Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prepress - vilken Mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-03 17:37

Jag jobbar på ett tryckeri, på prepress-avdelningen, och nu ska vi köpa nya macar. Vi har förnärvarande 3st arbetsstationer G3:or med Cinema 20". Det som jag vill ha är Quad 2.8 GHz, 2 GB, 320 GB, 16X Superdrive: 19 625 kr (exkl. 15 700 kr) och LaCie 324-skärmar + 4Gb extra RAM-minne. Är det overkill eller rimligt? Tacksam för alla åsikter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-03 17:51

Med tanke på att det ska vara arbetsmaskiner, så är mitt spontana råd, att investera i så pass mycket prestanda företaget har råd med. Dessa maskiner utsätts för hård press (där fick jag till det...) och ska vara pålitliga. Ditt paketförslag verkar rimligt, dock tycker jag att hårddiskutrymmet är lite snålt. Större om du bara ska ha en per maskin eller den storleken och fler per maskin.

Jag antar att vi båda syftar på Mac Pro-modellen...

Med tanke på att ni inte uppdaterat sedan G3-tiden är det väl bara fläska på. Om era burkar ska hålla i minsta 8 år är det bara fläska på.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-03 19:10

vi får väll förutsätta att de har allt färdigt lagrat på en lokal server, således bör 320gb räcka långt för löpande projekt (om man städar bort gammalt när de är flyttat).

i övrigt tycker jag det ser bra ut, inte mycket att orda om.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2008-06-03 22:59

Jobbar själv med prepress på ett (förpacknings)tryckeri (bl.a.) och har ganska likvärdig utrustning som den av dig föreslagna. Känns helt rätt, bra bang for the buck!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-06-04 06:20

Tack för era svar. Vi har en filserverver som vi jobbar mot så hårddisken spelar mindre roll.

Kan bara instämma. Jag har en i stort sett likadan uppsättning som jag skaffade efter att ha tuffat på med en PowerMac G4 i alldeles för många år.

BOY! Du kommer att kräkas av fartsjuka första jobbdagen med nya racket!! Haha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-05 20:38

Om du/ni jobbar mycket med tunga filer i PhotoShop så är en extra hårddisk att föredra, att köra som cachedisk/virtuellt minne mot. Gör extrem mycket för prestandan, samt kostar nästan inget extra.

Det kan även vara värt att satsa på andra diskar än de som Apple sätter i original, då de inte brukar tillhöra de snabbaste på marknaden, se den här tråden: http://www.99.se/tester/218449-testa-h-rddisk-med-kona-systemtest-1-2-a.html

Saxat därifrån:

Ursprungligen av Erik.dv:

Ny MacPro 8x2.8 Ghz

Apple Original 320GB Disk
Write: 66,3 MB/s
Read: 66,2 MB/s

1x Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.11 32MB Cache
Write: 106,8 MB/s
Read: 108,8 MB/s

Bra drag i dagens diskar kan man lugnt säga. Synd att Apple väljer riktigt låg-presterande modeller som standard på denna typ av dator. Kul att se att Seagate-diskarna presterar över förväntan: "Speedy performance at 105Mb/s sustained data rate".

Vi ska uppdatera vår maskinpark (ca 10 st G5:or) nämligen och kom fram till att en Mac Pro Två 2,8 GHz Quad med 10 GB RAM och 2 x 500 GB Seagate Barracuda 7200.11 gav mest pang för pengarna. Då kanske man klarar av de där 17,5 GB PSB-filerna utan nervsammanbrott...

1
Bevaka tråden