Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS-1D, något för mig?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-26 00:37

Har nu sålt min D40 efter ett par månader då den delvis inte har det jag behöver.
Jag åker på i stort sett "alla" bilträffar i Sverige och ett par i Europa under sommarhalvåret och har fastnat för att fota bilarna på banan, gärna driftingtävlingar osv men har märkt att det är riktigt svårt med min fd. D40 då autofokusen var alldeles för seg om den ö.h.t. fann fokus, sen är det inte så imponerande och skoj med 2,5bps vid sådana här tillfällen.

Men jag är även på en hel del mässor och tar också därför en del bilder inomhus på stillastående objekt.

Jag är inte någon professionell fotograf och tänker inte heller utge mig för att vara det, jag är bara en glad amatör som fastnat för just detta

Jag vet inte vilken kamera som skulle passa mig och min plånbok, har kollat lite på Canon EOS-1D.. den har några år på nacken och inte den högsta upplösningen (4,55mp) men verkar ta helt okey bilder och den går att få för en hyggligt pris (5-7k:-)

En utav fördelarna förutom 42(?)-punkters autofokus (D40 har 3-punkters) och 8bps är att den verkar hålla för det mesta vilket kan vara bra vid sådana här evangemang.

Vad tror och tycker ni, har en maxbudget på runt 10-11k:- som det ser ut just nu.

Även tips på optik är välkommet, ett Canon EF 50/1,8 II är planerat i så fall för utställningarna.

Jag är inte helt vilse tycker jag men skulle behöva en del hjälp av er som kan betydligt mer.

MVH,
schupa

Bor du i någon av storstäderna låter det som om du skall söka upp en bättre begagnad fotohandlare (;)) och få lite råd och tips samt kunna känna på prylarna i verkligen. Optiken verkar vara en avgörande faktor för val av system (förutom Canon och Nikon finns ju Pentax med massor av begagnad ypperlig optik, Sony som ju har samma objektivfattning som gamla Minolta osv)

Jag tänkte själv lite som du och springer nuförtiden omkring med en Nikon D1h, som går att få för lite mindre pengar än Canon 1D. De största problemen jag har sprungit på är att det inte är så fel med några megapixlar extra. Även om man bara publicerar på webben så vill man ibland beskära lite väl mycket ibland. Dessutom är äldre kameror i den här stilen just äldre. Dom är lite allmänt gammaldags, trivs man med det så varför inte? Det är trots allt gamla top-of-the-line-hus, med känsla därefter. Ännu en nackdel är att det kan bli lite tungt att kånka runt med 2kg kamera, objektiv och blixt, men skaffa dig en rejäl kamerarem så ska det nog gå fint.

(Ang AF på D40, prövade du med ett annat objektiv? Kitobjektivet är märkbart slöare än de flesta andra AF-S-objektiv.)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-11-26 08:37

Det viktiga när man fotar sport är en snabb kamera och ett snabbt och stort tele 300-400/>4, då slipper man även kraftiga beskärningar och får korta slutartider om man vill.
Sen är det trevligt att även ha ett kort tele 80-100/>1,8 (80 kan man ha istf 50) för att kunna fota porträtt, utställningar och detaljer i befintligt ljus. Sen behöver man ett vidvinkel för de lite mer extrema bilderna.
En kraftig blixt, filter och kanske en ljusskärm för att kunna rikta om ljus, särskilt viktigt på utomhusutställningar.

Tycker du ska inhandla en Canon eos 40D istället, 10.1 mpix och 6.5 b/s.

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=CANEOS40D1785

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-26 23:57

johan_tanying: jo tänkte besöka en lokal fotohandlare imorgon för att få lite tips på obektiv osv.
Har vart in och klämt lite på Mark III:an mest för att känna på tyngd osv.

irrelogical: Jo precis, om man bortser från just megapixlarna och ser på kameran i övrigt så känns det svårt att få samma prestanda samt kvalité för dom pengarna, vikten ser jag inte som något större bekymmer så länge man har en ordentlig rem att ha runt nacken. Har även en ryggsäck för systemkamera där den bör få plats när man inte fotar aktivt.
Jag hade ett 55-200 ED II VR vilket fokuserade snabbare men jag kände mig fortfarande ganska instängd gällande bps :/

MatsOlov: Tänkte börja med ett tele och ett 50/1.8, har inte råd att köpa allt nu på en gång

Nilsson_86: Har läst en del recensioner om den och det är en bra kamera, men sedan ska jag köpa ett tele till den samt batterigrepp (för bekvämligheten) då överstiger den min budget relativt mycket.

Tack för all info samt hjälp, mer uppskattas!

MVH,
schupa

Ursprungligen av schupa:

johan_tanying: jo tänkte besöka en lokal fotohandlare imorgon för att få lite tips på obektiv osv.
Har vart in och klämt lite på Mark III:an mest för att känna på tyngd osv.

irrelogical: Jo precis, om man bortser från just megapixlarna och ser på kameran i övrigt så känns det svårt att få samma prestanda samt kvalité för dom pengarna, vikten ser jag inte som något större bekymmer så länge man har en ordentlig rem att ha runt nacken. Har även en ryggsäck för systemkamera där den bör få plats när man inte fotar aktivt.
Jag hade ett 55-200 ED II VR vilket fokuserade snabbare men jag kände mig fortfarande ganska instängd gällande bps :/

MatsOlov: Tänkte börja med ett tele och ett 50/1.8, har inte råd att köpa allt nu på en gång

Nilsson_86: Har läst en del recensioner om den och det är en bra kamera, men sedan ska jag köpa ett tele till den samt batterigrepp (för bekvämligheten) då överstiger den min budget relativt mycket.

Tack för all info samt hjälp, mer uppskattas!

MVH,
schupa

Du är inne på rätt spår! Satsa på en beggad 1D, och ett bra tele, typ beggad EF70-200/2,8L. Det objektivet kan du ha i minst 10år så när du känner att budgeten/behoven kräver fler megapix så köper du en nyare 1D MKII eller MKIII den dagen, dom kommer ju också att bli beggade. Vikten på kameran är en stor fördel om du ska plåta snabba motiv med ett kraftfullt tele eftersom balansen blir mycket bättre. Satsa också några hundringar på ett sjyst enbenstativ, då har du en perfekt arbetskompis på dina motorträffar. Lycka till.;)

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 16:41

Vill man bli sne i ryggen köp en gammal häck som 1d, eller använd den till sänke att förtöja båten med.
Förutom att du få en tung kamera med låg upplösning så får du också en brusig sådan i jämförelse med dagens kameror.
Därtill är det en jäkla bra kamera att samla på sig skit på sensorn.
Så förutom kommande ryggproblem,dålig upplösning,brusig på högre iso så skaffa dig en Hama blås.
Jag har inga som helst problem med 30,40d, 5d och 70-200 vad det gäller balansen
Balansen har jag svårt med en sen lördagkväll.
Mikael

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-12-01 16:23

Ja hastgheten är väl inte det du söker utan uppl med bra färgåtergivning i sensor
mark husen är byggda för dvs tuff hantering regn lite smällar osv..
för din del på stilla stående obj på mässor o dyl en beg D5 eller köp
en ny D40 hus dagens mjukvaror slår den gammla D1 án på
fingrarna.. Som ovan kontackta nån välsoterad proffs butik för Beg??
(D5 är full format sensor!!!))
eller ->sen vil du nog ha en EF 24-70 /2,8 D40 huset helt OK!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-02 00:41

Du menar 5d?
0ch 40d, dvs Canon?
Mikael

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-02 22:10

Så ni mer vetande föreslår 5D eller 30/40D före 1D:n.

Jag har vart och känt på dessa och dom känns ju helt underbara, problemet är just att alla dessa kameror ligger en bra bit utanför min budget :/

30D:n går iofs att få tag på för en hygglig peng beggad.

MVH,
schupa

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-12-03 12:09

Miri; Visst menade 5D ...40D Canon.. (kör Nikon själv :/)
Schupa -> en 30D är heller inte fel..!

som jag nämde 1D är ett hus mer inriktad på press o tuffa törnar men vad
ska du ha nåt sånt till ? väger gör den och rätt klumpig

för dig är säkert en 5D optimalt !men vist den kostar-> men iofs billig
för dess fullförmat samt sensor.. har sett att D30 går för en hyffsad peng nu.
och du lär vara tillfreds stäld med den oxå..

25 år i yrket inom press (men kör Nikon lycka till

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-12-03 21:00

Trisen: Tack för hjälpen har pratat med en säljare nu av ett 30D, sen får det bli ett 70-200/2.8L i mellandagarna.

Någon som har erfarenhet av internetgirot?

MVH,
schupa

1
Bevaka tråden