Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mediafiler på NAS tror att dom är textfiler.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-04 16:04

Vet inte riktigt vart jag ska skriva den här tråden eller om det finns trådar med samma "tema". Sökmotorn verkar inte vilja ge mig något svar...

Hur som helst!
Införskaffa en Nas enhet häromdagen och började föra över en tomtearme med wmv filer. Kom till jobbet imorse och upptäckte att alla filer på nasen tror att dom är textfiler! Dubbelklickar jag på en av dom så öppnar den filerna i texteditorn... För jag över en fil till datorn jag skickat wmv filerna från så tror datorn fortfarande att det är textfiler.

Ser ut som ett riktigt jävla fån nu eftersom jag aldrig varit med om något liknande tidigare...

Försöker jag öppna filen jag skickat från Nasen så hakar quicktimeplayer upp sig (flip4mac pluggen installerad) - kopplar inte alls vad som kan ha hänt. Extensionen är fortfarande .wmv .

Någon som varit med om något likanande förut och vet hur man fixar det?

Nasen är troligen formaterat i ntsf eftersom installationen/programmen enbart fanns för pc. Den är i raid5 läge och i admin verkyget så är den inställd på "mac protocol"

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-04 16:17

Vad ær det før disk ?? (Ja NAS enhet menar jag givetvis, inte sjælva hårddiskarna)

Kopierade du dem från en Mac eller en PC ?? Kommer de från en PC så ær det filændelsen som avgør vad det ær før filtyp, det finns ingen info i filen om vad den ær eller vilket program som anvænds før att øppna den

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-04 16:23

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108535 - Lådan
Filerna skickas till och från Macar.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-01-04 17:24

Lådan kør troligen Linux, filsystemet ær næmligen EXT3. Det skall dock inte spela någon roll eftersom antingen ser disken som en SMB (windows) volym eller en AFS volym. Hur ær det med word, excel eller andra kænda filformat.

Jag har inga problem med office eller jpg filer på mina NAS diskar (Dlink och Argosy) dock har jag aldrig provat just wmv filer.

1
Bevaka tråden