Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man definiera en PDF-skrivare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-12-09 13:49

Hejsan!
Finns det något sätt för att deifniera en "fusk" skrivare på OSX Leopard som man gör på windows där man använder sig av PDFwriter eller liknande.
Jag var inne i systeminställningarna men där gapade det tomt och otrevligt..

Anledningen att jag frågar är att jag lattjar med ett affärssystem vars rapportgenerator blir gnällig om det inte finns en skrivare definierad i systemet..

Adobe släpper ju en pdf-skrivare som man får med Acrobat. Använda den kanske?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-09 14:22

Systeminställningar->Skrivare och fax->Tryck på + ->Välj IP->Välj något av protokollen->Skriv in en IP-adress (ex 192.168.0.100) som är ledig->Lägg till.

Välj skriv ut när du vill spara som PDF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 15:08

http://www.codepoetry.net/projects/cups-pdf-for-mosx är annars ett alternativ. Skapar en virtuell skrivare som sparar dokumenten som PDF.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-12-09 17:27

virtuell pdf skrivare funkade perfekt, tackar och bugar

Har jag missat något? Varför inte helt enkelt använda "Save as PDF" i skrivardialogen? Man behöver inte ens ha någon skrivare ansluten för att det ska fungera, så det går bra att välja en drivrutin för en godtycklig skrivare för att få en "skrivare definierad i systemet". Om sen just Din programvara blir nöjd, det vet jag ju inte.

Jag blev också förvånad.
Pdf-skrivaren under print är min bästa vän!
Funkar i alla lägen.

1
Bevaka tråden