Köpvarning

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 21:13

Tänkte bara posta en varningstråd i hopp om att informera macsökare på blocket.se.

Under den senaste veckan har jag skickat mail till en säljare på blocket som sålt:

• En 2GHz svart macbook för 6000kr

• En Macbook Air för 6800kr

• En svart och en Vit macbook 2,2ghz för 5000kr styck

Mailen har gått till tre olika adresser som alla slutat på @live.com. Säljaren påstod först att han fanns i Falkenberg men när jag frågade om jag kundekomma förbi och titta på datorn hade han åkt till Stockholm över helgen och ville skicka den mot förskottsbetalning. Andra gången (när jag mailade angående Air:en) bodde han i Falkenberg men pluggade i Umeå. Tredje gången bodde han i Falkenberg men pluggade i Luleå.

Givetvis insåg jag redan när jag såg priserna att det var aningen mystiskt (förtom då kanske den svarta 2ghz macbooken). Vill nu bara varna för denna säljare och hoppas (och tror) att ingen har gått på denna dåliga bluff. Undrar också om det finns någon "anmälningsfunktion" på blocket så de kollar upp skojjaren.

Martin

Här kan du anmäla annonser:
Oseriösa annonser eller annonsörer

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-18 22:37
Ursprungligen av Johan S:

Här kan du anmäla annonser:
Oseriösa annonser eller annonsörer

Perfekt, tack så mycket.

Tack för varningen!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-20 20:25

Rädd att han är igång igen, väldigt många vääldigt billiga macar ute för tillfället. Macbook Pro 2,5ghz penryn för under 6000kr - jo jag tackar ja.

En varning till, en snubbe har saxat en av mina Traderaannonser rakt av med bild och allt och lagt upp på Blocket och vill kränga en Macbook Pro inköpt i Karlstad med amerikanskt tangentbord för 7000 spänn. Annonsen är anmäld.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-21 19:33
Ursprungligen av denjohan:

En varning till, en snubbe har saxat en av mina Traderaannonser rakt av med bild och allt och lagt upp på Blocket och vill kränga en Macbook Pro inköpt i Karlstad med amerikanskt tangentbord för 7000 spänn. Annonsen är anmäld.

Tror det är samma snubbe, enveten jävel

• Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-21 20:04

att vissa orkar, tråkigt sånt här.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-05-21 21:58

märkligt...

en kollega har varit i kontakt med en person som kört med exakt samma förklaringar och nämnt samma orter fast då angående presentkort på resor...

ska se om han fick någon info användbar för identifiering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 09:17

Polarn råkade ut för en sån snubbe också som bodde lite här o där och det visade sig självklart inte stämma. Han blev polisanmäld.
Detta var två år sedan ungefär.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-22 12:17

Förstår inte varför dessa skojare alltid säljer sina grejor till för låga priser, det blir ju bara mer misstänksamt då.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-22 12:48

Därför att det finns alltid någon som nappar på det. Om det nu skulle hamna i rätten så kan köparen fortfarande förlora med begrundningen att priset var för bra för att vara sann. Jag har läst om såna fall tidigare.

Om priset är för bra för att vara sann så är det det också. Gäller alla varor.

//Rob

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-22 13:09
Ursprungligen av Robo-X:

Därför att det finns alltid någon som nappar på det. Om det nu skulle hamna i rätten så kan köparen fortfarande förlora med begrundningen att priset var för bra för att vara sann. Jag har läst om såna fall tidigare.

Det tror jag inte på förrän jag läst det själv. "Du skulle iaf inte trott på't" känns inte som ett adekvat försvar för bedrägerianklagelser.

Jag har snackat med folket på Blocket och nu är i alla fall en bluffannons nere. De var snabba på att ta hand om det här, men jag är fortfarande skeptisk till Blocket.

Jag blev lurad på ett nintendo wii för ett tag sen .. man blir så jävla tjurig .. säger som en del , att dom orkar.

VÄLDIGT vad mycket billigare macbook pros !!! kolla blocket ,
Apple Macbook Pro Core 2 Duo 15 tum NY
sjukt !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-24 10:40

Jag förstår verkligen inte hur man kan bli lurad. Jag skulle aldrig betala in 1kr innan jag har varan i min hand och testat den. Går så lång så att jag säger att man måste vara väldigt naiv eller lat för att bli lurad. Det eller att man blir förblindad av chansen att "blåsa" blåsaren genom att köpa till det billiga priset.

No offense mot någon här på 99 kanske man måste skriva så man inte får skäll.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 11:36

Han börjar bli fruktansvärt irriterande nu, varannan annons är hans verkar det som. Finns det någon möjlighet att blocket kan blockera hans ip?

Kul om vi alla gör blocket anmälningen på han hahaha !

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 12:15
Ursprungligen av doggenikke:

Kul om vi alla gör blocket anmälningen på han hahaha !

Jag har anmält 5 av hans annonser nu.

Nu är alla dom borta va ? annonserna ?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-27 14:59
Ursprungligen av doggenikke:

Nu är alla dom borta va ? annonserna ?

Ja, det verkar så, tack och lov. Hoppas han inte hann blåsa någon.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-27 20:11

Nähä, nu är han (eller någon annan) igång igen vad det verkar. Att de bara orkar.

• Oregistrerad
  • 2009-03-13 15:08

Ännu en varning... http://www.blocket.se/vi/20661368.htm?ca=14_s

2500kr för en 5 månader gammal MacBook? Jag var såklart tvungen att ringa och "nej" det gick inte att hämta den lokalt för han var på sitt landställe i laholm. "Nej" det gick inte bra att betala med payson garanti eller internetgirot, endast förskottsbetalning till hans bankkonto. Så trött på sånt här folk... skaffa ett jobb!

Ursprungligen av Iphone77:

Ännu en varning... http://www.blocket.se/vi/20661368.htm?ca=14_s

2500kr för en 5 månader gammal MacBook? Jag var såklart tvungen att ringa och "nej" det gick inte att hämta den lokalt för han var på sitt landställe i laholm. "Nej" det gick inte bra att betala med payson garanti eller internetgirot, endast förskottsbetalning till hans bankkonto. Så trött på sånt här folk... skaffa ett jobb!

Helt otroligt... 2500kr, hur dum får man vara?

Senast redigerat 2009-03-13 15:41
  • Oregistrerad
  • 2009-03-13 16:06
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Helt otroligt... 2500kr, hur dum får man vara?

Jag kan säga att han inte lät som den skarpaste kniven i lådan när man snackade med honom heller...

(det här kommer moderator radera)

Det skjuts helt enkelt för lite i det här landet.

Kan man inte skjuta honom i benet iaf, så han håller sig borta ett tag...

Denna då? Lite väl billigt för den sista macbook pron (Om man går efter specen i annonsen). Och då stämmer bilderna inte överens med hur den borde se ut.

http://www.blocket.se/vi/20899577.htm?ca=14_s

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Denna då? Lite väl billigt för den sista macbook pron (Om man går efter specen i annonsen). Och då stämmer bilderna inte överens med hur den borde se ut.

Hela annonsen verkar dessutom maskinöversatt... typ Babelfish.

Luktar lurigt

Kan ju bli skitroligt om man ber honom om serienumret så man kan kolla att den inte är stulen....

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Borttagen

Bevaka tråden