Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långtidsarkiv på disk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-07-25 09:42

Har en idé om en enkel ful-lösning för långtidsarkivering för att lösa det akuta behovet tills det att vi hittat en mer långsiktig lösning. Tanken är att lagra på dubbla diskar där den ena läggs undan i tex brandsäkert skåp på något bra ställe och den andra finns tillgänglig för att hämta arkiv-material, antingen online eller att man fysiskt går och hämtar disken och stoppar i den i kabinettet.

Så långt tycker jag min idé håller.

Men jag har hört att det finns en risk för att disk som ligger på hyllan för länge tappar data. Finns det någon som vet hur det ligger till? Den som nämnde det för mig jobbar som tekniskt säljstöd för stora och dyra lagringslösningar så det finns risk att han överdriver. Enligt källan så har de löst det genom att ständigt skriva om all data på diskarna.

/Magnus

Också intresserad av svar på detta... Jag har, i väntan på billigare alternativ, ca 12 terrabytes bilder lagrat på massa offline-hårddiskar som bara ligger still... Vore kul att höra om någon har någonslags erfarenhet av detta.

Min egen erfarenhet är att jag flera gånger rotat fram SJUKT gamla hårddiskar från barndomen som legat helt still i typ 10 år, och de har alltid fungerat klanderfritt. Så min erfarenhet är god, men så är det kanske skillnad på en hårddisk på några megabytes och en på 500...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 01:32

Hårddiskar är nog OK, men kom bara ihåg att INGET existerar förrän det finns i minst två exemplar. Har du bara en kopia? Sorry!

Lästa någonstans att man helst ska köra igång hårddiskarna ca. en gång per månad för att hålla motorns lagring tillräckligt smörjd, men tror att en hårddisk oftast håller lagringen i över 10 år.

1
Bevaka tråden