Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear DG834N och Glocalnet ADSL

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett ADSL-abonnemang från Glocalnet på 8 mbit nedströms. Körde tidigare med ett bryggat ADSL modem, Thompson 510, kopplat till en AirPort Express-station som var inställd på att ansluta över ethernet med PPoE. Fungerade väl så där, och det stackars modemet känns inte helt kosher – är till exempel sedan länge omöjligt att komma åt webbgränssnittet för att konfigurera det, även efter en total återställning av det...

Den tänkta lösningen var att skaffa en Netgear DG834N, en kombinerad WiFi-router och ADSL/ADSL2+ modem. Av någon anledning ville den inbyggda inställningsguiden inte samarbeta, utan stod bara och tuggade. Nåväl, manuell konfigurering, inga problem – var min förhastade tanke. Det vill helt enkelt inte fungera, och nu känns det som om jag har prövat snart sagt allt.

Matade in användarnamn och lösenord, ställde in den på att ansluta via PPoE och att hämta dynamiskt IP från ISPn – inga direkta konstigheter – och skrev in användarnamn och lösenord några gånger om för att försäkra mig om att jag inte helt enkelt hade skrivit fel. Testade både att hämta DNS automatiskt och att köra på OpenDNS, och testade att köra med NAT av- och påslaget. Ingen skillnad. Vad jag vet kör Glocalnet med LLC-multiplex, VPI: 8 och VCI: 35, så körde med de inställningarna.

Det enda som händer är att modem-delen av netgearen tycker att det är uppkopplat och att hastigheten är 8127/997 kbps, så linan verkar fungera som den ska, men ADSL-porten får ingen IP-adress. Längre än så kommer det inte. Den gamla lösningen med bryggat skruttmodem och AirPort fungerar hjälpligt, och Netgearen inte alls. Jag känner mig en smula förvirrad – antingen är det döende Thompson-modemet magiskt eller så har jag missat något, men jag kan inte för mitt liv komma på vad. Någon som har liknande erfarenheter?

Det här blir bara roligare och roligare. Testade att ställa in netgear-modemet/routern på att acceptera PPoE-relay, vilket väl i princip innebär att det kan fungera som en brygga. Kopplade det till datorn med en ethernetkabel och anslöt med PPoE via datorn, och plötsligt har jag en fungerande uppkoppling igen... i några minuter. Sedan dog det hela, och jag har inte lyckats återupprepa processen.

Enligt Glocalnets support verkar problemet vara att modemet inte skickar användarnamn och lösenord som det ska, men jag hittar inga lustigheter i de användaruppgifter jag har matat in. Ska göra ett försök med Netgears support imorgon, sedan vet jag inte riktigt. Börjar så smått misstänka att jag kanske helt enkelt har fått ett måndagsexemplar, eller att glocalnet helt enkelt är onda.

1
Bevaka tråden