Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 8 och Genius

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker Genius verkar funka rätt bra. Me like!

Jag stör mig på att jag inte själv kan begränsa Genius till att bara spela låtar från en viss eller vissa spellistor. Den kör alltid från hela musikbiblioteket, vilket innebär att den får med en massa låtar som jag inte gillar

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-10 17:03

Laseranders: Haha, problemet är kanske att du har låtar som du inte gillar?

Ursprungligen av Jogin:

Laseranders: Haha, problemet är kanske att du har låtar som du inte gillar?

Tror jag faktiskt det är ganska få som inte har. Man lägger in alla låtar från ett album som i stort är bra, men innehåller sämre låtar eller så har man låtar för speciella tillfällen som man inte lyssnar på normalt eller så har man helt enkelt tröttnat på ett band, men är inte redo att göra sig av med allt än om man skulle ångra sig.
Ser inget konstigt med att man kan vilja styra funktionen mer.

kör man inte sidebar blir man inte "påhoppad" om köp? Vill veta det eftersom jag inte har itunes account än och vill helst inte köpa saker därifrån än, alltså borde nog bli 18 och skaffa jobb först.
Vill bara använda genius till att skapa playlist av mina egna låtar i biblioteket och inte köpa nya låtar. Funkar det?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

kör man inte sidebar blir man inte "påhoppad" om köp? Vill veta det eftersom jag inte har itunes account än och vill helst inte köpa saker därifrån än, alltså borde nog bli 18 och skaffa jobb först.
Vill bara använda genius till att skapa playlist av mina egna låtar i biblioteket och inte köpa nya låtar. Funkar det?

Svar ja

Ursprungligen av Patrik D:

Svar ja

Tack för svaret.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

kör man inte sidebar blir man inte "påhoppad" om köp? Vill veta det eftersom jag inte har itunes account än och vill helst inte köpa saker därifrån än, alltså borde nog bli 18 och skaffa jobb först.
Vill bara använda genius till att skapa playlist av mina egna låtar i biblioteket och inte köpa nya låtar. Funkar det?

Nån som vet hur man stänger av Genius- sidebar men ändå behåller Genius-funktionen för sina egna låtar?

mvh johan

Ursprungligen av friluftsjohan:

Nån som vet hur man stänger av Genius- sidebar men ändå behåller Genius-funktionen för sina egna låtar?

mvh johan

Längst ner till höger i iTunes finns en pil till höger med vilken du gömmer eller visar sidebar.
Hoppas det hjälper!

Ursprungligen av Andreas Th:

Längst ner till höger i iTunes finns en pil till höger med vilken du gömmer eller visar sidebar.
Hoppas det hjälper!

Tack för hjälpen, märkligt att lösningen var så enkel

mvh Johan

itunes har stått och tuggat med texten "Skickar informationen till apple" i säkert 3 timmar nu. Tog det så här långt tid för er med?

Den visar även ett meddelande att det tar lite längre tid än vanligt men att jag kan fortsätta använda itunes medans, tycker dock att det tar liiiiiite för lång tid

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-10 19:54

Såg nu att iTunes har skapat 2 nya filer som komplement till iTunes Library. Dessa filer heter:

iTunes Library Extras.itdb
iTunes Library Genius.itdb

Extras tar ca 1mb för mig och Genius tar 114mb! Undrar om det är denna som skickas till apple. 144mb!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-09-10 20:21

Ajajaj, Genius i kombination med ITMS kommer att bli dyrt för mig...:p
Har hittat massor av godsaker...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-10 20:49

Har inte Last.fm redan gjort denna funktion till iTunes?

  • Medlem
  • 2008-09-11 00:03

Jag har ett litet problem. När datorn talar om för mig vad klockan är (med röstgenerator) så stoppar iTunes musiken. Irriterande.

I övrigt tycker jag att uppdateringarna funkar hyffsat. Gjorde en geniusspellista baserad på Dire Straits - Romea & Juliet. Fick bland annat med Mayhem - Deatchrush. Vad är kopplingen där? Att båda använder gitarr?

Ursprungligen av Frost:

Gjorde en geniusspellista baserad på Dire Straits - Romea & Juliet. Fick bland annat med Mayhem - Deatchrush. Vad är kopplingen där? Att båda använder gitarr?

Fick det ännu konstigare: Gjorde min spellista baserad på ett renodlat synthband och en extrem hårdrockslåt kom med. Sedan verkar Adam Ants "Stand and deliver" vilja vara med vilken låt jag än väljer som start...

Skulle vilja prova genius. Men regga ett konto med kontouppgifter o allt känns sådär eftersom jag inte planerar att handla. Är inte sämre än att jag kan ändra mig, de kanske ja gör. Men ändå - är det regga ett konto som gäller om jag vill prova?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-11 19:25
Ursprungligen av wildcard:

är det regga ett konto som gäller om jag vill prova?

Japp.
Tänk på att du måste ha ett kreditkort kort eller ett iTMS giftcard om du skall registrera konto.

är sugen på att testa Genius, men inser att denna tjänst inte är gjord för mig, med 2TB musik. Har just avbrutit "uppstarten", den har stånkat hela natten men inte ens nått halvvägs på stapeln...

Ursprungligen av Stinky:

är sugen på att testa Genius, men inser att denna tjänst inte är gjord för mig, med 2TB musik. Har just avbrutit "uppstarten", den har stånkat hela natten men inte ens nått halvvägs på stapeln...

2TB? Det var inte dåligt, tyvärr befinner du väl inte dig riktigt i det segmentet som de riktar sig till. Känns som de är rätt få som har så mycket musik, fast kanske har fel ?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-13 10:54
Ursprungligen av Stinky:

är sugen på att testa Genius, men inser att denna tjänst inte är gjord för mig, med 2TB musik. Har just avbrutit "uppstarten", den har stånkat hela natten men inte ens nått halvvägs på stapeln...

Det finns inte 2TB bra musik.

Ursprungligen av Stinky:

är sugen på att testa Genius, men inser att denna tjänst inte är gjord för mig, med 2TB musik. Har just avbrutit "uppstarten", den har stånkat hela natten men inte ens nått halvvägs på stapeln...

Tips: Köp iTunes presentkort på ebay.com och regge dig i iTunes-store. Då behöver du inte ange något konto. Sen kan man ju ange en amerikansk adress och hyra film osv snorbilligt som jag gjort om man känner för det.

mvh,

Jag har förstått det som att Genius dels kollar statistik från iTunes på vad kunderna köper. Den här biten förstår inte jag. Ta mig som exempel. Jag kan köpa lite vad som helst och det finns definitivt ingen genrekoppling mellan det jag köper, kan vara rätt olika musik. Och hur ska iTunes kunna koppla ihop liknande musik av detta, det är för mig obegripligt... Jag undrar verkligen hur den räknar.

En anna del i Genius är lättare att förstå.
Jag läste användarkontraktet, jupp, och där står det att Genius kollar statistiken i den egna datorn på vad man lyssnar på och hur man lyssnar på det, och sen skickar upp informationen till Apple i omgångar. Så den lär sig ju mer man lyssnar ja. Det är ju så här last fm också fungerar. Ju mer man lyssnar på musik i datorn, desto mer lär sig last fm de lyssnarvanor som man har.

Det är ju bara det att jag, återigen, växlar rätt friskt mellan olika sorters musik och då blir ju iTunes totalt förvirrad.

Genius fungerar inte särskilt bra för mig... (och det gör inte last fm heller... ).

finns inte så mycket bra musik? Du skojar... jag har ändå bara lagt in hälften av mina cd:s och LP... ca 7 500 lossless-album. Har konfigurerat min Drobo till 8TB nu och ska börja stoppa in 1.5TB-diskar när dessa dyker upp i vinter. Jag har ett för stort musikintresse för mitt eget bästa, det vet jag... Och jag skiter i Genius. Var bara lite nyfiken på hur den gör kopplingar i min samling som jag inte gör själv genom egna kriterier.

irritationsmoment i iT8

Genius föreslår en hel del "Great songs your missing" som redan finns i mittbibliotek. Ibland t o m samma låt som jag spelar. Tips någon?
Genre-rullisten (som enligt mig inte fyller någon vettig funktion) verkar inte gå att stänga ner. Fanns som ett val under allmänna inställningar i tidigare versioner. Nån som hittat den?

Ursprungligen av hardesven:

Genius föreslår en hel del "Great songs your missing" som redan finns i mittbibliotek. Ibland t o m samma låt som jag spelar. Tips någon?
Genre-rullisten (som enligt mig inte fyller någon vettig funktion) verkar inte gå att stänga ner. Fanns som ett val under allmänna inställningar i tidigare versioner. Nån som hittat den?

Läs i generella tråden om itunes 8, eller sök. Nämnts hur på flera ställen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-14 16:21

Raderade ett gäng OT inlägg
/Moderator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-17 21:38

När jag försöker skapa Genius spellistor i iPhone säger den att jag måste aktivera det i iTunes, men det har jag redan gjort. Jag kan skapa Genius spellistor i iTunes men inte i iPhone.

Vet någon lösningen på mitt i-landsproblem?

Ursprungligen av Oasis:

När jag försöker skapa Genius spellistor i iPhone säger den att jag måste aktivera det i iTunes, men det har jag redan gjort. Jag kan skapa Genius spellistor i iTunes men inte i iPhone.

Vet någon lösningen på mitt i-landsproblem?

Har du uppdaterat iPhonen till 2.1?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-20 23:16
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Har du uppdaterat iPhonen till 2.1?

japp det har jag gjort. seriöst hur jobbigt som helst. vet någon något?

Bevaka tråden