Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad Powerbook G4??

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Igår skulle jag hjälpa en god vän att uppdatera Leopard till 10.5.4 och därmed bli av med lite strul med datorn. Tänkte jag.
Det som hände var att vi fastnade i en login-loop. Han använder inget lösenord till datorn men vi kom till os x-login-rutan, kom in, och kom tillbaka till den. Testade att starta upp felsäkert (hålla in shift) - ingen skillnad.

Nu idag. Vi testade att starta upp hans dator med firewire mot min dator (hålla inne t) för att få upp den som en extern disk. Den visar firewire-symbolen på hans skärm - men jag får inte upp den som en disk. Flyttassistenten hittar den inte.
(Efter drygt 10 minuter ihopkopplade så kommer en dialogruta som undrade om jag ville formatera disken...)
Efter det. Så testade vi, efter tips, att resetta PRAM (option+apple+p+r) - resultatet. Vi kommer inte ens in till login-loopen. Nu startat den bara om. Och om. Och om.

Så!
1. Hur får vi tag på de filer som måste räddas från datorn?
2. Hur installerar vi om systemet?
3. ...

ALLA tips är supervälkomna!

För att rädda filer kan ni ju alltid försöka koppla in datorn till en annan dator och försöka få den dyka upp som en hårddisk. Man kan också ta ett USB minne eller dylikt som man installerar OS X på så att man kan boota via den och sen kunna kopiera över filerna från datorn till något annat säkert ställe.

För att installera OS X sen är det väl bara in med återställningsskivan som följde med och installera om.

Sen finns väl också ett alternativ när man bootar återställningsskivan så att man kan spara det nuvarande operativsystemet och alla filer som man sedan kan nå när man installerat om OS X. Tror det heter "Arkivera och installera"

Lycka till och hoppas ni lyckas lösa det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 21:38

Jag har löst detta problem genom att ändra alt ge kontot ett lösenord. Starta upp från hans Mac OS X 10.5-skiva och väljer ett nytt lösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 14:25

Disk Warrior räddade filerna från min flickväns Powerbook G4 då hennes filsystem blivit korrupt.

Tack Disk Warrior!!

1
Bevaka tråden