Jag har det här problemet på en PowerBook (FireWire), även känd som Pismo. Efter en vertikal linje på skärmen som alltid ligger på samma ställe dyker då och då ett fel upp i bilden. T ex den blå linje som jag visar i bilden. Men bara för vissa färger och bara ibland. I just det exempel hade jag gått in på sidan i Safari, startat sökning och hoppat till första sökträffen. Därefter tog det någon halv sekund innan den blå linjen dök upp, och då bara över bakgrundsfärgen.

Ett annat exempel är om man använder Apples Aqua Blue-bakgrund. Då visas ett par pixlar utspritt efter någon cm som rosa, men inte som en heldragen linje. Om man flyttar ett fönster i sidled mot de rosa pixlarna så att fönstrets skugga lägger sig över dem kan man se att de förflyttas rakt uppåt på skärmen någon eller några cm. Båda exemplen kan reproduceras.

Jag har sett liknande problem på bärbara datorer tidigare, men då har det främst varit heldragna blå linjer som gått från kant till kant oavsett vad man haft på skärmen.