Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beror snabbheten i coverflow på bildens storlek?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-03-12 20:41

Jo, tänkte på det när jag nyligen gick in i coverflow-mode (iPod Classico) och såg hur snabbt/sakta albumbilderna ploppade upp. Kan det bero på bildens storlek ( i kilobyte)?

Dvs ploppar en bild på säg 23kb upp snabbare än en bild på 200kb?
Någon som har vetenskap i detta?

Jag har några månader kvar till 18 så har därför inte möjlighet att skaffa ett ituneskonto om jag har fattat det rätt så jag lägger själv in de albumbilder jag passar bäst med olika filstorlek.

Det kommer ju nya versioner lite då och då men jag märker ingen skillnad.
Jag vill att alla bilder visas direkt man går in i coverflow, kommer det en dag vara möjligt?
Hur är det på iTouch'en?

  • Medlem
  • 2008-03-16 19:47

men kom igen nu då..

Har själv ingen iPod Touch eller classic, men vågar mig på en gissning hur systemet funkar. När iTunes importerar album art till iPoden borde den rimligtvis resiza den så den blir minsta möjliga. På min 5.5 g ipod har jag inte upplevt nån form av fördröjning på stora bildfiler i alla fall.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-03-20 13:54

Jag vet inte hur det är med Classic. Men i min touch är det inga problem. Och jag tror det kan vara för att så fort man håller spelaren i landscapeveiw och man inte använder något program som använder det så hoppar den till coverflow. På så vis laddas bilderna oftare och ligger alltid cachade.. Om du aldrig har öppnat coverflow i din classic så kanske det är lite segt första gången bilderna ska laddas. Prova igen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-19 18:49

Jag tycker Classic är seg i största almenhet. Jag använder aldrig coverflow för att det går så jävla trögt. Det känns som att dom har försökt få in för mycket i den. Som en PC som levereras med Vista men i själva verket går bättre med XP. Om jag kunde köra Videos OS på min Classic så skulle jag göra det. Hellre en snärtig iPod med ett enkelt gränssnitt än en som lovar mer än den klarar. Men Classic är ändå den bästa iPoden hittills enligt mej. Den spöar min dator i hårddisk-kapacitet, 160GB är faktiskt helt otroligt!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-19 19:03

Generellt så är det alltid jobbigare för ett grafikkort/grafikkrets att realtidsrendera en bild ju större/tyngre den är. Detta är lag. Ungefär som att det alltid är tyngre att lyfta en sten ju mera den väger

Ursprungligen av mjg:

Generellt så är det alltid jobbigare för ett grafikkort/grafikkrets att realtidsrendera en bild ju större/tyngre den är. Detta är lag. Ungefär som att det alltid är tyngre att lyfta en sten ju mera den väger

Du har en poäng men iTunes gör små kopior av alla album arts till ipodden, så all album art är i samma upplösning, så slipper ipodden skala dem sen.

1
Bevaka tråden