Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple + hypertransport = sant?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

C|net rapporterar att Apple kommer att använda hypertransport för att mata kommande bandbreddshungriga processorer med all den data de behöver.

http://news.com.com/2100-1042_3-1016770.html

Ett logiskt steg kan tyckas då Apple sitter som en av flera grundande medlemmar i Hypertransport-konsortiet. I artikeln menar man också att Apple kommer att tala öppet om denna nya teknik på WWDC.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-13 08:55

En kompis till mig som bor i Saudiaarabien träffade en snubbe från AMD som tisslade och tasslade om det där. Först verkade det som att det hade med processorer och eventuellt förbättrad x86-kompatibilitet att göra, men det förefaller snarare handla om processorbussen: Hyper Transport.

Men vi får snart se vad Apple kommer med i sommar. Hur som helst är Apple piskade att få fram något som kontrar Intel-sidan nu. IBM och AMD är ju kompetenta utvecklare, så jag ser ingen anledning till att Apple ska stå och stampa med dagens teknik.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-13 08:58

Detta är great news istället för någon GHz hit och dit

Hur stor är skillnaden i schyffling mellan HT och nuvarande bussar?

Dagens PM = upp till 4 GB/s (tror jag)
HT = 6.4 GB/s till 12.8 GB/s

Apple har väl varit del av hypertransport-gruppen rätt länge nu va? Det vore ju trevligt om det äntligen bär frukt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-15 01:32

För dom som inte inte har koll..
Vad är Hyper Transport.


:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-06-15 01:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
För dom som inte inte har koll..
Vad är Hyper Transport.

:rolleyes:

Inte för jag har blykoll men det är en buss som går mellan processor/processor - processor/utanförcache - processor/ram-minne och sådant som verkligen "kräver" hög bandbredd...
Om man undrar om det spelar någon roll så kan man ju jämföra G4-400 med PC100 och G4-400 med PC133

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-15 01:52

OK??
Jag skulle också behöva lite mer bandbredd ikväll,, det sitter några öl där i mellan och klämmer åt..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
För dom som inte inte har koll..
Vad är Hyper Transport.


:rolleyes:

Hypertransport är en buss som i första hand är tänkt att ersätta dagens backplane-bussar. Backplane-bussen är den buss som ansluter processorn till yttervärlden, men problemet är att varje processor har sin helt egna lilla busstyp. Därför behöver man en adapter som gör det möjligt för processorn att komma åt standardbussar som AGP och PCI. Den adaptern sitter som regel i en komponent som kallas "northbridge".

Med Hypertransport får man i stället en standardbuss för att ansluta processorn, och tanken är bland annat att man i och med det ska kunna göra mer processoroberoende moderkort. Eftersom all trafik i en HT-buss är paketbaserad öppnar det dessutom för en del andra möjligheter. T.ex. är HT som gjort för att användas i NUMA-system, som är en form av löst sammanhållet multiprocessorsystem (eller hårt sammanhållet kluster, beroende på hur man ser på saken). Att bussen dessutom har ungefär hur stor bandbredd som helst är ju också ett litet plus...

Något för SL kanske?

Sorry, tramsinlägg.

1
Bevaka tråden