Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oförklarlig nättrafik

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 16:39

Hej,

Jag har nyligen fått ett problem med min macbook, nämligen att den står och laddar ner konstant i cirka 15 kb/s så fort den är på. Det är ett problem för mig i och med att universitetet där jag studerar har begränsad trafik att surfa för varje månad.

Jag har försökt på alla olika sätt att hitta information om vilket program eller vad det är som tar emot trafiken men har inte lyckats. Finns det något program eller någon logg i OSX där jag kan se vilket program som tar emot trafiken?

Mvh Jonas

kolla in netstat och tcpdump i terminalen. Där kan du se precis vart och mot vad den ansluter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 17:35

Tack för hjälpen,

Med hjälp av tcp-dump har jag nu lyckats komma fram till följande.

Min dator blir spammad med vad jag gissar är någon form av router announcement? Någon som kan bringa klarhet i vad följande meddelande betyder? Det skickas konstant hela tiden ett par gånger i sekunden verkar det som.

17:34:00.962832 IP 78-23-224-1.access.telenet.be > ALL-SYSTEMS.MCAST.NET: igmp query v2

Mvh jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 23:25
Ursprungligen av jonasdf:

Tack för hjälpen,

Med hjälp av tcp-dump har jag nu lyckats komma fram till följande.

Min dator blir spammad med vad jag gissar är någon form av router announcement? Någon som kan bringa klarhet i vad följande meddelande betyder? Det skickas konstant hela tiden ett par gånger i sekunden verkar det som.

17:34:00.962832 IP 78-23-224-1.access.telenet.be > ALL-SYSTEMS.MCAST.NET: igmp query v2

Mvh jonas

Det är en maskin som vill vara med i en Multicast grupp av någon anledning, många routeing protokoll talar multicast men även saker som internet-tv och bonjour talar multicast så det kan vara allt möjligt.

IGMP är det protokoll som används för att medela multicast routrar att man vill vara med eller gå ur en sådan grupp.

Men det är något som är mycket vanlig trafik på LAN.

Något från Belgien? *.be?

Har du någon brandvägg? Blocka det anropet i så fall.

Rekommenderar Little Snitch som är bättre än den inbyggda brandväggen. Ger detaljkontroll över sådana här saker, och rätt konfigurerad hade den varnat dig för att någon försöker saker till dig.

/CX

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-03-03 21:11

Little Snitch kan väl bara stoppa trafik inifrån och ut?

Citat:

17:34:00.962832 IP 78-23-224-1.access.telenet.be > ALL-SYSTEMS.MCAST.NET: igmp query v2

Om detta finns inne på nätverket på ditt universitet, då tror jag att de är inte bara du som lider av det.

Vad är MCAST.NET? Kolla: http://www.iana.org/assignments/multicast-addresses

Det är ett multicast anrop, som jag skulle tro inte mäts mot din bandbreddsåtgång, men kolla med nätverksadmin och se va de säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 22:31
Ursprungligen av bjelkeman:

Om detta finns inne på nätverket på ditt universitet, då tror jag att de är inte bara du som lider av det.

Vad är MCAST.NET? Kolla: http://www.iana.org/assignments/multicast-addresses

Det är ett multicast anrop, som jag skulle tro inte mäts mot din bandbreddsåtgång, men kolla med nätverksadmin och se va de säger.

Tack för all hjälp!

Jag ska kolla upp det hela men det verkar mycket riktigt vara något inom nätverket och inte något som räknas mot min kvot. Men konstigt är det i alla fall

Mvh Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 23:43

Det största av dina problem verkar vara att du inte sitter bakom en brandvägg. Om jag har förstått rätt så går inte multicasting genom routrar.

Om du inte har haft den ip-adressen tidigare kan det ju vara så att den som tidigare hade den ip-adressen hade nått som var med i den multicastinggruppen. Om du har haft den ip-adressen tidigare skulle jag kunna misstänka att något på din burk faktiskt försökt snacka multicast med andra maskiner. Har du nått chat-program som kan tänkas snacka med någon i Belgien? Kanse har du någon sorts virus/mask/trojan som tidigare försökte skicka hem data?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 23:48

Multicast går aldeles utmärkt genom routrar, broadcast gör dock inte det. Normalt släpper man dock inte Multicast genom AS gränser dock.

Desstom tror jag att jonasdf befinner sig i belgien, svårt att tänka mig ett svenska univeristet med begränsningar på mängden data / månad med optosunet på ingång

Jag menar riktiga routrar, hemma joxet från D-link räknas inte till denna listan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 01:06
Ursprungligen av ntity:

Multicast går aldeles utmärkt genom routrar, broadcast gör dock inte det. Normalt släpper man dock inte Multicast genom AS gränser dock.

Desstom tror jag att jonasdf befinner sig i belgien, svårt att tänka mig ett svenska univeristet med begränsningar på mängden data / månad med optosunet på ingång

Jag menar riktiga routrar, hemma joxet från D-link räknas inte till denna listan

Japp, jag befinner mig mycket riktigt i Belgien. Jag får nog helt enkelt ta och leva med bruset, orkar inte hålla på och tjöta allt för mycket med IT-servicen då universitetets supportsidor inte är färdigöversatta till engelska. Det som är lite trist är bara att det blir svårare att mäta mängden trafik jag använder.

Tack för hjälpen i alla fall!

/Jonas

1
Bevaka tråden