Varför så dyrt?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bevakat priset på den nya iMac 24" och kunnat konstatera att priset i stort sätt är oförändrat sedan release.

Om man på samma sätt bevakar prisutvecklingen på Windows maskiner med liknande prestanda så har mycket hänt rörande priset under jämförbar period.

Varför är Macen så mycket dyrare och varför sker inte samma utveckling i pris på hårdvara? Idag är dessutom hårdvaran identisk med Windows-maskinerna (utifrån min bedömning i varje fall)

varför...

Apple's priser brukar väl oftast vara oförändrade och istället uppgraderas modellerna med snabbare processor, större hårddisk, etc, med jämna mellanrum.
Vilken windows-maskin jämför du med? (länk?)

Den är dyr för att den är värd pengarna:P

Jag undrar vad du menar med "liknande prestanda"? Sätter du inte värde på formfaktorn? Finns det ens jämförbara maskiner från andra tillverkare - alltså lika tunna och smäckra?Vad kostar de?

Apple drabbas inte av samma konkurrens som dussintillverkare.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-01 16:51

Varför är en Audi dyrare än en Seat?

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför är en Audi dyrare än en Seat?

För att en seat skeppas med virus och skit

Jo men det är ju lite så att pc datorer slits snabbt och de överproducerar massa olika datorer. prissänkningarna beror på att de skapat kanske 5 nya modeller så säljer de ut de gamla, därav det billiga priset.

sen finns det lite andra orsaker också, men när det kommer till slut så är det värt det. Jag menar nuförtiden är en macbook nästan lika billig som en annan laptop.

FoT jämför ju inte med någon enskild maskin utan konstaterar och funderar över att andra maskiner (med liknande prestanda) har blivit billigare över en tidsperiod – ceteris paribus.

Svaret är väl dels som Martin skriver att Apple sällan sänker priserna utan istället ändrar i maskinerna på något vis så att det gamla priset ska vara prisvärt. Ibland dröjer det dock länge innan en maskin uppdateras med nytt innanmäte och i slutet av en sådan period så uppfattas förstås maskinen som dyrare än vad den borde vara.

Detta brukar också vara en indikation på att det är dags att vänta till åtminstone nästa tisdag med att handla.

(Det var f.ö. 207 dagar sedan iMac uppgraderades och den normala väntetiden är 205 dagar.)

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-03-01 17:32

Det är där värdet på produkten kommer in, bra prylar klarar konkurrensen bättre och man behöver inte sänka priset för att fortsätta att sälja.

Förstår helt era inlägg och frågeställningar. Håller med om att Apple har en särställning på marknaden vilket gör att de kan ta ut ett högre pris, upplägget kan säkert liknas med olika typer av bilmärken. Det jag ändå inte kan förstå är varför priset inte förändras över tid. Det finns flera faktorer man bör ta hänsyn till. Bla så har själva processorn blivit billigare, säkert många andra komponenter också. Är nästan säker på att Apples priser är kopplade till dollarn, och nu när dollarn har fallit ganska kraftigt borde även det återspeglas i priset på produkterna på den svenska marknaden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 18:26
Ursprungligen av father of three:

Förstår helt era inlägg och frågeställningar. Håller med om att Apple har en särställning på marknaden vilket gör att de kan ta ut ett högre pris, upplägget kan säkert liknas med olika typer av bilmärken. Det jag ändå inte kan förstå är varför priset inte förändras över tid. Det finns flera faktorer man bör ta hänsyn till. Bla så har själva processorn blivit billigare, säkert många andra komponenter också. Är nästan säker på att Apples priser är kopplade till dollarn, och nu när dollarn har fallit ganska kraftigt borde även det återspeglas i priset på produkterna på den svenska marknaden.

Det är ingen som tvingar dig att köpa, om du anser en Mac är dyr (och däermed in prisvärd) köp inte, det är så enkelt.

Annars är det ju bara läsa denna tråden http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/237385-skiljer-mac-fr-n-vriga-datorer.html

Okej, jag försöker igen då. Med risk för upprepning.

Generellt gäller att:

1. Apple sänker sällan sina priser utan uppgraderar istället sina maskiner så att priset fortsätter att vara korrekt.

2. Apple uppgraderar inte sina maskiner så fort en enskild del har kommit ut eller blivit billigare.

3. Ju närmare en uppgradering av en maskin vi kommer ju dyrare kommer den att uppfattas.

4. Det är förmodligen endast dagar kvar tills just iMacen uppgraderas och därför upplevs den just nu som dyrast och (kanske) på Onsdag som billigast.

5. Apple låter inte fluktuationer i växlingskurs/dollarn påverka priset.

Mitt inlägg handlar inte om jag ska köpa en Mac eller inte, jag är helt såld på Mac av många olika anledningar. Kanske skulle Mac-världen bli än något större om marknaden fungerade som andra marknader...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 11:00

Mitt inlägg handlar inte om jag ska köpa en Mac eller inte, jag är helt såld på Mac av många olika anledningar. Kanske skulle Mac-världen bli än något större om marknaden fungerade som andra marknader...

Det värsta som kunde hända "Mac upplevelsen" vore att Apple sänktre priserna i ett försök att konkurera med Dell eller HP etc.

Jag tycker personligen de kan höjja priserna lite till, för att sortera bort de användare som ser priset som viktigare än funktion

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-02 11:18
Citat:

Jag tycker personligen de kan höjja priserna lite till, för att sortera bort de användare som ser priset som viktigare än funktion

nää,inte så illa

Ang. priset på iMac, saxat från MacWorld...

Citat:

I dag har det gått 209 dagar sedan den senaste uppgraderingen och det brukar släppas en ny iMac-modell med 205 dagars mellanrum.

...så troligen kommer en uppdatering utan prishöjning snart.

Skulle vara kanon om dom skippade ATI till förmån för nVidia-kort också, hehe, men det kommer troligen inte hända tyvärr...

Kanske skulle Mac-världen bli än något större om marknaden fungerade som andra marknader...

Macvärlden är ingen marknad. Det finns inte olika tillverkare som säljer Macar.

För konsumenter finns det fördelar och nackdelar med Apples affärsmodell. Den är annorlunda, vilket har gynnat företaget.

Tack för mycket konkret information thevil, då förstår jag Apples strategi lite bättre. Ska bli intressant att se vad som händer på tisdag (om något händer då)

Hmm, jag som säljer burkar (dock ej Apple) ser det så här. Det skulle kosta lika mycket i både material och jobb att bygga en PC med samma finish in- och utanpå som en Mac. Man stirrar sig blind på rena specar utan att tänka på att moderkort med samma specar kan kosta olika från olika tillverkare, nåt som också märks på kvalitet o.s.v... Dom är inte så dyra som man kan tro ändå.

Formfaktorn är ju ytterligare en orsak. iMac t.ex. har ju ingen motsvarighet på PC även om jag såg nån (Dell?) som hade försökt...

Ursprungligen av Farmfield:

Hmm, jag som säljer burkar (dock ej Apple) ser det så här. Det skulle kosta lika mycket i både material och jobb att bygga en PC med samma finish in- och utanpå som en Mac. Man stirrar sig blind på rena specar utan att tänka på att moderkort med samma specar kan kosta olika från olika tillverkare, nåt som också märks på kvalitet o.s.v... Dom är inte så dyra som man kan tro ändå.

Formfaktorn är ju ytterligare en orsak. iMac t.ex. har ju ingen motsvarighet på PC även om jag såg nån (Dell?) som hade försökt...

Kan inte annat än hålla med, har man någon gång tittat under skalet på en Mac och jämför med vilken PC som helst oavsett pris så förstår man att Apples datorer inte är dyra med bara yttre design. Den verkligt unika designen är den suveräna ingenjörsdesignen på insidan.

Jag kommer köpa en iMac 24" så fort uppgraderingen är här...

Ja faan, du har rätt. Jag får helt enkelt pröjsa de extra kronorna och glädjas åt att kunna vara en Mac-ägare...

Ja faan, du har rätt. Jag får helt enkelt pröjsa de extra kronorna och glädjas åt att kunna vara en Mac-ägare...

Det gör du helt rätt i.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-05 16:48

Priser på Apples produkter i Sverige (och hela Europa) sätts i Paris. Och de tittar inte över dollarkursen så värst ofta kan jag ju hälsa...

1
Bevaka tråden