Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word -- vilka typsnitt ska man ta bort?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I likhet med många har jag problem med Word och har gång efter annan stött på tipset att man ska ta bort alla typsnitt utom de som används av systemet. Jag använder bara typsnitt genom Suitcase och har dels inigen överblick över var jag ska rensa, det lär ju finnas rtvå tre olika platser för typsnitt numera. Men viktigast av allt vilka typsnitt är "ordinarie" som ska finnas kvar efter en utrensning? Finns dessa listade någonstans?

Jag är tacksam för hjälp, har kört strutstaktiken i ungefär 6 månader nu och inte brytt mig om Word (har kört OpenOffice istället), men nu på sommaren med mer tid för händerna vill jag ta tag i det här och gå till botten... Någon som vill hjälpa en stackare i nöd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 13:36

Varför i allsin dar vill du ta bort typsnitten...?

Det finns en massa diskussioner om Word-kraschar jag läst som handlar om att det finns trasiga typsnitt och man bör lösa det genom att rensa ut alla typsnitt i systemets typsnittsmapp som inte hör dit, dvs de som inte Apple lagt dit från början.

tillägg: de snajdiga typsnitt jag använder när jag layoutar kör jag som sagt genom Suitcase (via en vanlig mapp som kan ligga var som helst på datorn) och jag struntar uppriktigt och hjärtligt i vad som ligger i systemets typsnittsmappar, men när man installerar program så vill ju vissa glada laxar till installationer berika ens dator med t ex Comic Sans Bold och sådana underbara kreationer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 13:53

OK, nu hajar jag. Åffice installerar ju en massa konstiga typsnitt på Macen.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-14 13:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
OK, nu hajar jag. Åffice installerar ju en massa konstiga typsnitt på Macen.

Och Word skulle inte funka med de typsnitt Office installerar
[Fast när man tänker på vart det kommer ifrån så är fan inte omöjligt :)]

Finns det någon som vet vilka typsnitt som "måste" ligga i systemmapparna?

Brukar det inte komma upp en dialogruta när skiten kraschar som talar om att det finns trasiga typsnitt om det är det som är fel? Det gjorde det för mig när Word kraschade å min gamla Mac.

  • Medlem
  • 2003-06-16 17:49

ladda ner denna PDF från Apple

i princip kan du ta bort alla fonter
men HelveticaNueu bör ligga kvar samt alla fonter i System/Libary (men där brukar jag rensa dom japanska)

när det gäller office
läs detta

Men kortfattat. Office kollar om Wingdings
är installerat är den inte det så installerar den fonten plus dom andra, men detta kan man komma runt genom att ta bort filen: Do Fonts
som ligger i Microsoft Office v.X/Office

Hoppas detta hjälper
Micke

Hej Micke!

tack för handfasta tips som jag ska kolla imorgon. Toppen!

Jajamen, nu har jag testat allt som står i jordisk makt utan resultat...

MEN!!! Det visade sig att om jag avslutar Extensis Suitcase som jag alltid har på med autostart vid inloggning, då blommar asfalten och alla Office-program fungerar perfekt!

En bitterljuv lösning eftersom det är bökigt att behöva stänga ner Suitcase så fort jag kör Office och tvärtom. Man vill ju ha alla program puttrande samtidigt utan att tänka efter...

Säga vad man vill om Microsoft -- och det brukar jag ju göra -- men problemet finns åtminstone ordentligt beskrivet här.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-08 09:21

Onyx

Hade faktiskt samma problem, fick hålla på att stänga av Suitcase när jag skulle jobba i Word, exel eller powerpoint. Men det tröttnar man på rätt så fort...

Ja satt i telefon med Microsoft supporten i åtskilliga timmar och tog bort font efter font men inget hjälpte...

Det jag hittade vare ett litet gratis program vid namn Onyx som rensar rent i programregister mm. Körde detta en gång och nu så funkar allt igen...

Onyx hittar du här:
www.titanium.free.fr/english.html

testa det du också, det blir jobbigt att hålla på att stänga av suitcase hela tiden...

1
Bevaka tråden