Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ramminne i en iMac G4.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 15:29

Det börjar kännas lite slött med 512 mb ram i min G4. Har fått bekräftat att jag kan slänga i 1 gig i den plats som inte är fastlödd. Då får jag 1256 mb och det borde kunna få badbollen att sluta snurra en hel del.

Problemet är att jag inte vet vad jag kan använda för ramminne. Har kommit fram till att minnet heter DDR SDRAM med en hastighet som heter PC2100U-25330. Det här kunde lika gärna vara skrivet på kinesiska då det inte betyder någonting för mig. Är det någon som orkar hjälpa en stackars bortkommen sate att få tag på ett 1 gigs minne som passar i min burk?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 16:00

Eftersom du inte talar om vilken variant av G4 du har så går det inte att säga exakt, men om du går in på Memory upgrades, flash media, and usb storage at Crucial.com så har de ett fint litet verktyg där för att leta reda på vilket minne du behöver.

För övrigt så är den andra minneskretsen inte fastlödd, den sitter bara lite lurigare till. Man får plocka bort den runda metallplattan i botten så kommer man åt den, alltså inte luckan utan den runda biten om du fattar Kolla på

iMac G4 Take-apart for Drive and Ram upgrades

Den interna kretsen är en fullstor krets, medans den som sitter enkelt åtkomligt är notebook-variant.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 16:12

Tack för den informationen.

Det är en iMac 1 ghz PPC G4.

Trodde den satt fastlödd faktiskt. De sa på MacForum att man var tvungen att applicera ny kylpasta om man tog bort den plattan och det är ingenting som jag kommer att krångla med nu i första hand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 16:19

Det programmet var riktigt tufft!!

Är det så att ramminnen alltid kommer i par? Enligt datorn själv så finns det två platser för att installera minnen, men enligt den här sidan så kan jag installera fyra kort. Fattar helt plötsligt mindre än jag trodde jag gjorde från början...?

Memory upgrades from Crucial.com - Determine My Memory Needs

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-09-11 16:34
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-11 16:40

Då har programmet fått hicka. Det finns som sagt en SODIMM-slot under den lilla luckan och en DIMM-slot under foten. Minnena går inte ens att parmontera eftersom de är av olika typ.

Det är inga problem att ta av foten, torx-mejsel och kylpasta hittar du på clas ohlson eller Kjell och Co. Kylpastan ska sättas på kopparplattorna som ligger an mot resten av datorn. Metallfoten används som en kylfläns kan man säga. Det är inte alls pillrigt eller svårt, bara man torkar bort den gamla kylpastan först med ex vis acteon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-11 17:31
Ursprungligen av rhesus:

Då har programmet fått hicka. Det finns som sagt en SODIMM-slot under den lilla luckan och en DIMM-slot under foten. Minnena går inte ens att parmontera eftersom de är av olika typ.

Det är inga problem att ta av foten, torx-mejsel och kylpasta hittar du på clas ohlson eller Kjell och Co. Kylpastan ska sättas på kopparplattorna som ligger an mot resten av datorn. Metallfoten används som en kylfläns kan man säga. Det är inte alls pillrigt eller svårt, bara man torkar bort den gamla kylpastan först med ex vis acteon.

Jag börjar med det "enkla" minnet så får vi se om jag känner mig modig efter några öl...

Tusen tack för all hjälp i all fall.

1
Bevaka tråden