USA Import?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-05-15 21:27

Mycket snack om dollarkurser så jag undrar; Vad kan det kosta på ett ungefär att skicka en dator på ca 20kg från USA till Sverige. Jag syftar på eMac då den är bra mycket billigare i USA. Är det lönt att spara någon tusenlapp i inköp om man ändå blir av med den igen när man ska betala frakt. Sen tar det ju längre tid osså innan man får paketat...

Hur är det med strömförsörjning då? Kan inte så mycket på den fronten men spänningen, är den för hög/låg?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-15 21:32

Tänk bara på att du lär bli av med ytterligare nästan en tusing när du vill ha ett svenskt tangentbord. Eller är det möjligt att beställa med datorn?

Inga problem med strömförsörjningen, den känner av och switchar automatiskt. Däremot är eMacens låda ganska stor och därmed stiger säkert fraktkostnaderna en hel del. Tyvärr ingen aning om vad det kan kosta dock... kanske 2000 kr?

2.000 i frakt låter dyrt.
Blir kanske billigare om man skickar den som "surface mail", fast då är risken att den är så omodern att den knappt går att använda när den kommer fram.
Sen ska man dessutom hosta upp deg för ett svenskt tangentbord.

• Oregistrerad
  • 2003-05-15 23:21

det blir föemodligen billigare att åka di o köpa den. Eftersom att du kommer att åka på både tull o moms när den kommer till sverige tullen vet jag inte hur mycket den är men momsen ligger på 25%. Jag köpte precis en 17" Alubook i N.Y gick på 28575 ink usa moms flygbiljetten kostade 2700 så jag känade en hacka. Tangentbordet har jag inga problem med eftersom att jag är van och vet vart allting sitter.

/en nöjd varusmugglare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-16 00:00

Ett tips är att sätta några gamla slitna klistermärken från Leifs Oljor AB i Tierp, STP och Valvoline på datorn så att den ser gammal och sliten ut, och att förvara den i en gammal trasig och skitig väska eller en konsumkasse. Då tror tullgubbarna att "-Jaha, det är väl bara nån gammal skrutt-pc och inte en tåcken där TiBook 17" med 1 GHz PowerPC-processor, en sån där som Stiv Jobbs visade tidigare."

Att köpa en eMac ifrån USA och ta med den på flyget? Hoppas ni skojar! Vet ni hur stor en eMac är? Att flyga en eMac till Sverige med Fedex blir dyrt, särskilt eftersom din amerikanska återförsäljare inte kommer skeppa den åt dig (dom får inte leverera Mac utomlands om dom är aukt åf) utan du måste själv betala frakten utan deras super-rabatter.

Enda sättet att spara pengar på egen USA-import är att köpa en bärbar dator som kostar 20.000kr eller mer, först då går det att motivera köpet.

Svenskt pris: 20.000kr inkl moms
USA pris: 15.000kr
Skillnad: 5.000kr (som går till flyg och byte av tangentbord, kostar ca 900-1400kr beroende på modell)

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ett tips är att sätta några gamla slitna klistermärken från Leifs Oljor AB i Tierp, STP och Valvoline på datorn så att den ser gammal och sliten ut, och att förvara den i en gammal trasig och skitig väska eller en konsumkasse. Då tror tullgubbarna att "-Jaha, det är väl bara nån gammal skrutt-pc och inte en tåcken där TiBook 17" med 1 GHz PowerPC-processor, en sån där som Stiv Jobbs visade tidigare."

Ja, eller så ruggar man upp ytan med lite grov smärgelduk...

• Oregistrerad
  • 2003-05-16 09:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Inga problem med strömförsörjningen, den känner av och switchar automatiskt. Däremot är eMacens låda ganska stor och därmed stiger säkert fraktkostnaderna en hel del. Tyvärr ingen aning om vad det kan kosta dock... kanske 2000 kr?

NEJ! eMacen "switchar" INTE spänningen automatiskt, det är en bygling i powersupply som måste ändras.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 09:39

Är det inte också så att Apple endast har WW-garanti på bärbara produkter?

Desktop-garantin är väl begränsad till kontinent.

Köpte en PM8500 på impuls från USA en gång... det blev dyrt med frakt och tull, men ngn krona sparade jag nog.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2003-05-16 11:51

Funderar på att köpa en iPod från USA (har en kompis som ska dit snart) men undrar om någon vet hur det är med garanti och sånt. iPoden är väl inte direkt känd för att vara felfri, så man vågar ju inte köpa en utan någon garanti.

/tobias

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
NEJ! eMacen "switchar" INTE spänningen automatiskt, det är en bygling i powersupply som måste ändras.

Aha, det visste jag inte, jag antog att det var samma sak som med Power Mac.

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-16 14:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Ett tips är att sätta några gamla slitna klistermärken från Leifs Oljor AB i Tierp, STP och Valvoline på datorn så att den ser gammal och sliten ut

Haha "Leifs oljor i Tierp AB" Du har ju humor mannen!

1
Bevaka tråden