Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator, hur flyttar jag allt från gamla till nya?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 09:12

Nu åker iBooken ut och MacBook in, men det är mycket som ska med. Alla mail, iCal kalendern, alla filer, ja, hela rubbet. Hur gör jag enklast?

Jag har för mig att man kan koppla ihop två datorer med en firewirekabel och starta upp den ena med någon tangent intryckt så fungerar den som en hårddisk så man kan slanga över allt, stämmer det, och i så fall vilken tangent?

Hur gör jag för att få mailprogrammet i nya datorn att importera min gamla inbox och outbox? Kan jag bara ta mappen i bibliotek/mail som börjar på POP och lägga på samma ställe i nya datorn? Eller ska jag ta hela mappen som heter Mail och bya ut mot den i nya datorn?

Jag antar att jag kan göra en backupfil av kalendern som jag importerar i iCal på nya datorn.

Något annat jag bör tänka på som är viktigt att få med sig?

1) Om du köper en ny MacBook så får du se en guide det första du gör när du startat igång maskinen. Du behöver en firewire-kabel.

2) Alternativt, starta "Flyttassistent" som ligger under /Program/Verktygsprogram, för att komma till samma procedur.

Håll ned tangenten "T" medan du startar iBooken. Koppla ihop de båda datorerna med en Firewire-sladd och när du installerar OS X på Macbooken så använder du Flyttassistenten. Typ.

Jag är trött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 09:46

Ah, va grymt! Jag visste väl att Apple hade tänkt ut nåt smart sätt för att göra det så smidigt som möjligt! Tack! Nu väntar jag bara på att UPS ska dyka upp med nya datorn!

  • Medlem
  • 2007-12-07 19:18

Precis så var min tanke att göra.. Använda flyttassistenten.
Jo tjena. Den la allt på något konstigt ställe. Enda stället, där jag hittade allt i en enda röra var under smart-mappen "alla dokument". Där låg allt, i en enda röra.
Under mail, itunes, dokument, hemma mappen var det tvärtomt..
Inte heller kunde jag hitta var filerna tagit vägen..

Så nu sitter jag här. Väntar på en ominstallation av OS X på min nya dator. Mindre kul. 70 GB flyttade jag över från min gamla dator. men vad gör det för nytta när det "inte finns" någonstans. I alla fall inte sorterat där det ska vara.

Antar att jag gjorde något fel. Men hur kan man misslyckas? Man ska ju bara markera vad man vill flytta och sen till hårddisken.

Så lite varning vill jag ge. Blev ju flera timmars bortkastad tid nu när jag måste radera och installera allt igen på nya datorn.

Här flyttas över nätverket nästa gång. Gör inte om misstaget att använda flyttassistenten igen..

*morrar och muttrar*

  • Medlem
  • 2007-12-07 21:19

Nu är jag klar, tog sin lilla tid.. Rekommenderar dock att göra allt manuellt. Nu ligger allt där jag vill ha det. Var inte så svårt heller. Förutsatt att man har dom två macarna på ett nätverk då..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 21:34

Snor tråden lite. Finns det nått liknande sätt när men skall byta hårddisk?

Ursprungligen av foccus:

Snor tråden lite. Finns det nått liknande sätt när men skall byta hårddisk?

Samma sätt. Men under förutsättning att du har: antingen en annan dator, eller ett externt hårddiskchassi, där du tillfälligt kan sätta den ena disken.

Vad är det för dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-08 22:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Samma sätt. Men under förutsättning att du har: antingen en annan dator, eller ett externt hårddiskchassi, där du tillfälligt kan sätta den ena disken.

Vad är det för dator?

En powerbook g4, nej har ingen annan. Det rör sig inte om så många program mest iTunes och lite kalenderprogram.

Ursprungligen av foccus:

Snor tråden lite. Finns det nått liknande sätt när men skall byta hårddisk?

Enklast om du vill ha ett identiskt upplägg som i den förra disken är att du helt enkelt klonar den gamla till den nya och sätter sen in den nya disken. Nu kommer du inte märka nån skillnad mot förr förutom att du nu har mer hårddiskutrymme än förr. Om du dock ska in i ny modell av datorer vet jag inte om det funkar lika bra.
Fråga nån annan.

Koppla ihop burkarna enligt ovan. Skit i flyttassistenten, du skall se den gamla datorn som en vanlig hårddisk på skrivbordet. Dra och släpp över det du vill ta över.

I den mån det går, ladda ner nya program från nätet och gör fräscha installationer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-10-18 13:04

Lånar tråden lite grann.

Tänkte bara höra om någon har något bra sätt att lösa detta om man inte kommer ha gamla datorn kvar när man får den nya.

Jag har en extern hårddisk som jag kan lägga alla filer på. Men jag har inte hittat något bra sätt att föra över lösenord från Safari och mail från Mail.

Finns det någon smart lösning på detta, eller blir det till att handjaga allt manuellt?

Du kan göra en Time machine-backup på allt till en extern hårddisk.
Sedan kan du restaurera från det in på den nya.

Flytta data till ny MacBook

Så har man då precis packat upp den nya familjemedlemmen! Känns bra. Är dock lite vilsen vad gäller överföring av konton med mera nu när FireWire saknas. Hur gör man smidigast nu? MacBooken verkar bara vilja göra allt trådlöst - och inte heller det får jag att fungera. När jag kopplar ihop dem med en korskopplad kabel så dyker den gamla iBooken upp som den ska men flyttassistenten verkar bara vilja köra trådlöst ändå... Någon som har något bra tips? ethernet-kabel eller USB-dito? Har airport även på iBooken men den hittas inte trådlöst.

Vill flytta över såväl inställningar som filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 20:10

Koppla en ethernet-kabel mellan datorerna (direkt mellan). Den gamla datorn upptäcks utan några inställningar men det måste vara Mac OS X 10.4 eller senare eftersom du ska ställa in via den gamla datorn att föra över till den nya via programmet Flyttassistenten (som bara finns f o m Mac OS X 10.4).
Båda ska vara igång som vanligt (inte target mode).
Om du inte har Mac OS X 10.4 så kan du göra en restore till en USB-disk och köra flyttassistenten som vanligt på den nya Macen.

Ser nu att jag var lite "blind" förut. Den vill inte alls bara trådlöst. Det står "Öppna FA och välj "till en annan Mac" sen finns även alternativet trådlöst samt även en sifferkod. Problemet är bara att jag inte får upp alternativet "till en annan mac" på den gamla datorn... Den har Tiger. Vet inte om det spelar någon roll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 07:58
Ursprungligen av zkirtap:

Ser nu att jag var lite "blind" förut. Den vill inte alls bara trådlöst. Det står "Öppna FA och välj "till en annan Mac" sen finns även alternativet trådlöst samt även en sifferkod. Problemet är bara att jag inte får upp alternativet "till en annan mac" på den gamla datorn... Den har Tiger. Vet inte om det spelar någon roll?

Man måste ha uppdaterat via progamuppdateringen (DVD-delning som lägger till funktionen i Flyttassistenten på något sätt).

Måste det vara t ex en router inblandad eller går det lika bra med korskopplad kabel? Får som sagt var upp iBooken på MacBooken - men inte tvärt om.

Ursprungligen av zkirtap:

Måste det vara t ex en router inblandad eller går det lika bra med korskopplad kabel? Får som sagt var upp iBooken på MacBooken - men inte tvärt om.

Eliminera så mkt bröte du kan emellan.
Kör direkt med en kabel.

Antar att den ska vara korskopplad?

Förstår inte mycket men när jag kopplar upp den i nätverket genom routern där det finns två andra datorer så finns alternativet "till en annan mac" på den stationära G5:an men inte på iBooken som sagt var... Mycket mysko.

Allt löste sig med en korskopplad kabel efter en uppdatering av iBooken. Tack för hjälpen!

En liten varning om det där med att ladda allt från en tidigare
Mac som man kan göra när man har en nyinstallation.

Jag sålde en PowerMac G5 till en kille. Datorn var helt nyinstallerad
och såldes endast dator. Installationen bröts (som man gör) precis
innan man knappar in personliga uppgifter så att han kunde göra
det själv.

Har ringer mej en dag senare och säger att det har blivit något fel.
Det visar sej att han gjorde en sådan där import av allt från en
annan Mac och den bärbara han hade hade han inte lösenordet för
och en massa, så den nya PM G5:an ärvde allt skräp, istället för
att han manuellt flyttat över allt och ställt in PM G5:an precis som
han ville göra själv.

Om man bara låter bli att stoppa ner personliga filer i alla möjliga
mappar bland allt annat så är det inte så svårt att göra det manuellt.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-23 19:36

FireWire

Det låter så enkelt, bara koppla ihop 2 datorer (IMac intel och MBP alu) med en FireWire kabel och Flyttassistenten gör resten.
Jag kan tyvärr inte upptäcka vilken sorts kabel jag ska ha! 4,6 ellr 9 pin? eller kombination?
Jag tänkte att köpa en hos Apple store
Tacksam för upplysning
Men vilken

joanvand

Jag har en vit MacBook nu men går i tankarna att byta upp mig till en MacBook Pro.
Det som jag funderar mest på med Flyttassistenten är hur den gör med mitt iTunes-bibliotek vid eventuell flytt. Att återskapa alla spellistor osv är inget jag ser fram emot.
Någon som vet?

Tack på förhand.

McBook Pro'n kommer bli exakt så som Macbooken var. inklusive iTunesbiblioteket.

Alla inställnigar, program osv blir som på förra maskinen...

Det låter helt fantastiskt. Tack för det snabba svaret Goflorp.

Ursprungligen av langby:

Det låter helt fantastiskt. Tack för det snabba svaret Goflorp.

MEN som också sagts tidigare i tråden. Har du ngt som är kass i den gamla kan det mkt väl krypa över i den nya.

Hade en bärbar en gång som vägrade dö. Den vägrade stänga av sig. Jaja, strunt samma.
Bytte burk och exporterade allt från den gamla, efter det ville den NYA inte heller stänga av sig... det DET man menar att "skit" kan följa med.

Annars är det kanon att alla lösen, alla filer, listor etc bara följer med.

Tuta och kör nu!

Ok, det var ju jobbigt. Kanske värt att köra allt rent ändå. Tack för varningen.

Ursprungligen av langby:

Ok, det var ju jobbigt. Kanske värt att köra allt rent ändå. Tack för varningen.

Tror ändå Flyttassistenten gör ett bättre jobb än 95% av alla macanvändare när det kommer till att flytta över grejerna korrekt.

din gamla maskin har väl inte bjutt på några konstigheter ? Eller ?

Bevaka tråden