Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Studiobygge för produktfotografering - Tips?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått i uppgift att på jobbet sätta iordning en fotostudio för produktfotografering av kläder och skor. För tillfället ser upplägget ut som följer:

*Canon G9 kamera
*Vit papp på rulle mot en vägg/golv för fotografering av kläder på skyltdocka
*Vit papp på mindre rulle mot vägg/vägghängt bord för fotografering av mindre produkter
*Kameran flyttas från stativ till dator (USB-sladd) för överföring av bilder.

Det jag först och främst vill underlätta är efterarbetet i Photoshop. Bakgrunderna blir aldrig helt vita utan måste friläggas mer eller mindre i PS.

I nuläget använder jag mig av en PortaFlash 336VM (finns en till liggandes i nåt förråd) med softbox på riktad mot vitt tak/vägg som enda belysning (förutom lysrören i taket). Vad kan förbättras här? Upplägg osv. Blixten flyttas varje gång jag fotar skor alt. kläder så fler ljudkällor hade varit att föredra. Kanske ett ljustält med nya blixtar till mindre produkter och de nuvarande blixtarna till kläder? Ena lyser upp bakgrunden och andra på plagget? Ska man ha paraply, softbox eller annat?

Förbättra kopplingen mot datorn? Går det att visa och spara bilderna direkt på datorn med Canon G9 eller är ny kamera att föredra?

Förslag på bakgrunder? Papper blir skitigt? Vinyl kanske hade vart bättre? Prisskillnad osv?

Taket och väggarna är i nuläget vitmålade så ljuset studsar runt i hela studion. Golvet är ljusgrått. Är ommålning att föredra?

Lysrören i taket? Tabort helt eller sätta in andra rör med annan temperatur. Nu är det "vanliga" lysrör.

Alla tips välkomnas. Förslag på paket osv.

/Erik

Jag skrev lite tips och länkade till saker på webben angående att fotografera mindre saker i denna tråd:

Billigt fototält

Jo, med min ljuslåda som jag beskriver i ovanstående länk har jag fotograferat en liten plastkrokodil, den är ca 3 cm hög och bilden finns med i denna tråd:

Vem tillverkar denna lilla plastkrokodil?

Mera tips på samma tema finns i denna tråd:
Hur utrustar man en fotostudio för 30.000?

Du är grym på FileMaker, har igång många domäner om många olika saker och kan studiofotografering :). Du är inte dåligt du Taz ;).

-"Värdelöst vetande, från vägg till vägg!"
*pekar på mitt huvud*

Tack, kul att höra.

Tack Taz.

Nån mer som har några synpunkter?

När jag skall frilägga stora produkter ställer jag två boxar mot bakgrunden med skärmar framför så jag undviker ströljus i kameran. Sedan ljussätter jag produkten efter tycke.

Vid mindre produkter har jag ett 80*80*80cm ljustält som oftast belyses med två blixtar med raster på, samma där, ljussättningen efter tycke.

Ursprungligen av BeachMagnus:

När jag skall frilägga stora produkter ställer jag två boxar mot bakgrunden med skärmar framför så jag undviker ströljus i kameran. Sedan ljussätter jag produkten efter tycke.

Vid mindre produkter har jag ett 80*80*80cm ljustält som oftast belyses med två blixtar med raster på, samma där, ljussättningen efter tycke.

Halloj, kollade in din hemsida. Mkt roligt och matnyttigt - och snyggt.
hemsidan är ihop knåpad med Rapidveawer och temat Magnesium va ?

Ursprungligen av Goflorp:

Halloj, kollade in din hemsida. Mkt roligt och matnyttigt - och snyggt.
hemsidan är ihop knåpad med Rapidveawer och temat Magnesium va ?

Hej!
Ja det stämmer alldeles utmärkt, satt innan med dreamweaver och byggde från grunden men det blir så otroligt jobbigt att hålla sidan uppdaterad. Skall göra sidan lite mer personlig så fort jag får tid över att lära mig uppbyggnaden.

Köpte två Elinchrome D-Lite2 igår som verkar bra. Tänkte också som du säger ställa dom mot bakgrunden men jag har svårt att få dom att hamna utanför motivet pga. platsbrist. Ska laborera och flytta om lite.

Senast redigerat 2008-05-16 15:52

För att fota direkt in i datorn kan du prova Canons egna mjukvara CameraWindow. Borde finnas på cd-n som följde med kameran.

1
Bevaka tråden