Är 35.000 kr ett överpris för min MP?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 21:04

Som rubriken lyder, undrar jag om jag satt ett överpris för min Mac Pro med 20" ACD? Tyck gärna till.

Både dator och skärm fungerar felfritt och datorn har aldrig haft några hård- eller mjukvaruproblem.

Processor: 2x2,66GHz Dual-core Intel Xeon
Operativsystem: OS X 10.5 Leopard
Minne: 4x1GB Samsung + 2x512MB Apple original
Grafikkort: X1900XT 512MB
Expansionskort:
Optisk enhet 1: 16x SuperDrive
Optisk enhet 2:
Trådlöst: Bluetooth, Airport Extreme och EDR
Hårddisk 1: Raptor 150GB 10000RPM
Hårddisk 2: Seagate 320GB 7200RPM
Hårddisk 3: Seagate 320GB 7200RPM
Hårddisk 4: Seagate 320GB 7200RPM
Övrigt: 20" Apple Cinema Display, Alu-modellen

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-11 21:38

Jag tycker det är ett överpris, ja.
Har rätt lik konfig förutom skärmen.
Skulle tagit 25+k för paketet själv för det gäller att få sålt det också.

Minnen skulle jag inte räkna med i priset då dessa inte är orginal eller kostar speciellt mycket idag om man köper annat märke.
Samma gäller diskarna dom kostar inget idag och går inte ta ut nått extra på.
Är som bilen det är svårt att få betalt för extra utrustning.

Sen en annan sak är väl att Mac Pro ryktas uppgraderas snart som kanske drar ner värdet.
En normal dator idag har inget andrahansvärde men Mac har det men inte till vilket pris som helst.
En ny sådan dator med ACD 20" ligger idag rätt nära 35k utan att räkna med det extra minnet och diskarna.
Sen är frågan hur många tusenlappar kunden är villig att spara för att inte köpa en ny?
Min uppfattning bara men är ingen god säljare av begagnad datorutrustning.

Jag förstår att du tycker att din utrustning är värd så mycket när du räknar på hur mycket allting har kostat. Problemet är bara att du måste hitta någon som är beredd att hosta upp 35 loppor för en begagnad burk.

Det spelar egentligen ingen roll hur mycket prestanda du stoppat i den, det är fortfarande 35.000 kr som ska betalas till en privatperson med alla dom risker det innebär.

Om jag stod som köpare och hade 35.000 kr att lägga på en datorutrustning, skulle jag med all säkerhet köpt en ny burk av Apple, stoppat i lite mindre och kanske billigare minne än du skickar med, samt kollat på någon konkurrentskärm.
Då har jag inte bara lagt ut mindre pengar, jag har dessutom köpt allting nytt med garanti.

Det är det man har att slåss emot som säljare av begagnat. En eventuell köpare kan alltid plocka ihop ett hyfsat likvärdigt paket sprillans nytt för bara en spottstyver mer eller till och med mindre än vad säljaren vill ha begagnat.

För att få sin dator såld måste man alltså sätta ett pris som är så pass lågt att man som köpare inte kan motivera den extra utgiften att köpa helt nytt. I ditt fall skulle jag gissa att det ligger runt 15-20.000 kr.
Då skulle det vara ett rimligt pris som verkligen gör att man inte vill plocka ihop en ny dator.

Din enda chans är att du hittar någon som verkligen MÅSTE ha din konfiguration med fyra diskar, 5 GB RAM plus Airport och Bluetooth etc, samtidigt som den personen verkligen vill lägga så lite pengar som möjligt.

Det troliga är att alla köpare är intresserade av burken i sin grund och det extra lull-lullet du plockat på inte är något som någon vill betala extra för.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 22:04

Tack Tjarven och Fredrik för feedbacken. Dessa styrker mina egna tvivel om priset. Mer rimligt med 20-25 tusen. Surt men bättre andrahandsvärde än andra tillverkare. Minns när jag sålde min Intel-iMac. Fick sålt den för halva inköpspriset.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 22:11

Anledningen till denna tråd är att jag funderade på att sälja när den beryktade, nya MBP:n går att beställa. Jag behöver bara en dator. Och egentligen har jag inte ett stort behov av en laptop. Men då och då hade det varit bra med en.

Nu är jag mer inne på att behålla min MP. Tjänar mer på att behålla den, så att säga. Jag får helt enkelt stå ut med att både ha stationär och laptop. Haha.

1
Bevaka tråden