Surrande MacBook Pro 2.33 C2D 15" - Reklamation förbi garanti?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Passerade Apples "garanti" i januari och nu är frågan - har folk lyckats hävda svensk reklamationsrätt? Naturligtvis har ett problem visat sig knappt två månader efter garantins utgång.

Datorn började surra betänkligt för några dagar sedan - först trodde jag det var hårddisken och tänkte "jaja, en ny hårddisk är ju ändå inte fel att sätta i". Fast nu har jag gjort lite research på det hela och symptomet uppstår när man inte har full brightness på skärmen, vilket stämmer med min. Någonstans pratas det om att byta "Display Inverter", någonstans pratas det om att byta moderkort.. Nej tack, den kostnaden vil inte jag ta.

Apple känns åtminstone vid det, specifikt för macbook pro 15":
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303365

Rapporter och slutsatser:
http://xlr8yourmac.com/systems/macbook_Pro_user_reports.html

http://www.macosxhints.com/comment.php?mode=display&format=threaded&order=ASC&pid=71540

Uppenbarligen handlar det om ett konstruktionsfel eller bristande kvalitét i en komponent så det ska ju inte vara några problem att hävda reklamationsrätt, men teori och praktik är ju som bekant två olika saker..

Så frågan är om det är någon annan 99:a som haft samma problem och har lyckats få Apple att fixa det?

Jag ringde AppleCare igår om samma sak och det lät på dem som att det inte skulle vara något problem att få felet fixat.
Det visade sig nämligen att garantin på min dator, som egentligen är utgången, förlängs när jag skickar in kvittot på att jag köpte datorn av Inwarehouse för drygt ett halvår sedan. Gött, säger jag!

samma surrande på min Macbook PRO

Hur gick det för er?
Jag har exakt samma problem med oljud när jag inte skruvat upp ljusstyrkan på max.
(och givetvis har min garanti gått ut).

Fick ni hjälp?

mvh /Magnus

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-06-04 01:38

reklamera har ni alltid rätt att göra. 3 år efter köpet.

• Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 13:57
Ursprungligen av pierrer:

reklamera har ni alltid rätt att göra. 3 år efter köpet.

mjo, han måste däremot bevisa att problemet fanns där från början och inte är pga normal användning av maskinen.

Återvände jag till den här tråden - Nej, jag kollade via Kullander med Apple i Mars 2008 (datorn var då ca 1 år och 3 månader) men Apple sade nej, de fixar inte felet. Nu när jag tänkt sälja den här mbp:n så har jag bestämt mig för att köpa en inverter board och byta den själv. Ska inte vara några problem att genomföra. Har sett dem mellan $20-$100, någon som har en bra lead? / Benjamin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-13 09:04

Kolla på ifixit.com efter en guide, så tror jag inte att det är några problem.
Jag är inte säker - men det involverar väl ingen lödning, det är väl bara kablar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 08:56

Min MBP 13" som är 18 månader gammal, har nu en väsnande fläkt. Den blir inte särskilt varm alls och en lätt knackning underifrån på det lätt flexande underdelen får fläkten att tystna några gånger om dagen.. Köpte den på MediaMarkt. Så ni säger att det bara är ett års garanti på datorn? Hur kommer det sig att lagen säger 3 års garanti, hur kan Apple hävda endast ett år? Tar och ringer MediaMarkt som får ordna detta åt mig! Jobbigt värre att stå utan dator i ett par veckor.. Brukar man få lånedator? Kör kloning av disken, så det är enkelt att starta upp systemet från backupdisken och köra vidare, för att sedan slanga tillbaka allt.

Lagen ger dig ingen sådan garanti utan enbart reklamationsrätt för ursprungliga fel. D.v.s. om du kan visa att problemet med fläkten är ursprungligt och inte har tillkommit sedan dess så är säljaren skyldig att ersätta dig.

1
Bevaka tråden