Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byta ackord i Garageband?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-12 16:58

Jag har precis börjat använda Garageband. Har gjort nytt projekt där jag angivit att det ska baseras på E-moll. Nu vill jag att det för-inspelade gitarr-kompet "Spacious Guitar 04.3", som jag använder, ska spela H7 på vissa takter. Går det? Hur gör man?

Att byta till A-moll går ju bra, t ex , genom att bara skriva -7 på den takten i "regionens tonhöjd".

Men till H7 då?

Anders

Senast redigerat 2008-05-12 20:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-15 13:33

hm... inget svar. men detta är väl något som alla stöter på så fort de ska göra en låt i Garageband och vill växla mellan dur och moll. Alltså t ex mellan Em och H-dur. Det kanske inte går på annat sätt än att spela in ett eget gitarrkomp?

Tacksam för svar.

Anders

Alltså, nu är jag ju inte nån stor användare av GB, men det där är väl samplingar, eller hur? Du kan aldrig få ett mollackord att bli ett sjuackord utan att lägga till och eventuellt dra ifrån. Det kan inte räcka med transponering/pitch shift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-15 16:57

Tack sjovall!
Du fick mig på rätt spår. Nu vet jag hur jag ska göra!

Jag ser nu vid närmare studium av "looparna" i Garageband att det finns två sorter: dels de med en vågform-symbol framför, dels de med en not-symbol framför. "Spacious Guitar 04.3" som jag valde har vågform-symbol och då kan man bara ändra just transponering/pitch, dvs ett E-moll kan ändras till t ex A-moll, men enskilda toner i samplingen/ ackordet kan inte ändras.

Men det finns också gitarr-komp/loopar som har not-symbolen framför och i dem kan man gå in och ändra varje enskild ton hur och var man vill. Kanon! Då ordnar det sig, för i mitt fall kan jag i detta skede lika gärna använda något av de looparna.

Se där vad ett enkelt svar kan göra! bland behöver man bara lite hjälp på vägen.

Stort tack!

Anders

1
Bevaka tråden