Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XCode: Var finns Application Support när man bygger Debug (dvs. ej Release)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 16:08

Mitt lilla program, YDT (finns på www.ylan.nu), kollar om det finns en mapp som heter YlanDigitalTuner i Application Support-mappen i användarbiblioteket. Om man slänger mappen lägger den dit en "originalmapp".

I mappen ligger en XML-fil med en databas. Så när jag ändrat i den XML-fil jag skickar med programmet, måste jag slänga den gamla för att den nya skall gälla. detta fungerar bra när jag bygger för Release för då har jag slängt den gamla supportmappen i Application Support i användarbiblioteket. Men när jag bygger för Debug finns den gamla XML-filen kvar. Och jag vet inte var den ligger, och kan således inte slänga den.

Är det någon som vet var debugversioner lägger sin Application Support-mapp?

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-29 10:12

Vet inte ifall jag fattar vad du menar men gör ett försök ;-).
Ditt program skall använda samma mapp (~/Library/Application Support/YlanDigitalTurner/) oavsett din "build configuration". Jag undrar lite ifall du tänker använda din databas (antar att det är en core data xml fil) till att skriva in data som skall skickas med ditt program. Tex olika radiostationer eller liknande. I så fall får du skriva in dem i en xml fil, lägga till din xmlfil med data till ditt projekt och sedan använda den filen till att lägga in data till din core data fil i Application Support under första starten av ditt program. Jag tror det är det smidigaste (ifall det nu är som jag tror du vill göra ).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-29 11:19
Ursprungligen av kardan:

Vet inte ifall jag fattar vad du menar men gör ett försök ;-).
Ditt program skall använda samma mapp (~/Library/Application Support/YlanDigitalTurner/) oavsett din "build configuration". Jag undrar lite ifall du tänker använda din databas (antar att det är en core data xml fil) till att skriva in data som skall skickas med ditt program. Tex olika radiostationer eller liknande. I så fall får du skriva in dem i en xml fil, lägga till din xmlfil med data till ditt projekt och sedan använda den filen till att lägga in data till din core data fil i Application Support under första starten av ditt program. Jag tror det är det smidigaste (ifall det nu är som jag tror du vill göra ).

Kardan, det är som du tror. Om du drar hem YlanDigitalTuner från www.ylan.nu lägger YDT vid uppstart automatiskt en mapp i Application Support med databasens XML-fil (Om det inte redan finns en sådan där).

När Sveriges Radio bytte URL:er till sina strömmar uppdaterade jag den XML-fil som följer med YDT. Nu är det så med mitt projekt att när jag testar en releaseversion av YDT och startar den från Xcode, fungerar allt. Men när jag startar en debugversion får jag YDT:s felmeddelande. Detta tolkade jag som att debugversionen läste in databasen från en gammal version av XML-filen.

Detta har nu visat sig vara fel, debugversionen läser från och skriver till samma XML-fil som releaseversionen. Det måsta vara något annat fel. (Jag kom på det genom att programmera om snabbknapparna i debugversionen, och såg då att releaseversionen fick samma ändringar)

Har någon varit med om problemet att releaseversioner fungerar, men inte debugversioner av projekt? YDT har i stort sett legat nere sedan jag uppgraderade till Leopard så det kan ha hänt vid uppgraderingen.

Vänligen, Ylan

www.ylan.nu

Senast redigerat 2008-04-29 11:30
1
Bevaka tråden