Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone wifi fungerar inte på Zyxel från Comhem

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Behöver eran hjälp vänner!!

Jag har iPhone och ComHem och en router (xyzel).
Och det funkar inte att surfa på min iPhone, det går jätte bra och surfa på min dator och alla andra datorer på mitt bredband.
och det går också att surfa med mi iPhone på andra bredband med kod och router och utan kod utan problem.
Men just mitt bredband och kod går INTE, och nä jag är inte dum jag har skrivit in rätt Kod.

Tacksam för hjälp!!

jag har en (eller flera, lite osäker) xyzel här hos mig och jag kan ansluta med dator men inte heller med min iPhone. den måste köra nått konstigt...

dock! jag kan gå in i installer, låta refreshen av source ladda klart (den ger upp och säger att de inte går) sen går jag in på install och kan installa vad jag vill. men som sagt, surfa, kolla mail m.m går inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-11 08:35
Ursprungligen av andreita100:

Hej,

Behöver eran hjälp vänner!!

Jag har iPhone och ComHem och en router (xyzel).
Och det funkar inte att surfa på min iPhone, det går jätte bra och surfa på min dator och alla andra datorer på mitt bredband.
och det går också att surfa med mi iPhone på andra bredband med kod och router och utan kod utan problem.
Men just mitt bredband och kod går INTE, och nä jag är inte dum jag har skrivit in rätt Kod.

Tacksam för hjälp!!

Och du är säker på att du skriver in det riktiga lösenordet för wlan och inte för din internet tillgâng?

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-11 09:53

Har samma problem. Fast jag börjar tro att detta gäller alla iPhones/iPods.
Visserligen har jag inte Zyxel själv så det stör mig inte så mycket, men när jag har tillgång till ett Zyxel-nätverk lyckas jag aldrig koppla upp mig på det, oavsett hur stark signalstyrka jag har.

Men hur kan vi fixa detta???
Det måste finnas någon lösning!!!

nån som har provat å hört av sig till Zyxel å beskriva problemet?

http://www.support.zyxel.se/ZyXEL_Support.2188.0.html

har ni kollat att ni har nyaste programvara till era routrar? ingen skriver vilken modell ni har...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-04-11 13:31

Kolla så ni inte har nåt åäö i SSID eller lösenordet, testa också att byta kanal på routern.

det funkar inte när det är öppna nätverk heller, som det är här.

det är något med XyZeL, inte våra iPhones.

vad heter era router? har ni kollat med Zyxels support?

en måste säga de finns inte mycket till info i denna tråd för å kunna hjälpa till heller, spec å annan info är väldigt mycket frånvarande ifrån denna tråd...

det gäller ALLA ZyXEL vad jag förstår. det spelar likasom ingen roll vart man än provar i världen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-04-14 17:14

Jag surfar med min iPhone mot en zyxel router kopplad till comhem flera gånger i veckan utan problem. Detta nätverket är öppet (och är tänkt att vara som tjänst till ställets kunder).

Dock så märkte jag att det inte gick att koppla upp sig då den var inställd på WPA2 (eller om det var WEP) 40 bits kryptering utan endast fungerade med 128 bits kryptering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-14 18:54
Ursprungligen av stempa:

Jag surfar med min iPhone mot en zyxel router kopplad till comhem flera gånger i veckan utan problem. Detta nätverket är öppet (och är tänkt att vara som tjänst till ställets kunder).

Dock så märkte jag att det inte gick att koppla upp sig då den var inställd på WPA2 (eller om det var WEP) 40 bits kryptering utan endast fungerade med 128 bits kryptering.

Precis, kolla vilken sorts kryptering. Sedan kan nyckeln ("koden") skrivas in hexadecimalt eller som ASCII. Det finns mycket att få till på rätt sätt.
Amerikanska prylar (som t ex iPhone) har i regel bara 11 kanaler, så är det en europeisk router, använd inte kanal 12 eller 13.

Tack

Ursprungligen av stempa:

Jag surfar med min iPhone mot en zyxel router kopplad till comhem flera gånger i veckan utan problem. Detta nätverket är öppet (och är tänkt att vara som tjänst till ställets kunder).

Dock så märkte jag att det inte gick att koppla upp sig då den var inställd på WPA2 (eller om det var WEP) 40 bits kryptering utan endast fungerade med 128 bits kryptering.

Super tack för detta. Det löste WiFi problemet för mig om min sambo här hemma.

/Camilla

Jag har detta problemet med ett Modem från Glocalnet SpeedTouch 585, kommer inte åt min iphone från stationär dator undrar om någon har något tips kring detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-20 11:48
Ursprungligen av sirandrew:

Jag har detta problemet med ett Modem från Glocalnet SpeedTouch 585, kommer inte åt min iphone från stationär dator undrar om någon har något tips kring detta?

Får du IPnummer på iPhone? Kan du pinga router, DNS etc? Har du installerat OpenSSH och BSD Subsystem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 14:02

Jag har zyxel router. Allting funkar perfekt och har inget problem alls med att surfa eller installera saker på iphonen. Däremot, om någon annan också använder nätverket, fungerar det ej att surfa på iphonen. Vet inte varför, men ni som inte kan surfa, testa att koppla bort allt annat som använder nätverket.
// Gram

Med surfa menar jag att använda allt som har med internet att göra på iphonen.

Ursprungligen av Gram:

Jag har zyxel router. Allting funkar perfekt och har inget problem alls med att surfa eller installera saker på iphonen. Däremot, om någon annan också använder nätverket, fungerar det ej att surfa på iphonen. Vet inte varför, men ni som inte kan surfa, testa att koppla bort allt annat som använder nätverket.
// Gram

Med surfa menar jag att använda allt som har med internet att göra på iphonen.

Jag har faktiskt haft samma problem. Surfade jag med min laptop på wlan så kunde jag inte använda iphonen (fick inget ipnummer). Jag hade routern som en access punkt och det fanns tillräckligt många ipnummer utdelade av dhcp.

Ganska märkligt. Nu funkar det bra igen men jag vet faktiskt inte varför.

Har ni med zyxel-problem uppdaterat till senaste firmware för modemet?!!?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-04-23 18:52

Det är inget Zyxel-modem så du menar väl firmware till routern?

Ursprungligen av Henil:

Det är inget Zyxel-modem så du menar väl firmware till routern?

Precis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 12:17

Hej allihopa!

Lånar denna tråden, då jag har ett närliggande problem...

Har också haft stora problem med iphonen mot min trådlösa bredbandsrouter (Draytek Vigor 2910G). Inbillar mig också att iPhonen strular till det så att inga andra kan ansluta trådlöst mot routern.

Kör trådlöst mellan bärbar - router - iPhone.

Det mest intressanta är att när jag kör DHCP då får iPhonen ett IP-nr som jag inte alls känner igen (169.254.214.177 , samt subnätmask 255.255.0.0) Alla andra enheter i nätet får nummer i serien 192.168.1.XXX samt 255.255.255.0) Jag kan binda ip-adresserna och manuellt ställa in 192.168.1.XXX i iphonen och kan då surfa, men inte SSH:a in på telefonen. Går att pinga routern från telefonen (via Term-vt100) och vise versa och kan från routern pinga den bärbara datorn och vise versa. (Kör SSH över port 22 via CuteFTP Pro 6.0 och kommer åt andra FTP:er)

Har kollat att porten 22 (SSH) är tillåten i routern.

Några idéer till varför jag inte kommer åt telefonen via SSH?

Senast redigerat 2008-04-24 20:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-24 12:21
Ursprungligen av tybalt:

Hej allihopa!

Lånar denna tråden, då jag har ett närliggande problem...

Har också haft stora problem med iphonen mot min trådlösa bredbandsrouter (Draytek Vigor 2910G). Inbillar mig också att iPhonen strular till det så att inga andra kan ansluta trådlöst mot routern.

Kör trådlöst mellan bärbar - router - iPhone.

Det mest intressanta är att när jag kör DHCP då får iPhonen ett IP-nr som jag inte alls känner igen (168.XX.XXX.177 någonting editar till rätt asap, samt subnätmask 255.255.0.0) Alla andra enheter i nätet får nummer i serien 192.168.1.XXX samt 255.255.255.0) Jag kan binda ip-adresserna och manuellt ställa in 192.168.1.XXX i iphonen och kan då surfa, men inte SSH:a in på telefonen. Går att pinga routern från telefonen (via Term-vt100) och vise versa och kan från routern pinga den bärbara datorn och vise versa. (Kör SSH över port 22 via CuteFTP Pro 6.0 och kommer åt andra FTP:er)

Har kollat att porten 22 (SSH) är tillåten i routern.

Några idéer till varför jag inte kommer åt telefonen via SSH?

Har du två DHCPservrar? Stäng i så fall av den ena, eller lägg den på samma delnät, med olika scoop.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 12:34

Ska bara vara en DHCP så vitt jag vet. Mest bekymrad över var ifrån iPhonen får det IP nummer som börjar med 169.254.214.177 samt subnät 255.255.0.0. "Kan ju inte hitta på egna nummer!"

Eller är det nått standard IP som iPhonen alltid tar när den inte får någon tilldelning genom DHCP?

Senast redigerat 2008-04-24 20:01
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-24 19:32
Ursprungligen av tybalt:

Ska bara vara en DHCP så vitt jag vet. Mest bekymrad över var ifrån iPhonen får det IP nummer som börjar med 167.x.x.x samt subnät 255.255.0.0. "Kan ju inte hitta på egna nummer!"

Eller är det nått standard IP som iPhonen alltid tar när den inte får någon tilldelning genom DHCP?

Du skrev 168.... i förra inlägget...?
Nej, jag tror inte den hittar på något eget, i alla fall inget som syns från GUI. Inga grannars WLAN du når?
Om du sätter IP till fixed i ditt nät då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 19:59

Jag blir riktigt konfunderad, jag har nu provat att binda IP till Mac-adresser i routern...ändå så tilldelas iPhonen IP-nr: 169.254.214.177 och subnät 255.255.0.0 (samma som tidigare). iPhonen visar att den valt mitt trådlösa nät.

Övriga datorer på nätet får rätt adresser 192.168.1.xxx och subnät 255.255.255.0

Ännu märkligare är att iPhonen ändå kommer ut på nätet via safari! Och JA det är en nätverkssymbol och inte ett E uppe i vänstra hörnet!

Mysko?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 20:30

Nu har jag helt skippat DHCP och då får iPhonen såklart inget IP tilldelat, kan då istället ställa in rätt IP. Nu upptäcker iPhonen betydligt fler trådlösa nät också, visar 5 nät istället för tidigare 2. Får väl leva utan DHCP då...

Kommer dock fortfarande inte åt iphonen via SSH, mycket irriterande.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-24 20:35

Den konstiga ip nummer kommer troligen från telefonen.

Jag har en MacPro och om jag kollar ipnummren innan jag kopplar upp mig till mitt trådlösa nät så får jag för några sekunder ett dyligt nummer. Sen får datorn den ip som dhcp delar ut till den. I mitt fall 192.168.1.34. Samma gäller min arbets dator som kör xp.

Däremot fungerar inte WPA2 som det ska med mind router/brandvägg/modem Zyxel. Ja den är allt detta. Har en P-661HW-D1 http://www.zyxel.com/web/product_family_detail.php?PC1indexflag=20040812093058&CategoryGroupNo=CF7F75D1-4E0A-4219-8550-DD50096145FE .

Jag har för mig att problemen uppstod med en uppdatering i OSX10.4, nu kör jag 10.5 med samma problem.

Jag tappar kontakten för varje 3600 sekund. Det är modemet som vill "reauthenticate" ,eller hur det nu hette kan inte kolla just nu. Det går att ställa om tiden till 9999 sekunder men det ger en bara lite mer tid tills man tappar kontrollen. Detta gäller med wpa och wpa2. Wep fungerar problem fritt.

Tja lite OT men handlar ju om en Zyxel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 20:59

Intressant, jag kör ju faktiskt WPA2, trodde det var det iPhonen ville köra på?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-04-24 21:33
Ursprungligen av tybalt:

Intressant, jag kör ju faktiskt WPA2, trodde det var det iPhonen ville köra på?

Är det 169.xxx så får du det ifrån iPhone. Men du har skrivit både 167 och 168 innan, lite förvirrande då
Jag har för mej att WPA2 kommer i 2.0 av iPhone, och nuvarande versioner bara klarar WPA (och WEP). Men minnet är inte så bra...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 07:44

ja, ledsen för förvirringen av IP, satt på jobbet och kom inte ihåg det exakta IP-numret.

Tror att iPhone klarar WPA2, min router säger iallafall att iPhonen använder det. Medans mina andra datorer bara kör WPA. När jag bytte routern till WEP så var det endast iPhonen som fick kontakt med routern. Vet inte om det är ett routerproblem, har för mig att jag läst någonstans att när man kör WEP med iPhone så kan ingen annan connecta på samma nät? Kopplat till Draytek Vigor 2910G?)

Edit: Hittade länken där jag läst om ovanstående: Http://www.edugeek.net/forums/hardware/12949-wireless-repeater-draytek-vigor-2900-a.html

"I have always used Draytek's in home/small business solutions however be aware of the following;

The latest 2900's seems to lock up the routing tables when the wireless link is stressed, only a reboot will fixit.
I have never managed to find a compatible wireless NIC to run in 108 turbo mode.

The latest implementations of WPA2 on Netgear, Draytek and several other low cost routers is dubious to say the least.

At one site I have had to fall back to 64bit wep because that is the only setting that is compatible with all of the different clients used!

On another site when an IPhone attaches to an AP using WPA2 -TKIP all other clients can attach but cannot obtain an IP. Remove the IPhone reboot the AP all back to normal!

Where am I going with this?, turn off the wireless on the draytek and use it just as a router get a decent AP to do the wireless your going to save yourself a lot of hair loss."

Det skumma är att jag med en tredje bärbar dator (som tyvärr inte är i mina ägor längre) varit uppkopplad mot telefonen via SSH genom samma router. Bara att fortsätta leta inställningar som fungerar...

Bevaka tråden