Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript: alternativ till GrowlTunes

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på jakt efter ett alternativ till GrowlTunes. Det jag vill ska synas i Growl är en rad med låtens namn, en rad med artistens namn samt album cover. Jag vill inte ha en massa information om betyg/genre/album osv... det ska få plats i stilen Nano i Growl.

Har ingen kunskap om AppleScript men har kikat runt på nätet i olika script och fått ihop ett script som gör just allt detta, samt kapar titeln med "..." så att den inte går ihop med album cover (som med GrowlTunes) om den skulle vara för lång.

Nu är frågan, hur får jag iTunes/Growl att automatiskt köra detta script varje gång det byts låt i iTunes??

Går det lösa på något annat sätt är givetvis alla förslag välkomna...

Jag har ungefär samma grej, och då använder jag QuickSilver. Det är iofs väldigt mycket mer än ett program för det du behöver, så det kanske faller på det. Det du behöver göra i så fall är att installera iTunes-pluginen och aktivera "Monitor recent tracks" och "Display notifications" precis under. Men som sagt, det är väldigt mycket overkill.

Ja jag testade Quicksilver och det funkar ju, men den visar inte cover art, plus att när man använder Nano-stilen i Growl så går titeln in i ikonen om den är för lång (det felet ligger ju iofs hos Growl). Men det får bli till att använda Quicksilver eller Synergy tills GrowlTunes har gjorts mer inställningsbart.

Skriptet jag har funkar ju utmärkt, men frågan kvarstår hur man ska få det användas varje gång iTunes byter spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-23 13:30
Ursprungligen av supertoom:

Ja jag testade Quicksilver och det funkar ju, men den visar inte cover art, plus att när man använder Nano-stilen i Growl så går titeln in i ikonen om den är för lång (det felet ligger ju iofs hos Growl).

Har du kryssat i att Quicksilver skall visa skivomslag då? (Show Artwork)
För mig visar Quicksilver skivomslagen när iTunes byter spår.

Jag använder "Music Video"-gränssnittet i Growl, så det är inte bara "Nano" som inte vill visa skivomslag?

Ursprungligen av Netzach:

Har du kryssat i att Quicksilver skall visa skivomslag då? (Show Artwork)
För mig visar Quicksilver skivomslagen när iTunes byter spår.

Jag använder "Music Video"-gränssnittet i Growl, så det är inte bara "Nano" som inte vill visa skivomslag?

Nej, den var tydligen inte ikryssad... men det funkar bara med vissa skivor... och jag kan inte hitta något mönster, typ att det bara funkar med omslag nedladdade från iTunes Store eller sånna man lagt till själv, det verkar vara både och...

Och likadant oberoende av Growl style...

Ett script som t ex en gång i sekungen kollar vad nuvarande låt heter, och om det inte är samma som förra sekunden så kör den scriptet för att visa Growl-meddelandet borde fixa biffen. Lite fulhack, men borde funka hyfsat.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-01-07 01:47

Om du lägger upp scriptet någonstans, så kan jag fixa ett program som kör det varje gång iTunes byter låt (utan fulhack)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-23 15:38

Jag kan rekommendera funktionen som last.fm har. Den använder en egen bilddatabas vilket är trevligt för den som har få albumomslag på datorn eller inte får iTunes store att uppdatera omslagen tillfredsställande.

Själv kombinerar jag detta med ett skript som visar informationen om jag vill. Använder då Quicksilver för att snabbt köra detta.

Jag funderade ett tag på att göra ett liknande script för att skriva ut partyshuffeln men growl kan bara visa ett begränsat antal rader. Någon som har bättre visualiseringsalternativ?

1
Bevaka tråden