Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia tar iPhone till Sverige!

Tråden skapades och har fått 899 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:01

Värst vad många sitter och jämför våra abbonnemang med de i UK, US, Tyskland, Frankrike osv osv osv... men ingen verkar ha stannat upp och tittat på hur situationen ser ut.
I dessa länder har de sedan tidigare abbonnemang där man betalar x antal pengar för x antal minuter med x antal sms och x antal mms. Medans vi i Sverige har haft att du betalar x antal pengar där du får ringa för dessa x antal pengar.
På senare tid har det även varit att du köper telefonen för en väldigt liten summa och då läggs x (100-250) på månadsavgiften i 12-24 månader, alltså väldigt redovisat och inte några skumma summor som några försöker påvisa.

Sedan finns det vissa operatörer som ger några hundra kronor i rabatt på luren om man tecknar sig för 24 månader, men där läggs det inte på något på månadsavgiften utan de är nöjda med att du lovat att vara kund hos dem i 24 månader.

Att operatörerna i Sverige (3 undantaget) skulle ändra sin affärsmodell och gå över till x antal minuter som ingår istället för det system som är så pass väl uppbyggt finner jag föga troligt.
3 undantog jag då de redan kör med denna modell, men så är det till största del en utländsk operatör i ett svenskt nät med till viss del svensk finansiär.

Jag _tror_ att vi kommer få se liknande deal på denna som de haft på N95 och P1.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-28 09:55

Varför inte slå ihop denna tråd med den andra identiska?

Nå - min hjärna spinner nu varm. Jag har alltså ett ultrabilligt abbo och ringer nästan inte alls....MEN - nu har jag börjat fundera - OM det verkligen går att surfa vettigt med 3G som en del här envist hävdar...så kanske jag kryper till korset och köper ett Telia 24månaders-abbo för att komma över en SlippaHackaIphone för ett smärtsamt men överkomligt pris. Eftersom jag föga använder en mobil till tal så bör jag ju - då jag är en email-man och hela tiden måste kolla upp info/fakta på nätet - utnyttja en värld där jag kan göra det i stort sett var som helst....maybe...400 kr/mån är smärtgränsen...och 4000 för luren.

Bara så att alla nu vet var jag befinner mig psykiskt. Jag utgår givetvis från att alla är mycket intresserade av mitt inre liv och funderingar i denna heta fråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 10:17

theplague: Jo, det var liksom det jag menade att det är skalet till iPhone 2.0 men i fel färg just för att det inte skall komma ut vilken väg de valt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 10:17

Det här blir svårt. Mina teliaräkningar ligger på 100-150 kr i månaden. Jag gillar att lyssna på radio som jag har i min SonyEricsson.
Men jag vill ha en iPhone...

Ursprungligen av gunek:

Det här blir svårt. Mina teliaräkningar ligger på 100-150 kr i månaden. Jag gillar att lyssna på radio som jag har i min SonyEricsson.
Men jag vill ha en iPhone...

Webb radio via 3G?
//Svante

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-28 13:03

skulle tro att apple + telia börjar med att skumma marknaden dvs lägger sig högt för att ta in maximalt med pengar av entusiaster.

Sedan kommer de att sänka priset på telefon + abb efter ett halvår eller så när tillgånget ökat så att Apple kan möta efterfrågan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-05-28 13:45

Jag sällar mig till den skara som är positiva till att det blev telia som fick iPhonen just nu.

Jag har haft Tele2, Djuice, Tre, tele2 igen och nu Telia och måste säga att täckningen i landet och i Stockholm har funkat bäst för mig med telia.

Så det är helt ok för mig!

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 14:03

janne303: Nu skall det i och för sig vara Apple som skapat skalet för att tillbehörstillverkarna skall kunna göra tillbehör innan den släpps.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 15:03

Enligt "Mobil" har Telia bästa teckningen i Sverige (något som vi norra Sverige alltid vetat)

Telia och Tre vinnare i Mobils täckningstest

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 18:08
Ursprungligen av gunek:

Enligt "Mobil" har Telia bästa teckningen i Sverige (något som vi norra Sverige alltid vetat)

Telia och Tre vinnare i Mobils täckningstest

Geografiskt ja, men kolla på lite mer detaljnivå i storstäderna så ligger inte Telia främst längre... Tele2 har alltid haft bättre täckning inomhus i storstäderna.
Och skall man då vara krass så har ju Tele2 bättre täckning för fler människor... så beroende på hur man vänder på det så är de olika bra.

Så vi kan väl skippa hela snacket om vem som har bäst täckning även i denna tråd.

Men frågan är om det inte är värt att köpa en iPhone i Amerikatt för knappt över 2000kr, nu när dollarn är så låg.

Sen kan man välja vilket abonnemang/ kontantkort man vill ha, efter ens egna behov.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-28 18:41
Ursprungligen av Millegarden:

Men frågan är om det inte är värt att köpa en iPhone i Amerikatt för knappt över 2000kr, nu när dollarn är så låg.

Sen kan man välja vilket abonnemang/ kontantkort man vill ha, efter ens egna behov.

Hur pass mycket mer "olagligt" blir det när väl telefonen säljs i Sverige?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-05-28 20:11
Ursprungligen av gunek:

Hur pass mycket mer "olagligt" blir det när väl telefonen säljs i Sverige?

Precis mina tankar: Frun ska till Kanada innan midsommar och jag hoppas såklart att iPhone 2 finns i butik då, även om det kanske är en utopi...
Jag har Telias "Mina vänner" nu, men får väl se om det dyker upp något bra alternativ på Telia.

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-28 19:08

Vad skönt att det blev Telia iom. att jag är long time user hos dem med bredband, mobiltbredband, hemtelefon och mobiltelefon. Lite dyrt kanske men ändå skönt att ha allt hos samma bolag. Men det viktigaste är ju trots allt att telefonen är påväg in i Sverige äntligen!

Skall bli så skönt att få byta ut min P1i som gett mig huvudvärk sedan dag 1.

Är det i Teliabutiken vi kommer att få handla den eller kan man köpa den på exv. Machuset också? Man vill ju gärna ha Applecare till den med och då är det skönt att handla hos Machuset...

Jag kommer iaf stå och vänta vid dörren på releasedagen

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-05-28 20:19

Jag undrar precis samma sak, jag har en stundande resa till New York (slutet Juli).. Drömmen vore ju att man kan köpa telefonen (snorbilligt) där och köpa ett abb. här hemma, utan att trixa med hackande o sån skit!
Är det möjligt mån tro?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-29 00:30
Ursprungligen av Hoffie:

Jag undrar precis samma sak, jag har en stundande resa till New York (slutet Juli).. Drömmen vore ju att man kan köpa telefonen (snorbilligt) där och köpa ett abb. här hemma, utan att trixa med hackande o sån skit!
Är det möjligt mån tro?

Köper du den låst till AT&T så är den väl låst till AT&T. Att Telia är officiell leverantör i Sverige påverkar väl inte?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-28 22:51

Ingen aning, bra fråga, nån som vet?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-05-30 00:07

Nej det har du fan rätt i, att jag inte tänkte så långt.. Då får man alltså hoppas att Apple släpper tramset med en exklusiv operatör i USA 9e juni också.

Ursprungligen av Hoffie:

Nej det har du fan rätt i, att jag inte tänkte så långt.. Då får man alltså hoppas att Apple släpper tramset med en exklusiv operatör i USA 9e juni också.

Så länge vi inte vet hur Apple har löst aktivering eller registrering av abonnemangen kan vi bara spekulera.
Kanske blir det ingen skilnad mot hur det är idag, kanske tecknar man direkt i butiken, kanske köper man en generisk iphone och tecknar abonnemang åtskillt och aktiverar den med valfri operatör i itunes - dock med Telia som enda val den första tiden om de nu har någon exklusivitet.

Det som talar emot den nuvarande lösningen är väl att det inte går att teckna juridiskt bindande abonnemang via itunes enligt svensk lag.
Så frågan är om det kommer att kräva en lösning med bank-ID/e-legitimation eller liknande.

Tål att fundera över.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 11:09

Jag hoppas på att de designar om den lite. Hur jag än försöker tycker jag inte att den är snygg. Skärmen och funktionerna är bra men resten kittlar inte mig på rätt ställe.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-01 18:02

Matchen var precis slut mellan sverige och ukraina (sverige förlora), Jag bläddra lite och kom fram till MTV där var det en reklam om iPhone som man kunde vinna och de talade faktist svenska...Men det hade inget med telia att göra...Bara konstigt

Ursprungligen av fedi-93:

Matchen var precis slut mellan sverige och ukraina (sverige förlora), Jag bläddra lite och kom fram till MTV där var det en reklam om iPhone som man kunde vinna och de talade faktist svenska...Men det hade inget med telia att göra...Bara konstigt

MacWorld har haft en sådan tävling ett tag.

När iPhone väl kommer till Sverige får man den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 20:40

Finns det någon ny info om ev andra leverantörer eller när man kan få se den i butik??
Köpa köpa köpa köpa köpa nerven börjar vakna till liv och det vore så skönt att ta fram finlädret i morgon! Ska även bli lite intressant att se hur man köper den, om det är som nu via Apple Store eller om man får köpa den via leverantören/leverantörerna. Personligen hoppas jag nämligen på att även TRE säljer den,, så jag slipper hålla på och byta bolag igen, sedan har Telia fuckat upp så mycket så jag har NOLL förtroende för dom, och indirekt lovat att jag aldrig ska ha något mer med dom att göra,, men för en iPhone2.0 så kan jag nog bryta det löftet.

Men fan vad jag önskar att jag kunde ta timemachine fram i tiden, det är fan dåligt av Apple att man bara kan resa bakåt, då hade jag inte haft dessa frågor..

Fred.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-08 20:44
Ursprungligen av Fredric:

Finns det någon ny info om ev andra leverantörer eller när man kan få se den i butik??
Köpa köpa köpa köpa köpa nerven börjar vakna till liv och det vore så skönt att ta fram finlädret i morgon! Ska även bli lite intressant att se hur man köper den, om det är som nu via Apple Store eller om man får köpa den via leverantören/leverantörerna. Personligen hoppas jag nämligen på att även TRE säljer den,, så jag slipper hålla på och byta bolag igen, sedan har Telia fuckat upp så mycket så jag har NOLL förtroende för dom, och indirekt lovat att jag aldrig ska ha något mer med dom att göra,, men för en iPhone2.0 så kan jag nog bryta det löftet.

Men fan vad jag önskar att jag kunde ta timemachine fram i tiden, det är fan dåligt av Apple att man bara kan resa bakåt, då hade jag inte haft dessa frågor..

Fred.

Senast på tisdag är jag säker på att vi vet exakt när iPhone släpps, hur mycken den kommer att kosta och om den kommer låst eller inte. Tills dess är det ingen som vet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 17:32

Förmodligen inte i dagsläget... däremot kan det komma inom en snar framtid.
Den lösning jag ser som mest trolig är i så fall en teliabunden telefon med kontantkort... men då behövs ju lite hackande för att få den att funka med Tele2.

Ingen vet hur abonnemangen kommer se ut förens telia går ut med info om detta. Inte heller om de kommer gå o köpa obundet.

Ursprungligen av Johan S:

Ingen vet hur abonnemangen kommer se ut förens telia går ut med info om detta. Inte heller om de kommer gå o köpa obundet.

Enligt Telias information får samtliga återförsäljare ut information i morgon gällande abonnemang och priser. Dem kommer även tillåta att man förhandsbokar sin iPhone i butikerna för att undvika kaos den 11 juli.

Ursprungligen av BeachMagnus:

Enligt Telias information får samtliga återförsäljare ut information i morgon gällande abonnemang och priser. Dem kommer även tillåta att man förhandsbokar sin iPhone i butikerna för att undvika kaos den 11 juli.

Tack BeachMagnus! Det var intressant information det. Då ska jag kolla vilka återförsäljare som finns på södra Gotland. Det är väl ingen, gissar jag. %@! Apple som släpper babyn mitt i min semester.

Ursprungligen av BeachMagnus:

Enligt Telias information får samtliga återförsäljare ut information i morgon gällande abonnemang och priser. Dem kommer även tillåta att man förhandsbokar sin iPhone i butikerna för att undvika kaos den 11 juli.

Källa??

Ursprungligen av mmmikael:

Källa??

Butikschef på Teliabutik i Göteborg.

Dock var en vän till mig inne i samma butik idag och en säljare skulle sagt att dem inte kommer ha väntelista för Telia vill åt publiciteten med möjliga köer.

Där är som det alltid har varit med sådant här, ett stort jedra jidder.

Bevaka tråden