Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G5 + Firefox + youtube = krasher?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-15 15:23

Nyligen har jag börjat få ett ganska underligt problem med macen. Sitter jag och surfar eller jobbar i Logic 8 mår macen hur bra som helst fast ibland drar fläktarna igång när Logic får jobba hårt. Temperaturerna håller sig vad jag kan se runt 53-54 grader i idle och 59-60 under arbete. Detta gör i alla fall att jag kan säga att det inte är ett hårdvarufel.

Firefox käkar lite mer prestanda än safari så maskinen ligger runt 58 grader på processorerna men det blir inga problem med krasher förens man börjar surfa runt på youtube. En eller två videos går bra men börjar man köra fler eller låta några laddas får macen plötsligt spader, låser sig med OSX svar på BSOD och man får hålla inne startknappen för att starta om.

Gör jag detta med Safari händer dock inget alls och jag kan tuffa på hur jag vill. Temperaturen blir då inte så värst mycket annorlunda mot idle heller olikt FF.

Jag har provat med att fläska på med riktigt tunga syntar som Arturias Moog Modular i flera instanser för att försöka överbelasta maskinen men det verkar inte som att detta eller värme är orsaken så det måste vara i FF. Vet någon vad detta kan vara?

Burken är följande:

Powermac G5 (mid 2005)
Dual 2.0 GHZ (inga dualcore chip)
3 GB RAM (två 1GB och två 512 MB)
Geforce 6800 Ultra DDL
160 GB hd primär 320 sekundär
OSX Tiger

Vilka versioner av Tiger, Firefox och Flash har du?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-15 16:42
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka versioner av Tiger, Firefox och Flash har du?

Glömde visst skriva dem. OSX 10.4.11. Firefox 2.0.0.13 Flashplayer 9.0.124.0

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-04-19 13:21

Liten uppdatering: Det verkar ha med flashplayer att göra. Det hände nyligen med Safari med när jag körde en youtube video på fullscreen. Fortfarande konfunderad.

1
Bevaka tråden