Idag ville jag skapa en stor PDF utskrift (100 x 142 cm) från MS Powerpoint genom att använda Mac OS inbyggda PDF funktion (Mac OS 10.5.2). Det var inte helt rätt fram, men efter tips från:
http://www.itg.uiuc.edu/printing/Mac%20OSX%2010.4/Converting%20PowerPoint%20Posters%20Adobe%20Acrobat%208.pdf

Och:
PPT to PDF on a Mac - OpenWetWare

Så löste det sig.

I korthet kan jag sammanfatta hur jag gick till väga som följer:

  1. Skapa en "custom" storlek enligt första länken ovan.

  2. Lägg till en ny skrivare, en enligt andra länken ovan, som klarar stora format. För att få detta att fungera så valde jag (i System Pref -> Print & Fax): IP printer -> HP Jetdirect - Socket -> Ange sedan namn (t.ex. "Stor Skrivare") ->Välj en HP Designjet (t.ex HP Designjet 4500ps) -> Lägg till genom att trycka på "Add".

  3. Se till att den nya skrivaren är vald i Print-dialogen tillsammans med rätt papper (det du skapade i första steget). Det kan ta några besök i div Print-relaterade menyer innan allt är på plats.

  4. I stället för "Print" väljer du Mac OS inbyggda PDF-> Save as PDF... (Se till att "Scale to fit" är valt för att få bäst passning till din Custom storlek)

Varför så mycket besvär? Vet inte... Men annans så vägrade Mac OS skapa stora utskriver, utan de blev istället antingen A4, eller så föll all text bort!