kan du cykla och gå, speciellt med ett så litet kolli som en iPhone. Behöver inte fraktas med bil, buss eller släp. Därför håller inte sådana saker i ett sånt här ärende. Hade det gällt en flygel och du bekostat transport själv hade det varit en annan sak.

Så länge du inte haft inkomstbortfall på grund av avsaknaden utav just iPhone så ser inte kompensation rimligt ut i ditt fall.

Svar till Giggs: Anledningen till att jag frågade här är att man då kan få reda på vad andra har fått för ersättning i liknande ärenden t.ex.

Svar till henkebarn: Jag tyckte inte att du var otrevlig. Och sedan vet ju inte du hur långt jag har till butiken eller om jag ens kan gå/cykla.

Svar till henkebarn: Jag tyckte inte att du var otrevlig. Och sedan vet ju inte du hur långt jag har till butiken eller om jag ens kan gå/cykla.

Om du inte kan gå eller cykla på grund utav fysiska handikapp så kan staten eller kommunen du bor i isåfall kompensera dina resor. Hur långt du har till butiken kan väl ingen annan än du rå för?

Svar till henkebarn: Vilken barnslig diskussion du för, vad vill du med den?

Svar till henkebarn: Vilken barnslig diskussion du för, vad vill du med den?

Vaddå barnslig?

Jag vill poängtera min syn på kompensation, må den vara starkt präglad av hur företag (som jag jobbar för) ser på kompensation, men det är fortfarande min syn på kompensation.

Anser du verkligen att företaget ska behöva stå för dina färdkostnader till och från service oavsett var du bor? I mina ögon är det inte företagets ansvar att bekosta dina resor för att du valt att bo x km ifrån servicestället/butiken. Däremot anser jag att du inte skall betala en serviceavgift för en produkt som varit defekt vid leverans (terminalprylen du fick efter krossad display alltså). Men hur du väljer att ta dig till servicestället ska inte påverka företaget. Om du väljer du limousine, taxi, Volvo V70 eller Crescent ska inte spela någon roll. Inte heller om du valt villan i Lomma eller lägenheten i Sofielund. Någon gräns för hur mycket man kan gnälla får det fan finnas.

Ursprungligen av henkebarn:

Vaddå barnslig?

Jag vill poängtera min syn på kompensation, må den vara starkt präglad av hur företag (som jag jobbar för) ser på kompensation, men det är fortfarande min syn på kompensation.

Anser du verkligen att företaget ska behöva stå för dina färdkostnader till och från service oavsett var du bor? I mina ögon är det inte företagets ansvar att bekosta dina resor för att du valt att bo x km ifrån servicestället/butiken. Däremot anser jag att du inte skall betala en serviceavgift för en produkt som varit defekt vid leverans (terminalprylen du fick efter krossad display alltså). Men hur du väljer att ta dig till servicestället ska inte påverka företaget. Om du väljer du limousine, taxi, Volvo V70 eller Crescent ska inte spela någon roll. Inte heller om du valt villan i Lomma eller lägenheten i Sofielund. Någon gräns för hur mycket man kan gnälla får det fan finnas.

Att du jobbar på ett liknande företag kan man nästan misstänka.

Ja jag tycker, i likhet med konsumentverket, att jag skall få kompensation för dessa resor. De har faktiskt skrivit "som resor och transporter för att få felet avhjälpt". I detta fall krävdes dessa resor för att få felet avhjälpt!

Att du jobbar på ett liknande företag kan man nästan misstänka.

På grund utav anledningen att jag inte tycker att du är befogad reseersättning? Liknande företag Telia eller servicestället är det i allafall inte.

Citat:

Ja jag tycker, i likhet med konsumentverket, att jag skall få kompensation för dessa resor. De har faktiskt skrivit "som resor och transporter för att få felet avhjälpt". I detta fall krävdes dessa resor för att få felet avhjälpt!

Anser du även att jag skulle fått mina två bussbiljetter á 16 kronor betalda utav Apple då jag lämnade in min MacBook för byte utav topcase (garantiärende)?

Ursprungligen av henkebarn:

På grund utav anledningen att jag inte tycker att du är befogad reseersättning? Liknande företag Telia eller servicestället är det i allafall inte.

Anser du även att jag skulle fått mina två bussbiljetter á 16 kronor betalda utav Apple då jag lämnade in min MacBook för byte utav topcase (garantiärende)?

Vet inte, jag är inte insatt i ärendet. Sedan är det viss skillnad om du sedan inte skulle få tillbaka din älskade Macbook på 7 veckor och var tvungen att åka fram och tillbaka flera gånger.

Du behöver inte skriva "Svar till". Citera istället, blir tydligare

Jag förstår inte varför du skall ha kompensation.
Som jag förstår det så är det 7 veckor sedan originalfelet uppstod. Alltså det du själv orsakade. Och inte så att den senaste serviceinlämningen var 7 veckor.

Det klistrade även in ett citat från Konsumentverket angående kompensation. Om du läser nästa kapitel där du hittade första citatet står det ganska tydligt att serviceverkstaden har upp till 4 veckor på sig (per inlämning) att åtgärda felet. Tid utöver det kan man bli ersatt med ca: 100 SEK per vecka. Om INTE verkstaden har en rimlig förklaring på varför det tar lång tid. Så om de tillexempel väntar på en beställd reservdel kan det inte bli tal om någon kompensation.

Enkel slutsats. Förmodligen ingen kompensation. Tyvärr....

Ursprungligen av DeathMan:

Jag förstår inte varför du skall ha kompensation.
Som jag förstår det så är det 7 veckor sedan originalfelet uppstod. Alltså det du själv orsakade. Och inte så att den senaste serviceinlämningen var 7 veckor.

Det klistrade även in ett citat från Konsumentverket angående kompensation. Om du läser nästa kapitel där du hittade första citatet står det ganska tydligt att serviceverkstaden har upp till 4 veckor på sig (per inlämning) att åtgärda felet. Tid utöver det kan man bli ersatt med ca: 100 SEK per vecka. Om INTE verkstaden har en rimlig förklaring på varför det tar lång tid. Så om de tillexempel väntar på en beställd reservdel kan det inte bli tal om någon kompensation.

Enkel slutsats. Förmodligen ingen kompensation. Tyvärr....

Bra, tack. Jag ser det inte som att jag lämnat in den mer än en gång. I annat fall skulle de ju, rent hyporetiskt, kunna skicka tillbaka olika telefoner med olika fel till mig och då få ytterligare 4 veckor på sig varje gång.

Va det sista begripligt?

Man måste välja sina strider här i livet:

Vill du kasta bort tid och energi på att få några tjugo-lappar eller vad det nu kan bli (troligen kommer du inte att få ett enda öre) så gör det. Eller så är du nöjd och glad att du har en fungerande telefon och börjar ägna dig åt andra saker.

Ditt val.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Man måste välja sina strider här i livet:

Vill du kasta bort tid och energi på att få några tjugo-lappar eller vad det nu kan bli (troligen kommer du inte att få ett enda öre) så gör det. Eller så är du nöjd och glad att du har en fungerande telefon och börjar ägna dig åt andra saker.

Ditt val.

Hämtade ut telefonen idag på lunchen, de där "tjugo-lapparna" visade sig vara/bli 700 kr i ringpott. Jag är helnöjd med det om ni undrar. Det var alltså inte bara jag som tyckte att det hade gått fel till utan även de i butiken.

Hämtade ut telefonen idag på lunchen, de där "tjugo-lapparna" visade sig vara/bli 700 kr i ringpott. Jag är helnöjd med det om ni undrar. Det var alltså inte bara jag som tyckte att det hade gått fel till utan även de i butiken.

Man får lov att gratulera, tycker det var snällt av telia ändå

Skönt!

1
Bevaka tråden