Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nätverks printing!? (oki)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 01:07

körde igång en sån oki 12 med nätverkskort idag. jag körde så att skrivaren greppade sitt ip via dhcp.

Addadde sen skrivaren som en "ip-printer" i print center. Som printer model valde jag Generic då det aldrig verkar funnits drivers för okipage nätverks-skrivare!?

Printa går bra. Runda vektorer ser bra ut, Men, gråskalor blir enbart prickiga...

Finns det någon lösning på detta tro!? det är ju en postscript kompatibel 600dpi skrivare så det borde ju inte vara några problem eller har jag missat något?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 10:16

Jag hittade ingenting på oki.com, men en diskussion i Apple Discussions gav mig tipset att kolla på OKI's tyska sida. Jag citerar;

Citat:

Es wurde zu Ihrer Auswahl kein entsprechender Treiber gefunden.
Ändern Sie die Such- bzw. Auswahlkriterien!

ACHTUNG
Für einige ältere Druckermodelle stehen keine Original-Druckertreiber zur Verfügung.
Diese Treiber müssen der gewählten Emulation des Druckers:

? Nadeldrucker: IBM, EPSON oder MICROLINE
? Seitendrucker: HP LaserJet

entsprechen und sind Bestandteil Ihres Betriebssystems.

Um Ihre Software in Verbindung mit diesem Drucker einsetzen zu können, sollten Sie die Installationsanleitung im Handbuch Ihres Anwendungsprogrammes zu Rate ziehen.

Wenn Sie bei der Treiberinstallation aufgefordert werden, den Namen Ihres Druckers einzugeben,
wählen Sie einen Drucker, welcher der Produktbezeichnung Ihres Druckers entspricht
oder am nächsten kommt. Die Funktionen Ihres Druckers werden dann bestmöglich berücksichtigt.

Som jag förstår det, testa att ställa in skivaren som HP LaserJet.

Lycka till!

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 16:34

Surfade in på skrivaren och där fanns ju en heeel del inställningar!

bl.a. emulation där man kunde välja "HP LJ5 pcl5e"

provade HP 5MP i "print center" men resultatet blev att postscripten kom ut som courier på 10+ a4an...

hmm..

skrivaren är ju 600dpi så nog borde den ju kunna fixa gråskalor utan problem!?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 22:03

Hittade ett gammalt inlägg på groups.google där en snubbe från okidata sa att problemet låg i en tidig firmware på den inbyggda printservern!

1.19 bör uppdateras till 1.30 så ska det tydligen funka. enligt oki-snubben så skulle updaten finnas på okidata.com

problemet är bara att filen inte verkar finnas någonstans på varken oki-sidorna eller google / altavista...

någon?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-05-23 11:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Snoken
bl.a. emulation där man kunde välja "HP LJ5 pcl5e"

Vilket är en PCL-skrivare som sålunda bara förstår PCL-utskrifter. Alltså kommer PostScript-koden att tolkas som ren text och... just det, se nedan.

Citat:

provade HP 5MP i "print center" men resultatet blev att postscripten kom ut som courier på 10+ a4an...

hmm..

Ahaa! Och det beror på att en 5MP är en PostScript-skrivare. I och med att du nu har valt en PostScript-driver som genererar PostScript är inte beteende helt oväntat. Byt alltså ut skrivartypen i Print Center mot en PCL-skrivare så borde det fungera bättre.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-23 12:43

Jag får ju ut fina utskrifter. printade lite vektor logos från illustrator och acrobat utan problem.

problemet är att gråskalor blir grovt rastrerade. på text närmast oläsbart.

ser ungefär ut som ett <100dpi raster eller nåt

1
Bevaka tråden