Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ryktestråden om tänkbara nyheter på MacWorld SF 2008

Tråden skapades och har fått 256 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 22:50

Men inte kommer väl en eventuell MacBook Air att vara en "mindre" MacBook Pro? Det kommer ju inte att finnas plats för ett grafikkort helt enkelt, eller?

Ursprungligen av boris91:

Men inte kommer väl en eventuell MacBook Air att vara en "mindre" MacBook Pro? Det kommer ju inte att finnas plats för ett grafikkort helt enkelt, eller?

Om man hivar DVD-brännaren får det nog plats lite extra.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 23:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om man hivar DVD-brännaren får det nog plats lite extra.

Om man nu tar bort DVD-brännaren för att minska på tjockleken och istället bygger in ett grafikkort är det väl ändå inte så mycket utrymme man tjänar in, eller?

Ursprungligen av boris91:

Om man nu tar bort DVD-brännaren för att minska på tjockleken och istället bygger in ett grafikkort är det väl ändå inte så mycket utrymme man tjänar in, eller?

Det beror på hur mycket mindre grafikkortet är än DVD-brännaren. Skulle det bli ont om utrymmer får man väl använda integrerad grafik istället.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 23:27
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det beror på hur mycket mindre grafikkortet är än DVD-brännaren. Skulle det bli ont om utrymmer får man väl använda integrerad grafik istället.

Ja, och då blir det ju inte en mindre MacBook Pro, utan en slimmad MacBook helt enkelt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-14 23:01

Jag tror Macbook Air är en "tablet".

Ursprungligen av Mija:

Jag tror Macbook Air är en "tablet".

Hmm, näe det tror jag inte. Jag tror inte vi får se någon tablet-dator från Apple ännu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 23:13
Ursprungligen av Mija:

Jag tror Macbook Air är en "tablet".

http://www.appleinsider.com/articles/08/01/11/sources_apple_newton_tablet_not_ripe_for_macworld.html

AppleInsider verkar inte tro det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-01-14 23:20

För mig känns inte namnet MacBook Air som om det skulle vara en klassisk bärbar data med uppfällbar skärm. Mindre och enklare. Med 10" skärm.

Ursprungligen av Mija:

För mig känns inte namnet MacBook Air som om det skulle vara en klassisk bärbar data med uppfällbar skärm. Mindre och enklare. Med 10" skärm.

Å andra sidan tror jag inte en tablet från Apple skulle ha "book" i namnet alls. "book" är så hårt förknippat med hopvikbara datorer. En sådan produkt skulle nog få ett helt nytt namn, kanske något iNamn.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 23:29
Ursprungligen av Adrian B:

Å andra sidan tror jag inte en tablet från Apple skulle ha "book" i namnet alls. "book" är så hårt förknippat med hopvikbara datorer. En sådan produkt skulle nog få ett helt nytt namn, kanske något iNamn.

Great minds think alike...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-01-14 23:29
Ursprungligen av Mija:

För mig känns inte namnet MacBook Air som om det skulle vara en klassisk bärbar data med uppfällbar skärm. Mindre och enklare. Med 10" skärm.

Jag tror att till och med själva namnet "MacBook" tyder på att det är något uppfällbart. En bok öppnar man ju trots allt, det gör man däremot inte med en Newton modell större.

Vilken tid smäller det imorgon? Det blir ingen live-sändning som för 3 år sedan?

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Vilken tid smäller det imorgon? Det blir ingen live-sändning som för 3 år sedan?

Klockan 1800. Man får följa så gott det gå på macrumors eller något. En video ska dyka upp på apple.com omkring midnatt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-15 02:22

ska bli intressant och se vad som verkligen presenteras imon, dagen D har äntligen kommit :P. Hoppas det blir en "subnotebook" och att dom uppgraderar macbook pro för det är verkligen på tiden tycker man. Det skulle inte vara fel med en extern HDD med inbyggd Airport men men, den som lever ikväll kl 19 (?) får se

Ursprungligen av crayzee:

...men men, den som lever ikväll kl 19 (?) får se

Kl 18 börjar det

Wireds gissning!

Om den ser ut så är det en vinnare. Löjligt fräck!

http://blog.wired.com/gadgets/2008/01/breaking-macboo.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 07:58
Ursprungligen av Leftrustle:

Wireds gissning!

Om den ser ut så är det en vinnare. Löjligt fräck!

http://blog.wired.com/gadgets/2008/01/breaking-macboo.html

Ojojoj, ifall den blir så tunn, så är jag imponerad. 10 timmar kvar...

Ursprungligen av Leftrustle:

Wireds gissning!

Om den ser ut så är det en vinnare. Löjligt fräck!

http://blog.wired.com/gadgets/2008/01/breaking-macboo.html

det enda jag ser med den designen är att den väldigt lätt kan trilla över ... för en bärbar dator designad att öppnas som en bok så måste foten vara tyngre än skärmen ...
för vem vill att laptopen skall trilla bakåt så fort man inte har händerna över tangentbordet ...

dessutom en annan grej som verkar mindre bra är varför använda glas ? om nu den skall vara jätte lätt och jätte tun så är väll glas något som väger mer än tunn plast ... plus att än en gång så skulle glas i skärmen göra skärmdelen väldigt tung kontra foten vilket då gör att den lätt trillar bakåt ...

dessutom multi touch på skärmen när man har tangentbord verkar kaka på kaka...

har läst vidare på nätet om SSD diskar också .. det jag ser att folk tänker lite anti "think different" är att begränsningen skulle ligga i hur tun den kan bli pga av hur tunn en SSD disk är ... vem säger att det inte helt enkelt kan vara så att Apple använder sig av en kretskorts tunn SSD minnes array ... så som i iphones där SSD minnet sitter på kretskortet ... detta skulle kunna bidra till en väldigt tunn design ..

Att Ethernet porten rycker känns bra , kan ersättas med WiFi .. 802.11n
Att bildskärmsporten rycker känns bra, kan ersättas med WiFi-HDMI
Att USB kontakterna stannar kvar känns bra, behövs för iPhone, Ipod, kamera, skrivare osv ...

How thinn is thinn .. dagens macbook pro är 2.59 cm .. så 1.59 cm (15.9 mm) känns bra ..

det är macworld idag ... känns bra

Ursprungligen av Tussen69:

det enda jag ser med den designen är att den väldigt lätt kan trilla över ... för en bärbar dator designad att öppnas som en bok så måste foten vara tyngre än skärmen ...
för vem vill att laptopen skall trilla bakåt så fort man inte har händerna över tangentbordet ...

dessutom en annan grej som verkar mindre bra är varför använda glas ? om nu den skall vara jätte lätt och jätte tun så är väll glas något som väger mer än tunn plast ... plus att än en gång så skulle glas i skärmen göra skärmdelen väldigt tung kontra foten vilket då gör att den lätt trillar bakåt ...

dessutom multi touch på skärmen när man har tangentbord verkar kaka på kaka...

har läst vidare på nätet om SSD diskar också .. det jag ser att folk tänker lite anti "think different" är att begränsningen skulle ligga i hur tun den kan bli pga av hur tunn en SSD disk är ... vem säger att det inte helt enkelt kan vara så att Apple använder sig av en kretskorts tunn SSD minnes array ... så som i iphones där SSD minnet sitter på kretskortet ... detta skulle kunna bidra till en väldigt tunn design ..

Att Ethernet porten rycker känns bra , kan ersättas med WiFi .. 802.11n
Att bildskärmsporten rycker känns bra, kan ersättas med WiFi-HDMI
Att USB kontakterna stannar kvar känns bra, behövs för iPhone, Ipod, kamera, skrivare osv ...

How thinn is thinn .. dagens macbook pro är 2.59 cm .. så 1.59 cm (15.9 mm) känns bra ..

det är macworld idag ... känns bra

Tyngden på respektive del har inget med respektive dels tjocklek. Samt att förtjockningen vid vecket skulle stabilisera bra om mycket tyngd las där.

Liknande design finns redan i Sonys minsta datorer, så varför inte.

Jag skulle kunna gissa på två USB, samt en iPod-port. USB används som vanligt, medan iPod-porten kan användas för videoöverföring, firewire, laddning, ljudöverföring etc.

Ursprungligen av Leftrustle:

Wireds gissning!

Om den ser ut så är det en vinnare. Löjligt fräck!

http://blog.wired.com/gadgets/2008/01/breaking-macboo.html

Nu börjar det likna något, det är faktiskt själva designen jag är mest nyfiken på. Det har ju inte hänt så mycket på laptopdesignen från Apple på ett bra tag och det skulle vara kul om det kom något som verkligen fick en att dregla.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-01-15 10:00

Something in the air

Det kan inte vara ngt så enkelt som trådlösa hörlurar för iPod?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2008-01-15 10:45
Ursprungligen av calle73:

Something in the air

Det kan inte vara ngt så enkelt som trådlösa hörlurar för iPod?

Jag tror inte en sådan liten nyhet skulle få vara tagline för hela eventet..

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-01-15 10:47
Ursprungligen av calle73:

Something in the air

Det kan inte vara ngt så enkelt som trådlösa hörlurar för iPod?

Det hade det kunnat varit om Apples marknadsföringsavdelning vill skjuta sig ett stort hål i foten, men det tror jag inte de vill.

Nej en sådan liten grej skulle de aldrig blåsa upp så här stort. Detta är större än ett par fjuttiga hörlurar.

Ursprungligen av Spooky:

Nej en sådan liten grej skulle de aldrig blåsa upp så här stort. Detta är större än ett par fjuttiga hörlurar.

frågan är hur stort ... eller tunt ...

Apples booth på MacWorld verkar vädligt stort i år ...

Times brukar slå rätt när det gäller något som skall släppas från Apple
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/telecoms/article3187641.ece

iPhone v 2.0 3G/WiMax, AppleTV, MacBookAir ....

vad kan det bli , vad kan det bli

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-15 12:10

Oavsett vad det är som Apple i dag släpper så kommer det hur som helst att innebära ett rejält stort hål i min PlånBook

Ursprungligen av MatsOlov:

Oavsett vad det är som Apple i dag släpper så kommer det hur som helst att innebära ett rejält stort hål i min PlånBook

Haha, samma här

Skulle chansa på iPhone 3G för "there is something in the air", som väl då släpps även här. Sen gissar jag på en tunn macbook.
Jag tycker hela macbook air -grejen känns lite mysko så jag tror inte riktigt på det .

Aja, om sex timmar smäller det. Spännande!
Känner mig sååååå nördig

Jag är förvånad att ingen annan verkar tycka det är en stor grej att iPhone Alley påstår att dom har livesändning av keynoten som jag skrev om tidigare i tråden. Det är ju en jättegrej!

Bevaka tråden