Laserskrivare från Brother eller OKI?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-06 09:37

Hej..

Ska inhandla en laserskrivare till kontoret eftersom den lilla bläckisen från Epson inte riktigt räcker till längre.

Frågan är som vanligt, vilken ska man välja?
Det jag behöver är:
- Nätverksklar
- Snabba svartvita utskrifter
- Win / Os X / Os 9 kompatibel

Postscript är ju aldrig fel...

Jag vill inte ha en epson eller HP utan väljer mellan dessa två,

OKI B4300N och Brother HL-5070N

Någon som har erfarenheter av dessa två eller helt enkelt rekommenderar en annan skrivare?

Förresten, heja Sverige - 6 juni idag!!

/ Oscarello

Vi har en OKI 7400, färglaser iof men de e ju oki.

Mina erferenheter av denna är mängder av krångel.
Vi fick den för några månaders sen och allt fungerar fortfarande inte som de ska.

Jag tycker de verkar som att drivrutinerna på mac-sidan inte är direkt proiriterade eller välskrivna.. Mest gjorda för att man ska kunna säga "se! vi stödjer mac också!"

Tänk 2 ggr innan du köper Oki, testa gärna om den fungerar bra om du har möjlighet.

edit: är de svartvitt du ska ha så tycker jag HP2200 är en bra skrivare. Fungerar jättebra med Mac också.

Vi har en Brother HL-1670N som stöder allt det du listar ovan. Funkar kanon och var hyfsat billig för att vara en nätverksskrivare. Den motsvaras idag väl av 1870N som kostar ungefär lika mycket, dvs ca 8000kr exkl moms.

5070N har den påtagliga fördelen att den stöder Rendezvous.

• Medlem
  • Linköping
  • 2003-06-08 14:20

Hej Oscar,
jag själv köpte en OKI B4300 i tron om att den skulle fungera på Mac. På den tiden (någon månad sedan) så stod det på OKIs site (och spec. pdfer) att det skulle fungera, numera är det ändrat.

B4300 och B4300N funkar helt enkelt inte med Mac, framförallt inte med Mac OS X (har ej kört OS9 själv). De har inte Postscript och därmed vill inte OKI supporta dom.

B4300PS däremot fungerar alldeles utmärkt, men den kostar ett par tusen extra. Alternativt kan du köpa en B4300N och stoppa i ett PS-kort i den, men jag tror det blir lika dyrt och bara krångligare.

B4300 fungerar dock finemang på PC, faktum är att jag fortfarande har min helt oanvända kvar om någon är intresserad.

Hoppas det hjälpte något,

/olle

• Oregistrerad
  • 2003-06-19 23:48

Har du testat att ha den ansluten till en PC och dela ut den på nätverket, och ansluta till den från OSX via Gimp-print ?
Jag hittade inte den skrivarmodellen i listan på fungerande skrivare, men det borde gå att få igång den på det viset.

mvh/mangan

Citat:

Skrevs ursprungligen av olov
Hej Oscar,
jag själv köpte en OKI B4300 i tron om att den skulle fungera på Mac. På den tiden (någon månad sedan) så stod det på OKIs site (och spec. pdfer) att det skulle fungera, numera är det ändrat.

B4300 och B4300N funkar helt enkelt inte med Mac, framförallt inte med Mac OS X (har ej kört OS9 själv). De har inte Postscript och därmed vill inte OKI supporta dom.

B4300PS däremot fungerar alldeles utmärkt, men den kostar ett par tusen extra. Alternativt kan du köpa en B4300N och stoppa i ett PS-kort i den, men jag tror det blir lika dyrt och bara krångligare.

B4300 fungerar dock finemang på PC, faktum är att jag fortfarande har min helt oanvända kvar om någon är intresserad.

Hoppas det hjälpte något,

/olle

1
Bevaka tråden