Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streama musik direkt till airport express

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går i tankar om att skaffa mig en apple tv.
Jag undrar om det går att streama musiken på apple tv direkt till airport express och ut i stereon utan att ha datorn på slagen. Fungerar det eller är det ett önksetänkande??

Hmmm...

airport expressen _spelar_ ju ingenting utan har en ljud-utgång kopplad till nätverket.
Så itunes kan knuffa musik till expressen, men utan itunes så är det bara ett runt hål.

Så för att svara på din fråga; nej, det fungerar inte, men det finns stationer som klarar det.

Det kommer att fungera i och med 2.0-uppdateringen av AppleTV.

OH Då blev apple tv genast mer intressant!!!

Nu blev jag lite förvirrad. Så som jag har förstått det så skall AppleTVn kunna fungera som en airport express, dvs att du från iTunes datorn väljer att skicka ut ljudet via AirTunes i AppleTVn. Inte att man kan skicka ljudet _från_ AppleTVn via Airtunes till Airport Express. Eller har jag missförstått det?

Här hittade jag en diskussionstråd om ämnet.

Senast redigerat 2008-02-07 14:05
Ursprungligen av phindus:

...Inte att man kan skicka ljudet _från_ AppleTVn via Airtunes till Airport Express. Eller har jag missförstått det?

Just så är det. Kolla igenom Steve Jobs Keynote igen så hör du honom säga det.

ATV:n kommer dock inte att fungera som en Airport Express, dit du kan streama ljudet. Inte vad vi vet i alla fall.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Just så är det. Kolla igenom Steve Jobs Keynote igen så hör du honom säga det.

ATV:n kommer dock inte att fungera som en Airport Express, dit du kan streama ljudet. Inte vad vi vet i alla fall.

Konstigt att alla bloggar har rapporterat det tvärtom... Hmm, laddar ned keynoten igen för att se vad han säger.

Ursprungligen av phindus:

Konstigt att alla bloggar har rapporterat det tvärtom... Hmm, laddar ned keynoten igen för att se vad han säger.

Det blir spännande! Egentligen kan ingen av oss veta med säkerhet, men jag kan inte hålla med om att "alla bloggar" rapporterar det som om man kan skicka ljud till den som en Airport Express. Apple har ingen anledning att öppna upp sin nyckelknippa genom att skicka DRM:ad musik okrypterat till en enhet som potientiellt skulle kunna lagra ner strömmen. Airport Express är ju ren hårdvara som innehåller Apples nycklar får att ta emot ljud inkl. m4p konverterat till Apple Lossless från iTunes. Ingen risk att strömmen snattas.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Just så är det. Kolla igenom Steve Jobs Keynote igen så hör du honom säga det.

ATV:n kommer dock inte att fungera som en Airport Express, dit du kan streama ljudet. Inte vad vi vet i alla fall.

Har lyssnat igenom hela segmentet om ATV men hittar inget där Steve säger något om att streama ifrån ATV. Det edna han säger är att man kan streama från sitt iTunes, så som man gör idag. Vi får väl helt enkelt vänta och se, om du inte har någon annan källa.

Ursprungligen av phindus:

Nu blev jag lite förvirrad. Så som jag har förstått det så skall AppleTVn kunna fungera som en airport express, dvs att du från iTunes datorn väljer att skicka ut ljudet via AirTunes i AppleTVn. Inte att man kan skicka ljudet _från_ AppleTVn via Airtunes till Airport Express. Eller har jag missförstått det?

Här hittade jag en diskussionstråd om ämnet.

Du hade helt rätt. Den fungerar som en AirTunes-mottagare. Jag är ändå säker på att Steve sa något om just detta i den första utgåvan av Keynote-upptagningen.

Läste nämligen en debatt på annan plats (roughlydrafted.com?) angående varför Apple håller så hårt i AirTunes-dekodningen, just för att man på det sättet skulle kunna komma åt ljuddatat i FairPlay-MPEG4.

Synd att jag hade rätt dock ;).

Ursprungligen av phindus:

Synd att jag hade rätt dock ;).

Hehe!
Upptäckte just en snygg sak i och med detta. AirTunes skickar även med albumets bildmaterial till en ATV med påslagen TV.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Hehe!
Upptäckte just en snygg sak i och med detta. AirTunes skickar även med albumets bildmaterial till en ATV med påslagen TV.

Japp, fungerar ju bra. Helt ok uppdateringar. Lite saker jag saknar, men i det stora hela, helt ok!

1
Bevaka tråden