Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oförklarlig nättrafik

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 16:39

Hej,

Jag har nyligen fått ett problem med min macbook, nämligen att den står och laddar ner konstant i cirka 15 kb/s så fort den är på. Det är ett problem för mig i och med att universitetet där jag studerar har begränsad trafik att surfa för varje månad.

Jag har försökt på alla olika sätt att hitta information om vilket program eller vad det är som tar emot trafiken men har inte lyckats. Finns det något program eller någon logg i OSX där jag kan se vilket program som tar emot trafiken?

Mvh Jonas

kolla in netstat och tcpdump i terminalen. Där kan du se precis vart och mot vad den ansluter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 17:35

Tack för hjälpen,

Med hjälp av tcp-dump har jag nu lyckats komma fram till följande.

Min dator blir spammad med vad jag gissar är någon form av router announcement? Någon som kan bringa klarhet i vad följande meddelande betyder? Det skickas konstant hela tiden ett par gånger i sekunden verkar det som.

17:34:00.962832 IP 78-23-224-1.access.telenet.be > ALL-SYSTEMS.MCAST.NET: igmp query v2

Mvh jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 23:25
Ursprungligen av jonasdf:

Tack för hjälpen,

Med hjälp av tcp-dump har jag nu lyckats komma fram till följande.

Min dator blir spammad med vad jag gissar är någon form av router announcement? Någon som kan bringa klarhet i vad följande meddelande betyder? Det skickas konstant hela tiden ett par gånger i sekunden verkar det som.

17:34:00.962832 IP 78-23-224-1.access.telenet.be > ALL-SYSTEMS.MCAST.NET: igmp query v2

Mvh jonas