Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport & FTP

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 13:37

Hej!

Jag har Bostream 2,5Mb och ett fast ipnummer. Jag har dessutom två datorer, en iBook och en PM G4. Dessa två datorer är uppkopplade mot internet via airport, som delar ut dhcp nummer av typen (10.0.1 etc).

Jag vill kunna sätta upp en ftp. Exakt hur går jag till väga? Jag har bara vagt förstått att man skall in i administratörverktyget och in i fliken Portmappning. Kan någon förklara exakt hur jag skall göra för att folk skall kunna hitta min ftp från internet?

Tacksam för all info man kan få.

Jonas

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-03 16:35

För att någon ska komma åt din dator utifrån så måste du tala om för Airportstationen att den ska skicka vidare all ftp-trafik till den datorn. Det gör du genom sk portmapping. Om du går in i fliken och ställer in att trafik till port 21 ska gå till det ip-nummer som din ftp-dator har så ska det funka.

Då är det lättare om du inte använder DHCP på den datorn eftersom du vill ha samma ip-nummer även om du låter datorn vara avstängd ett tag. Det går bra att ställa in ett ip-nummer manuellt i serien 10.0.0.1-10.0.0.255 på din ftp-dator och ändå köra DHCP på den andra datorn.

Ställ alltså in din ftp-dators ip-nummer på tex 10.0.0.5 (tex alternativet "använder DHCP med manuellt ip-adress") och ställ in Airportstationen på att vidarebefordra trafik till port 21 till det ip-nummret. Låt DHCP vara påslaget i Airportstationen och låt den andra datorn få ip-nummer som vanligt.

Om det inte var tillräckligt bra förklarat så får du fråga om det du inte förstår så förklarar jag gärna.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-03 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Om det inte var tillräckligt bra förklarat så får du fråga om det du inte förstår så förklarar jag gärna. [/B]

Tack, det lät väldigt enkelt och logiskt. Skall titta närmare på det så fort jag hgar tid över.

Återkommer senare som sagt.

Jonas

1
Bevaka tråden