Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Infoga iPhoto-bilder direkt från mailprogrammet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-15 10:22

Kan man inte infoga bilder när man "står i" i ett mail (Entourage för min del), från iPhotos originalbildmapp? Jag kan bara markera hela mappen, inte gå in i den.

Jag vill dessutom hellre INfoga än BIfoga bilder, för då placeras ju bilderna "mellan texten" - enklare om man vill skriva "bildtext".

Dvs, jag vill slippa öppna iPhoto för att få med en sketen bild från min hårddisk...

Var i hela friden lägger sig bildfilerna?

Jag vet att man kan markera bilderna i iPhoto och skapa ett mail, men det är ju mycket omständligare. Dessutom funkar de ju bara som BIfogade, inte INfogade - vad jag fattar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 10:56

Vad händer om du från iPhoto helt enkelt drar bilden in i mailet? Jag har aldrig kör entourage och vet inte hur välintegrerad den är med Mac...

Bildbläddraren i Mail (10.5)

Opps. Såg inte att du körde Entourage. Den använder jag bara när jag måste (i jobbet)
Apples Mail är fasen så mycket bättre, sammantaget.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-15 11:18

Jag kör Entourage av gammal ohejdad vana. Känner mig hemma, och har inte märkt några begränsningar - förutom just det här...

Om jag DRAR in en bild hamnar den längst ner i mailet, och jag kan inte välja storlek, den blir gigantisk. Plus att då måste jag ju ändå öppna iPhoto... Tänkte få slippa det. Men jag tror faktiskt inte jag kommer undan.

Men man kan alltså inte INFOGA en bild längre från iPhoto-biblioteket. (Den blir ju BIfogad om jag skapar mailet genom iPhoto.) Jo, jag kan ju exportera bilden först förstås, men nu börjar vi prata riktiga omvägar.

Ctrl-klicka på iPhotobiblioteket (det som inte går att öppna) och välj "visa paketets innehåll". Gör en genväg till någon mapp i biblioteket (tex Originals) som du lägger i vänsterkanten (vad kallas den?!). När du ska bifoga filer i mail kan du komma åt mappen du skapade genväg till och plocka bilderna den vägen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-25 11:07

Ah tack!!! Funkade perfekt. Skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-25 23:07
Ursprungligen av Cajsa:

Ah tack!!! Funkade perfekt. Skönt!

Se till att inte flytta på filer eller döpa om filer. Då kan ditt bibliotek sluta fungera. Om du inte är 100% på vad du gör kan du sabba till det rejält!

I och med 10.5 så kan du komma åt dina iPhoto-bilder från öppna/bifoga rutan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 08:03
Ursprungligen av Cajsa:

Ah tack!!! Funkade perfekt. Skönt!

... och dessutom måste du välja rätt mapp. Om du inte ändrat något i bilden ligger den i Originals. Annars ligger den i Modified. Och råkar du välja en annan mapp som jag glömt namnet på får du den lågupplösta tumnagelbilden.

Jag brukar skarpt avråda från att gå in och rota i biblioteksmappen. Det är stor risk att man ställer till det så iPhoto slutar fungera. Och stor risk att man helt enkelt väljer fel bildfil.

Jag rekommenderar att alltid gå via iPhoto om man använder iPhoto. Använd program som är välintegrerade med Mac och fungerar bra med iPhoto (t.ex. Mail.app i ditt fall).

Annars kan man ju naturligtvis hantera bilderna helt manuellt som filer i mappar som man gjorde förr i tiden (eller som man fortfarande gör på PC). Då använder man inte iPhoto utan läser in bilder med programmet Bildinsamling (sök i Spotlight).

pesc mfl som har bra koll;
när jag väljer att redigera bilder i photoshop direkt från iPhoto öppnar sig bilder som vänts på högkant i jpg-format istället för RAW (möjligen något fel med originals vs modified). För att öppna själva RAW-bilden i photoshop måste jag därför gå in via "visa paketets innehåll" som jag rekommenderade Cajsa. Sedan placerar sig en liten xml-fil i mappen efter rawkonverteringen. Denna verkar inte störa iPhoto, men blir liggande även efter att bilderna raderats via biblioteket. Därför måste man själv gå in och ta bort xml-filerna. Har ni några tips på hur man kan öppna raw-bilder på annat sätt som fungerar?
Ibland har jag också råkat ut för att bilder jag raderat från iPhoto legat kvar i biblioteket långt efter (ja, jag har tömt papperskorgen). Detta var kanske förra versionen av iPhoto, men här fick jag också radera manuellt (vilket inte påverkade biblioteket). Någon som haft liknande problem?
Det är inga jättestora problem, mer att jag upplever att ibland måste man in och rota i biblioteket för att iPhoto är lite småknöligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-26 09:32
Ursprungligen av ickeliv:

pesc mfl som har bra koll;
när jag väljer att redigera bilder i photoshop direkt från iPhoto öppnar sig bilder som vänts på högkant i jpg-format istället för RAW (möjligen något fel med originals vs modified). För att öppna själva RAW-bilden i photoshop måste jag därför gå in via "visa paketets innehåll" som jag rekommenderade Cajsa. Sedan placerar sig en liten xml-fil i mappen efter rawkonverteringen. Denna verkar inte störa iPhoto, men blir liggande även efter att bilderna raderats via biblioteket. Därför måste man själv gå in och ta bort xml-filerna. Har ni några tips på hur man kan öppna raw-bilder på annat sätt som fungerar?
Ibland har jag också råkat ut för att bilder jag raderat från iPhoto legat kvar i biblioteket långt efter (ja, jag har tömt papperskorgen). Detta var kanske förra versionen av iPhoto, men här fick jag också radera manuellt (vilket inte påverkade biblioteket). Någon som haft liknande problem?
Det är inga jättestora problem, mer att jag upplever att ibland måste man in och rota i biblioteket för att iPhoto är lite småknöligt.

Ny fråga = ny tråd. Det ger också oss övriga 99:are bättre sökmöjligheter.

1
Bevaka tråden